رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: هم اكنون اين سازمان با بخش خصوصي جلسات مكرر داشته و تمامي نيازهاي اين بخش برآورد شده است؛ در حال پيگيري معضلات و مشكلات بخش خصوصي از بخش دولتي و بانك‌ها هستيم.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور با حضور در برنامه زنده «تهران 20» شبكه تهران، به برنامه‌هاي سازمان بازرسي درباره توليد اشاره كرد و گفت: سازمان بازرسي از ابتداي امسال تلاش كرده در اين راستا گام برداشته و برنامه‌ريزي كند.

وي افزود: طبق آخرين گزارش همكاران ما در سازمان بازرسي در موضوعات كلان 161 برنامه نظارت و بازرسي در مركز و در سطح ملي و چيزي حدود 250 برنامه نظارت و بازرسي در سطح استان‌ها براي حمايت از توليد، كار و سرمايه ملي طراحي و در دست پيگيري است.

پورمحمدي در پاسخ به اين سؤال كه براي ارتباط سازمان بازرسي كل كشور با مراكز نظارت و بازرسي سازمان‌ها و نهاد‌ها چه سيستم و مكانيزمي وجود دارد؛ گفت: هنوز سيستم و مكانيزم كاملي تعريف نشده است. چرا كه اين موضوع نياز به سازوكار قانوني داشته و اين طور نيست كه سازمان بتواند به راحتي طرحي را براي همكاري با ساير نهادهاي بازرسي و نظارت ارائه كند. البته سازمان بازرسي به اين موضوع توجه داشته و معتقد است كه بدون اين سازوكار بخشي از كار نظارت و بازرسي عقيم و ناكام مي‌ماند.

هماهنگي امر نظارت، كمك به مديريت كشور؛ دو وظيفه شوراي دستگاه‌هاي نظارتي

رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: البته حركتي بين شش دستگاه نظارتي برون سازماني و برون تشكيلاتي آغاز شد و با هم نشسته و ضمن توجه به اينكه دستگاه‌هاي مذكور دستگاه‌هاي فراسازماني بوده و مسئوليت عام نظارت را بر عهده دارند سازوكاري براي هماهنگي بيشتر طراحي شد. اين طرح از سوي مقام معظم رهبري و رؤساي قواي سه گانه تأييد و در دستور كار قرار گرفت. يك سال و نيم روي اين طرح كار شد ولي با وجود آنكه مورد تأييد مقام معظم رهبري و سران سه قوه قرار گرفته نياز بود درباره آن تعريف قانوني و شفافي انجام مي‌شد. به همين خاطر سال گذشته در قانون برنامه پنجم اين مسئله به قانون تبديل شد. بر اساس آنچه قانون مشخص كرد از هر قوه نظام بايد دو دستگاه نظارتي در اين شورا حضور پيدا مي‌كردند.

وي با بيان اينكه «سازمان بازرسي كل كشور و ديوان عدالت از قوه قضائيه»، «وزارت اطلاعات و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور از قوه مجريه» و «معاونت نظارت مجلس و ديوان محاسبات از قوه مقننه» در شوراي دستگاه‌هاي نظارتي عضويت دارند، ادامه داد: دو وظيفه مهم بر عهده اين شورا گذاشته شد كه هماهنگي امر نظارت و كمك به مديريت كشور است. قرار شد در اين شورا جلوي كارهاي موازي گرفته شده و پوشش نظارتي در كشور گسترده شود. بعد از تدوين آيين‌نامه اين قانون، آن را به سران سه قوه ارائه كرديم. سران قواي مقننه و قضاييه تأييد كردند و هم اكنون در اختيار رئيس قوه مجريه است و منتظريم ايشان نيز آن را ملاحظه كرده و انشاء الله به زودي به دستگاه‌ها ابلاغ كنند. مدتي هم از ارائه آن گذشته است چرا كه چند ماهي است اين قانون به رئيس جمهور ارائه شده است. بعد از آنكه ايشان هم آيين‌نامه آن را امضا كنند ديگر به تأييد سران سه قوه رسيده است و اين شورا يك نهاد قانوني و رسمي مي‌شود.

پورمحمدي با اشاره به سازوكار شوراي دستگاه‌هاي نظارتي در استان‌ها، گفت: در استان‌ها تمام دستگاه‌هاي عضو اين شورا نماينده ندارند. به همين خاطر در استان‌ها شوراي نظارتي متشكل از «بازرس كل سازمان بازرسي كل كشور استان، مديركل اطلاعات استان، رئيس ديوان محاسبات استان، دادستان كل استان و معاونت برنامه‌ريزي استاندار» هستند كه كار هماهنگي شوراي دستگاه‌هاي نظارتي را در استان‌ها بر عهده دارند. تشكيل اين شوراها كارمهم و بزرگي بود كه انجام شد. چرا كه مقدمه هماهنگي دستگاه‌هاي نظارتي درون سازماني، هماهنگي دستگاه‌هاي نظراتي برون سازماني بود كه بحمدالله در حال انجام است. به هر حال هر اداره و سازماني در خود اداره حراست، بازرسي، پاسخگويي به شكايات، ذيحساب و. . . دارد كه به تدريج به دستگاه‌هاي سازماني برون سازماني وصل مي‌شوند تا يك پوشش نظارتي قابل قبولي در سطح كشور جريان پيدا كند.

مديران بايد يك اقتصاد سالم، جامع و پاسخگو به نيازهاي شهروندان را به وجود آورند

وي در بخش ديگر اين برنامه به عنوان سال يعني سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، گفت: بحث توليد بسيار مهم است. اصلي ترين وظيفه مديران يك كشور اين است كه يك اقتصاد سالم، جامع و پاسخگو به نيازهاي شهروندانش را به وجود آورده، تربيت كرده و سر پا نگه دارند. اين جزو اولين وظايف يك سيستم حكومتي است. جامعه بزرگي مانند ايران با هفتاد و پنج ميليون جمعيت، نيازهاي اقتصادي بسيار گسترده‌اي دارد. جامعه ما جامعه‌اي جوان با مطالبات زياد است. از طرفي ما جامعه‌اي بلند پرواز و نيكو پسندي هم هستيم و اين طور نيست كه به كم قانع باشيم. شايد برخي اين را نقطه ضعف و مورد پسند شان نباشد ولي من اين موضوع را نقطه قوت فرهنگ و تمدن ايراني مي‌دانم. انسان بايد بتواند هميشه در اوج فكر كرده و در اوج حركت كند و عملا هرقدر بتواند به آن هدف خود برسد بهتر است.

پورمحمدي در پاسخ به اين سؤال مجري كه مي‌گفت آيا خودتان نيز اين روحيه را داريد، گفت: بله، كسي كه مدافع اين فكر است بايد همراهي كند.

پورمحمدي در پاسخ به اين سؤال مجري برنامه كه آيا اين فكر تنها فكر شما به عنوان رئيس سازمان بازرسي كل كشور است يا همه مديران كشور از چنين فكري برخوردارند، گفت: اين موضوع مطالبات عمومي و نگاه جامعه ايراني است. جامعه ايراني، جامعه‌اي خوب و عالي پسند است. اين مسئله به خوبي در رفتار جامعه ايران مشاهده مي‌شود. بنابراين اگر ما اقتصاد مي‌خواهيم يك اقتصاد خوب مي‌خواهيم. بنابراين بايد رشد اقتصادي، رفاه، توسعه و درآمد جامعه ما خوب باشد. از طرفي خداوند به جامعه ما امكانات زيادي داده است. اين همه منابع و ظرفيت بي‌نظير است و نعمتي است كه شامل حال ما شده است؛ هم از جهت جغرافيا و طبيعت و هم از جهت منابع كه اين هم نكته‌اي است كه قابل توجه است. در اين رابطه يك اتفاقي افتاد كه بايد از زاويه ديد مثبت به آن نگاه كرد. اين اتفاق، همان است كه جامعه ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي يك حرف نو دارد كه براي دنيا مسئله است.

وي با طرح اين سؤال كه چرا دنيا با حرف نو ايران مخالف است، گفت: چرا كه اين حرف نوي ما در دنيا طرفدار دارد. اين حرف با فطرت انسان‌ها سازگار است. شخصيت انسان، اخلاق، باورهاي عميق، اعتقادت راسخ، اميد به آينده روشن از مقتضيات زندگي جوامع امروز است كه بايد پاسخ داده شود. اگر جامعه و فرهنگي به اين سؤالات پاسخ خوب و روشني بدهد جاذبه آفرين است. نمي‌توان به انسان‌ها بگوييم خوب زندگي كنيد ولي سرنوشت پس از مرگ تان نامشخص است. براي اين انسان شايد زندگي بسيار پيشرفته، شيك، لوكس و مدرن تبديل به جهنم شود. خيلي از انسان‌ها هستند كه در بهترين شرايط زندگي و رفاه خودكشي مي‌كنند. آنان براي خيلي از سؤالات شان پاسخ روشني ندارند به همين دليل زندگي براي آنان تلخ است.

انقلاب اسلامي مخالفان زيادي دارد چرا كه منافع و سلطه بسياري را به خطر انداخته است

رئيس سازمان بازرسي با بيان اينكه انسان فراتر از موجودي است كه در ظاهر ديده مي‌شود، گفت: انسان دنبال پاسخ يكسري سؤالات ديگري جز زندگي مادي است. اگر يك تمدن و فرهنگي پيدا شود كه بگويد من هم پاسخ نيازهاي مادي زندگي تو را مي‌دهم و هم پاسخ به سؤالات ديگر را طرفداران بسياري پيدا مي‌كند. انقلاب اسلامي به خاطر همين ظرفيت طرفدار پيدا كرده است. انقلاب اسلامي گفته است من به همه نيازها و مطالبات انسان‌ها پاسخ مي‌دهم. انقلاب مي‌گويد نبايد به انسان‌ها برش مادي و دنيايي زد. اين حرف‌ها، حرف‌هاي بزرگي است و طرفداران بسياري در دنيا پيدا كرده است. اين موضوع با منافع بسياري در دنيا اصطكاك دارد. يعني وقتي آدم‌ها اين طور فكر كرده و روي پاي خود بايستند با منافع عده‌اي كه اين موضوع را با منافع، توسعه طلبي، سلطه، منابع خود در تضاد مي‌بينند. اين زمينه اصطكاك ما به دنياي استكبار و دنياي سلطه شده است.

وي ادامه داد: دشمنان تلقي‌شان اين است كه مي‌توانند در حوزه اقتصادي انقلاب و جامعه ما را به چالش بكشانند. يكي از دلايل اين امر اين است كه يك سر طناب اقتصاد دست خودشان است. حوزه اقتصاد، حوزه مرتبط با دنيا است و نمي‌توان تنها به داخل محدود شد. اگر بزرگترين منابع را هم داشته باشيم همه توليدات دنيا را نخواهيم داشت. اگر جنس داريد بايد صادر كرد و بعد از تحصيل پول اجناس مورد نياز را وارد كرد. اگر نفت داريم بايد بفروشيم تا با پول آن، كالاهاي مورد نياز ديگر را وارد كنيم. اينجا است كه استكبار وارد شده و اجازه خريد نفت ايران را نمي‌دهد و تحريم نفتي مي‌كند. از طرف ديگر واردات ما را نيز تحريم مي‌كند و اجازه نمي‌دهد بانك‌ها پولي را براي ايران جابجا كنند.

توليد محور و موتور اقتصاد است/ همه بايد در راستاي توليد ملي بسيج شويم

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: بنابراين دشمن ما را در حوزه اقتصاد به چالش كشانده است. بنابراين خوب مي‌فهميم كه چرا مقام معظم رهبري چند سال اخير را با عناوين اقتصادي نام گذاري كردند. مقام معظم رهبري مي‌فرمايند پيچ و گردنه خطرآفرين ما مباحث اقتصادي است و بايد خوب طراحي شود تا از اين پيچ و گردنه به سلامت عبور كنيم.

وي با بيان اينكه در مباحث اقتصادي توليد محور است، گفت: اگر توليد انجام شود اولاً پول‌ها يك جاي مفيد جمع مي‌شود؛ با توليد موارد مورد نياز تامين مي‌شود، با توليد اشتغال و ارزش افزوده ايجاد مي‌شود، با توليد قدرت صادرات ايجاد مي‌شود، با توليد نقدينگي هدايت شده و تورم كنترل مي‌شود. توليد محور و موتور اقتصاد است. اگر بخواهيم اقتصاد تحول پيدا كند بايد به توليد توجه كنيم و ببينيم چه سمت و سويي دارد. توليد دو پايه و ركن دارد يعني سرمايه و كار. از اين جهت مثلث و هرمي كه مقام معظم رهبري طراحي و ارائه دادند از جهت منطقي و علمي كاملا روشن است. يعني اگر بخواهيم به توليد برسيم بايد از طريق كار و سرمايه گام برداريم. از اين جهت مقام معظم رهبري فرمودند سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ملي. اين شعار سال است ولي اگر بخواهيم اين هدف را تعقيب بكنيم بايد نيازها و از طرف ديگر به چالش هايي كه دشمن براي ما ايجاد كرده توجه داشته باشيم. بنابراين همه بايد در راستاي توليد بسيج شويم.

161 برنامه در سطح ملي و 250 برنامه در سطح استان‌ها، برنامه‌هاي سازمان بازرسي براي سال توليد ملي

پورمحمدي با بيان اينكه دستگاه‌هايي مانند سازمان بازرسي كل كشور دستگاه‌هايي هستند كه مي‌توانند مانع بردار باشند، گفت: دستگاه‌ها بايد بدانند كه كاركرد و مسئوليت شان در سال توليد ملي چيست. بنابراين اولاً بايد آسيب شناسي شود تا موانع توليد را مشخص كنيم و ببينيم كه خود ما در رفع اين موانع چه اقدامي مي‌توانيم انجام دهيم. يا اينكه در برداشتن اين موانع مي‌توانيم به كدام دستگاه كمك كرده يا حداقل توصيه كنيم. سازمان بازرسي كل كشور در زمينه سرمايه گذاري مي‌تواند از سرمايه گذاري حمايت كند. همچنين در مسئله كار سازمان بازرسي مي‌تواند جلوي عدم اجراي قوانين نسبت به كارگر و كارفرما را بگيرد. برخي از اين عوامل سبب مي‌شوند كارفرما براي توليد انگيزه و كارگر نيز براي كار امنيت نداشته باشد. سازمان بازرسي از ابتداي امسال تلاش كرده در اين راستا گام برداشته و برنامه‌ريزي كند. در موضوعات كلان طبق آخرين گزارش 161 برنامه نظارت و بازرسي در سازمان مركزي در سطح ملي و چيزي حدود 250 برنامه نظارت و بازرسي در سطح استان‌ها براي حمايت از توليد، كار و سرمايه ملي طراحي شده است.

وي در بخش ديگر از اين گفت و گو، در پاسخ به اين سؤال كه سازمان بازرسي كل كشور چه كمكي به سرمايه گذار بخش خصوصي مي‌تواند انجام دهد، گفت: سازمان بازرسي آماده هر گونه كمك به سرمايه گذاران است. در سازمان يك دفتر به عنوان حمايت از توليد و سرمايه گذاري بود كه تقويت شد و در تمامي استان‌ها شعبه داريم. هر سرمايه گذاري كه با مشكلي روبرو شد مي‌تواند به اين دفتر مراجعه كرده و طرح مشكل كند. اگر مشكل اين سرمايه گذار راهكار قانوني داشته باشد تلاش مي‌كنيم آن را پيگيري كنيم. گاهي اوقات مشكلات موجود راهكار قانوني ندارد و مطالبات خلاف قانون است كه براي اين فرد نمي‌توان كاري انجام داد. البته همه مي‌دانيم كه سازمان بازرسي كل كشور وظيفه اش تنها پشتيباني و حمايت است. بانك‌ها بايد در اين موضوع مشاركت كنند. هفته گذشته با تمامي مديران بانك‌هاي دولتي و خصوصي نشست داشتيم تا مشخص شود سازمان بازرسي كل كشور چه كمكي به آن‌ها مي‌تواند انجام دهد. حتي با اعضاي اتاق بازرگاني ايران نيز جلسه‌اي برگزار كرديم تا مشكلات آنان را بشنويم.

سازمان بازرسي كل كشور حواسش به بخش خصوصي است/ پيگير معضلات و مشكلات بخش خصوصي از بخش دولتي و بانك‌ها هستيم

رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: الان حرف اين است كه در امر توليد همه بخش دولتي بايد كار راه انداز باشد. چرا كه اگر توليد متوقف شود همه چرخ‌هاي ديگر جامعه متوقف خواهد شد. گاهي اوقات به ما گفته مي‌شود كه اين آيين‌نامه مانع است و ما تلاش مي‌كنيم آن آيين‌نامه اصلاح شود. هر چند سازمان بازرسي مدعي مبارزه با فساد است به بخش‌ها و دستگاه‌هاي مختلف اعلام كرد امسال كه سال توليد ملي است تسهيلات بيشتري قايل شده و مسايل را راحت تر بگيريم. اين طور نباشد كه ساليان سال اين مسئله مورد غفلت قرار گرفته ولي امسال كه بايد تساهل بيشتري به خرج داد محدوديت‌ها را افزايش بدهيم تا كسي نتواند در بخش توليد گام بردارد.

وي با بيان اينكه حواس سازمان بازرسي به بخش خصوصي است، گفت: هم اكنون سازمان بازرسي كل كشور با بخش خصوصي جلسات مكرر داشته و تمامي نيازهاي اين بخش برآورد شده است. در حال پيگيري معضلات و مشكلات بخش خصوصي از بخش دولتي و بانك‌ها هستيم.

افكار عمومي بايد در زمينه نقل وانتقالات بازيكنان فوتبال حساس شده و ورود پيدا كنند

پورمحمدي در پاسخ به سؤال مجري كه مي‌گفت آيا سازمان بازرسي بر پول هايي كه در فصل نقل و انتقالات بازيكنان فوتبال هزينه مي‌شود نظارت دارد يا خير، گفت: اين مسئله، يكي از موضوعاتي است كه در حال تعقيب توسط سازمان بازرسي كل كشور است. اما اين مسئله زير چشم‌ها و لنز دوربين رسانه ملي است. اگر خلاف قانون باشد حتما با آن برخورد مي‌شود. بنده معتقدم بايد تمامي افكار عمومي در اين زمينه حساس شده و مطالبه كنند. مثلا بازي شب گذشته تيم ملي فوتبال كشورمان رضايت بخش نبود. جامعه ورزشي ما انتظار ندارد در برابر اين حجم امكانات، پول و تبليغات چنين نتيجه‌اي كسب كنيم. بايد فشار افكار عمومي ما را نظم بدهد. يعني براي ساماندهي فوتبال كشور تنها سازمان بازرسي نبايد ورود پيدا كند. افكار عمومي بايد ورود كند و اين را نظم ببخشد. بايد مطالبات عمومي اين مسئله را به يك سامان برساند. به نظر مي‌رسد اگر هم افكار عمومي، رسانه‌ها، سازمان بازرسي و ساير دستگاه‌ها دست به دست هم بدهيم مي‌توانيم اميدوار باشيم به جاي خوبي برسيم.

ايران به مرزهاي حساس در زمينه محيط زيست نزديك مي‌شود/ ذهن همه ملت بايد متوجه حساسيت محيط زيست باشد

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در بخش ديگر اين برنامه تلويزيوني كه از شبكه پنجم سيما پخش شد در پاسخ به سؤال مجري مبني بر اينكه آيا سازمان بازرسي در بحث آلودگي هوا ورود پيدا مي‌كند؟، گفت: بازرسي ناچار است در موضوعات مختلف پيگيري داشته باشد. موضوع آلودگي هوا و در كنار آن بحث اصلي محيط زيست را داريم كه موضوع بسيار مهمي براي جامعه جهاني است. ايران به دلايل متعدد دارد به مرزهاي حساس در زمينه محيط زيست نزديك مي‌شود و بايد ذهن همه را متوجه اين مسئله كنيم. معتقديم جامعه بايد بيشتر از اين‌ها نسبت به محيط زيست حساس شود كه متاسفانه حساس نشديم.

وي با اشاره به برنامه‌هاي سازمان بازرسي براي جلوگيري از آلودگي هوا، گفت: يكي از برنامه‌هاي اعلام شده اصلاح سوخت خودروها بود. فرايند اصلاح سوخت ساده نيست. ولي سؤالي كه به صورت جدي براي تهران مطرح است اين كه آيا اگر تمامي خودروهاي فرسوده از رده خارج و سوخت خودروهاي توليدي جديد نيز اصلاح شد آيا وسعت اين شهر براي اين حجم خودرو مناسب است يا خير؟! اين در حالي است كه هيچ مانعي براي ورود ساليانه خودروها به ناوگان حمل و نقل تهران ايجاد نشده است. اين روزها ريزگرد‌ها نيز به شدت آلودگي هواي تهران افزوده كه ذهن همه را بهم ريخته است. آيا مي‌توان امروز هم مانند قبل كه در زمستان‌ها به خاطر وارونگي هوا چند روز تعطيل اعلام مي‌شد يا يك دوره‌اي از ساعات كار كم شد(كه هنوز سازمان بازرسي كل كشور آن را موجه و طبق قانون نمي‌داند)، عمل كرد؟! اگر اين طور ادامه پيدا كند بايد پنج روز و ده روز تعطيل و از ساعت كار سه ساعت و چند ساعت كم كرد. ظاهرا با اين شيوه نمي‌توان ادامه داد. قبلا اين مسئله تنها براي تهران اتفاق مي‌افتاد كه امروزه يازده شهر كشور در اين وضعيت قرار گرفته‌اند.

امروز نيازمند يك حركت جدي درباره مهار آلودگي محيط زيست هستيم

پورمحمدي با بيان اينكه سازمان محيط زيست دارد فعالانه درباره حساسيت وضعيت هوا تذكر مي‌دهد، گفت: اما از پس اين مسئله بر نمي‌آيد. در حوزه‌هاي ديگر هم اعلام خطر مي‌شود. سازمان بازرسي كل كشور نيز به دستگاه‌هاي مختلف تذكر و هشدار مي‌دهد. كار سازمان بازرسي كل كشور نيز بالاتر از تذكر نيست. ما بايد بازرسي كرده و اگر به عيب، مشكل، آسيب و چالشي رسيديم آن را شناسايي و تحليل كرده و به دستگاه مربوط اطلاع و تذكر دهيم. اما بحث محيط زيست فراتر از آن است كه يك سازمان مانند سازمان بازرسي درگير آن شود. الان شاهديم همه از حساسيت و خطرناك بودن وضعيت محيط زيست و آلودگي هواي تهران و بسياري از شهرها مطلع هستند. بنابراين امروز نيازمند يك حركت جدي در اين باره هستيم نه اينكه باز هم تذكر و هشدار داده شود.

سازمان بازرسي كل كشور موضوعات گسترده بازرسي را در حوزه محيط زيست در دست پيگيري، نظارت و بازرسي دارد

در ادامه مجري برنامه با بيان اينكه سي ام و سي و يكم خرداد دو برنامه در سازمان صدا و سيما درباره آلودگي هوا اجرا مي‌شود، از رئيس سازمان بازرسي كل كشور خواست حداقل با شركت تلفني اعلام كند كه اين سازمان چه كمكي به ساير دستگاه‌ها مي‌تواند انجام دهد.
پورمحمدي نيز ضمن اعلام آمادگي براي حضور در اين برنامه گفت: بنده معتقدم حتي بايد بحث محيط زيست به بحث اصلي كشور تبديل شود. اين مسئله بحثي نيست كه من يك حرف بزنم و شما نيز يك گزارش تهيه كنيد. در اينجا اين مسئله مطرح است كه در زمينه محيط زيست به مرز خطر رسيديم يا در حال رسيدن هستيم. زمان از ما گرفته مي‌شود. نمي‌توان تهران را يك دفعه تخليه كرد. تا امروز در تهران ترس از زلزله مطرح بود اما از اين به بعد بايد از خيلي چيزهاي ديگر نيز ترس داشته باشيم. البته نه تنها در تهران بلكه بايد در شهرهاي ديگر نيز نگران اين مسئله بود. از اين جهت صدا و سيما وظيفه دارد به مسئله محيط زيست به صورت جدي و پيوسته بپردازد. بايد به يك تصميم عملي در زمينه مهار آلودگي محيط زيست رسيد. پرداختن به موضوع محيط زيست بسيار ضروري است. سازمان بازرسي كل كشور هم موضوعات گسترده بازرسي را در حوزه محيط زيست در دست پيگيري، نظارت و بازرسي دارد.
/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار