به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای درباره آینده افغانستان

صالحي صبح امروز وارد كابل شد

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای درباره آینده افغانستان صبح امروز (پنجشنبه) عازم کابل شد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران،علی‌اکبر صالحی در نشست منطقه‌ای درباره آینده افغانستان که به مدت یک روز در کابل برگزار خواهد شد، مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص چگونگی استقرار ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان را تشریح می‌کند.

سید عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه صالحی را در این سفر همراهی می‌کند.

در این نشست مقامات 15 کشور منطقه شامل روسیه، چین، هند، ایران، افغانستان، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان، عراق، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و تاجیکستان و 12 کشور فرامنطقه‌ای از جمله آلمان، استرالیا، فرانسه، ایتالیا، نروژ و انگلیس و 13 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای همچون سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و سازمان شانگهای حضور دارند.

با توجه به نقض حقوق بشر توسط ناتو در افغانستان که اخیراً به کشته شدن 18 نفر در این کشور منجر شد، احتمالاً به این موضوع در اجلاس مزبور پرداخته خواهد شد.

در پی حمله هوایی اخیر ناتو 18 غیرنظامی افغان در ولایت لوگر کشته شدند.

نشست کارشناسان ارشد نیز روز چهارشنبه با هدف تنظیم بیانیه نهایی اجلاس برگزار شد.

لازم به ذکر است نشست امنیتی افغانستان با عنوان "افغانستان، امنیت و همکاری در قلب آسیا" یازدهم آبان ماه 1390 با حضور وزرای خارجه و مقاماتی از 17 کشور و همچنین سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، اکو و ... در استانبول برگزار و علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه در رأس هیئتی در این نشست شرکت کرد.

در این نشست بیانیه‌ای با 23 ماده و در چهار زمینه سیاسی و امنیتی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی صادر شد و شرکت کنندگان بر حمایت از دولت و ملت افغانستان تأکید کردند.

شرکت کنندگان همچنین با تأکید بر کمک به افغانستان برای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور را خاطرنشان کردند.

هیئت‌های شرکت کننده بر نقش کشورهای همسایه افغانستان برای ارائه راه‌حل‌هایی به منظور حل مسائل این کشور تأکید کردند.

شرکت کنندگان همچنین توافق کردند که نشستی در سطح وزرا درباره افغانستان در ژوئن 2012 در کابل برگزار شود./پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار