یکی از هسته های دانش بنیان مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری موفق به ساخت دستگاه چای کمپوست شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه
کیومرث صیادیان به همراه تیم کارشناسی توانست این دستگاه را تولید کند .
وی که هم اکنون در مجموعه پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی برنامه ها و فعالیت هایش را ادامه می دهد، به همراه یک تیم کارشناسی توانسته است، دستگاه فوق را برای اولین بار در استان تولید نمایند.

تیم فوق درحال حاضر در مراحل پایانی دریافت تائیدیه های فنی و مجوزهای لازم جهت تولید انبوه و تجاری سازی ایده خود هستند.

چای کمپوست محلول شگفت انگیزی است که با استفاده از دستگاه تولید کننده چای کمپوست تهیه می گردد.

دستگاه مذکور طی یک فرآیند هوازی عناصر غذایی و میکرو ارگانیسم های موجود در کمپوست را استخراج می کند که درخلال این عمل تعداد و جمعیت این میکروارگانیسم ها به شدت افزایش می یابد.

این محلول علاوه بر عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان حاوی میلیاردها باکتری، قارچ و پروتوزوآ مفید است. برای تهیه این محلول مقداری کمپوست با مقداری مواد غذایی طبیعی و آب بدون کلر در دستگاه فوق ریخته و آن را روشن می کنیم. دستگاه چای کمپوست دارای هشت لوله هوا برای اکسیژن رسانی به محلول مورد نیاز دارد.

چای کمپوست بعد از 36-24 ساعت آماده بهره برداری است. چای کمپوست برخلاف کودهای شیمیایی، نه تنها غذا برای درختان بلکه میکروارگانسیم ها هم فراهم می کند. حدوداً 20 لیتر از چای کمپوست هوازی دارای ارزشی معادل 10 تن کمپوست معمولی است.

این چای براساس آزمایشات صورت گرفته توانایی کنترل برخی از آفات و بیماری ها را نیز دارد. زمان مصرف این چای تا 24 ساعت بعد از تولید است ولی بیشترین اثر آن در چهار ساعت اولیه تولید است زیرا پس از آن به مرور زمان میکروارگانیسم های موجود درمحلول اکسیژن موجود درمحلول را مصرف نموده و محلول به یک محلول بی هوازی و با بوی بد و نامطبوع تبدیل می شود. این محلول را بهتر است ./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.