اسوشيتدپرس در گزارشي از کابل به قلم دب ريچمن نوشت حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان اعلام کرده است هواپيماهاي سازمان پيمان آتلانتيک شمالي ناتو از اين پس تحت هيچ شرايطي نمي توانند به خانه هاي مسکوني در اين کشور حمله کنند .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، اين مسئله نشان مي دهد تنش برسر حملات هوايي ناتو به افغانستان که کشته شدن غيرنظاميان را درپي داشت همچنان حل نشده باقي مانده است . در جديدترين حمله هوايي ناتو به منطقه اي مسکوني در افغانستان که هفته گذشته انجام شد 18غيرنظامي کشته شدند.
پس از حمله هوايي ناتو به استان لوگر که کشته شدن غيرنظاميان ازجمله کودکان را درپي داشت ، اين سازمان محدوديت هاي جديدي را درزمينه حملات هوايي عليه خانه ها و مناطق مسکوني اعمال کرد اما همچنان خواستار استفاده از چنين حملاتي براي دفاع از نيروهاي خود در افغانستان است .
کرزاي و ژنرال جان آلن فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان اواخر هفته گذشته در ديدار با يکديگر درباره حملات هوايي ناتو به مناطق مسکوني که کشته شدن غيرنظاميان را درپي دارد گفتگو کردند ، حملاتي که به يک مسئله تنش زا بين دو طرف تبديل شده است . بااين حال دو طرف تعابير متفاوتي را درمورد توافق صورت گرفته در اين نشست مطرح کردند.
اين مناقشه تاکيدي بر روابط حساس و متشنج بين اين نيروي بين المللي و کرزاي است . رئيس جمهور افغانستان حملات هوايي عليه اين کشور را که منجر به کشته شدن غيرنظاميان مي شود محکوم و بارها تاکيد کرده است جنگ ضد تروريسم نبايد در روستاها و مناطق مسکوني افغانستان دنبال شود .
کرزاي گفت: براساس توافق صورت گرفته بين ناتو و افغانستان ، نيروهاي ناتو حتي براي دفاع از خودشان نيز حق ندارند از حملات هوايي عليه مناطق مسکوني استفاده کنند.
وي افزود براساس توافق صورت گرفته با ناتو قرار شد نيروهاي ائتلافي از بمباران خانه هاي مسکوني به هر دليلي خودداري کنند .
وي تصريح کرد :  ما چنين حملاتي را کاملا نامشروع مي دانيم و معتقديم آنها  نيروهاي ناتو  حتي در صورتيکه با حمله روبرو شوند ، نمي توانند خانه هاي مردم افغانستان را بمباران کنند.
حملات هوايي به خانه ها بخش کوچکي از عمليات نظامي بين المللي در افغانستان را به خود اختصاص مي دهد اما بااين حال اين حملات باعث خشم شديد مردم افغانستان شده است .
ناتو روز سه شنبه با انتشار بيانيه اي اعلام کرد ژنرال آلن به نيروهاي آمريکايي و ائتلافي دستور داده است از حملات هوايي عليه مناطق مسکوني خودداري کنند .
بااين حال در اين بيانيه آمده است نيروهاي ائتلافي و افغان مي توانند براي دفاع از خودشان در صورتيکه چاره ديگري نداشته باشند ، از اين حملات استفاده کنند .
جان کربي سخنگوي وزارت دفاع آمريکا  پنتاگون گفت :  ما هرگز حق دفاع از خود را از نيروهايمان سلب نمي کنيم . آنها همچنان حق دارند از خودشان دفاع کنند . 
ژنرال کرتيس اسکاپاروتي جانشين فرمانده نيروهاي آمريکايي در افغانستان روز دوشنبه گفته بود نيروي کمک به برقراري ثبات و امنيت در افغانستان موسوم به ايساف دستور داده است حملات هوايي عليه خانه ها پايان يابد مگرآنکه از اين حملات به عنوان آخرين گزينه و در دفاع از خود استفاده شود .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار