فقر اطلاع رسانی و معرفی موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس در بوشهر باعث شده است این موزه منحصر بفرد کشور، مهجور بماند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس آذر سال 87 با همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر و نیروی دریایی بهره برداری شد.

این موزه در عمارت کلاه فرنگی ایجاد شده است. عمارت کلاه فرنگی در سال 1858 میلادی به عنوان مقر تابستانی نمایندگی انگلیس در منطقه سبز آباد بوشهر تاسیس و بعدها به مقر دائمی سرکنسولگری انگلستان در بوشهر تبدیل شد. از این عمارت تا سال 1945 میلادی به عنوان عمارت سرکنسولگری انگلیس در بوشهر استفاده می شد که بعد از انتقال دفتر نمایندگی سیاسی انگلیس به بحرین ،این عمارت به دولت ایران تحویل داده شد.

بعدها عمارت کلاه فرنگی در اختیار نیروی دریایی ایران قرار گرفت و هم اکنون به عنوان موزه دریا و دریانوردی آماده بازدید علاقه مندان است. این موزه با مساحتی بالغ بر هشت هکتار از حیث واقع بودن عمارت کنسولگری وکلاه فرنگی و نمایش شناورهای دریایی از جمله کشتی پرسپولیس و دیگر ادوات دریانوردی و نظامی و نیز دارا بودن مناظر طبیعی و چشم نواز، لحظات مفرح و زیبایی را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند.


کشتی مشهور پرسپولیس

در بنای تاریخی عمارت کلاه فرنگی در ویترین های مختلف ادوات و تجهیزات نظامی و نیروی دریایی از قبیل قطب نماها، دوربینهای دریایی و دید در شب، تجهیزات بی سیم، ظروف سربازان و کارمندان نیروی دریایی و کشتیها، نقشه های مختلف ، اسناد و مدارک مختلف همچون عملیات های نیروی دریایی از جمله عملیات مروارید، همچنین زندگینامه شهیدان نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس نگهداری می شود.

کتابخانه و مرکز اسناد نیز از بخشهای دیگر این موزه است. ماکتهای لنج ،تجهیزات پزشکی و بهداشتی کشتیهای نظامی، تابلو آموزش گره های دریایی، نقشه های تاریخی ، ماشینهای تایپ لاتین و فارسی قدیم مورد استفاده در کشتی، انواع سنگها، صدف ها و موجودات دریایی نیز در این موزه نگهداری می شود.


زیردریایی شهید چمران

در محوطه بیرونی عمارت کلاه فرنگی نیز انواع قایقهای جنگی و نظامی، زیردریاییها، شناورهای مجهز به تجهیزات نظامی که در دوران دفاع مقدس به دست مهندسان ایرانی همچون دکتر مصطفی چمران طراحی و ساخته شده و کشتی پرسپولیس به نمایش گذاشته شده است.
این امکان برای بازدیدکنندگان فراهم شده تا در اتاقی ویژه، بتوانند فیلم از آب بیرون آمدن کشتی پرسپولیس در دو ماه را تماشا کنند.


شهدای نیروی دریایی ایران

امیدواریم با توجه به اهمیت نام خلیج فارس که این موزه نیز این نام را یدک می کشد، مسئولان توجه بیشتری برای نگهداری ،توسعه و معرفی این موزه منحصر به فرد در کشور داشته باشند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار