خوزستان/

نشست تخصصی كنسرسیوم ازدیاد برداشت از مخازن نفتی جنوب برگزار شد

نخستین نشست تخصصی نمایندگان كنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز شركت ملی نفت ایران به ریاست مدیرعامل شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب در اهواز برگزار شد.



به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان،مدیرعامل شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به پیشینه فنی و عملیاتی این شركت و پیچیدگی فرآیند تولید از مخازن كربناته جنوب و جنوب غرب كشور، اظهار امیدواری كرد: فعالیت علمی كنسرسیوم ازدیاد برداشت منجر به شناسایی و رفع موانع فرآوری ازدیاد برداشت در سطح شركت ملی نفت ایران شود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف نیز با بیان اینكه هدف مشترك ما برداشت منطقی و علمی از مخازن نفت و گاز و استفاده بهینه از ثروت ملی است تصریح كرد: حوزه های مشترك بین دانشگاه و صنعت بسیار گسترده است و دو طرف در زمینه تولید علم و دانش فنی، بومی سازی فناوری و اجرای پروژه های كاربردی می توانند همكاری سازنده داشته باشند.

دكتر 'رضا روستا آزاد' یادآور شد: ظرفیت های صنعت نفت فوق العاده است و ظرفیت ها ی موجود باید به گونه ای فعال شود كه موجب بروز آثار مثبت و همكاری متقابل با دانشگاه ها و تبدیل آنها به پشتوانه علمی صنعت عظیم نفت شود.

در ادامه این نشست گزارش جامعی از وضعیت و فرآیند تولید، روش های ازدیاد برداشت و حفظ ظرفیت تولید از مخازن و برنامه های مناطق نفتخیز جنوب در زمینه توسعه تاسیسات ارایه شد.

معرفی توانمندی های مناطق نفت خیز جنوب پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی و مقایسه دستاوردهای این شركت با قبل از انقلاب،بخش دیگری از این گزارش بود.

*اجرای طرح مطالعات جامع شبیه سازی مخازن

در این نشست، مدیر امور فنی شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: طرح مطالعات جامع شبیه سازی بر روی 21 میدان نفتی مشتمل بر 27 مخزن با استفاده از سخت افزارها و نرم افزار های پیشرفته با اعتبار اولیه 710 میلیارد ریال در مناطق نفت خیز جنوب در حال اجرا است مهندس دانشی گفت: پیشرفت فیزیكی این طرح بزرگ مطالعاتی در هفت مخزن 100 درصد و در شش مخزن دیگر بالای 50 درصد است.

وی با اشاره به اینكه پیشرفته ترین نرم افزارهای شبیه سازی مخازن در این شركت استفاده و برخی نیز تولید می شود افزود: بسیاری از نرم افزارهای شبیه ساز در مناطق نفت خیز جنوب بومی سازی شده است و امیدواریم كنسرسیوم بتواند در زمینه بومی سازی هر چه بیشتر نرم افزارهای فنی و تخصصی وارد شود.

دانشی همچنین با اشاره به این كه این شركت بزرگترین تولید كننده نفت خام ایران است، هدف از برگزاری این نشست را نیل به یك وحدت نظر و تبیین اهداف و اولویت های فراروی صنعت نفت و دانشگاه در زمینه مبحث راهبردی ازدیاد برداشت قلمداد كرد.

*بازدید از توانمندی بالادستی مناطق نفت خیز جنوب

در پایان این نشست رییس دانشگاه صنعتی شریف و هیات همراه از معاونت زمین شناسی گسترشی و اداره ارزیابی مخازن مناطق نفت خیز جنوب بازدید كرد كه توضیحات فنی و تخصصی لازم از سوی مهندسان و كارشناسان این بخش ها ارایه داده شد.

این هیات همچنین از دستگاه حفاری 59 فتح در موقعیت واحد بهره برداری شماره پنج اهواز بازدید كرد كه مهندس مردان دزفولی معاون حفاری مدیریت فنی شركت درباره نحوه كار این دستگاه گزارش داد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف و هیات همراه از چاه های شماره 6 و 442 اهواز، واحد بهره برداری شماره یك و كارخانه گاز و گاز مایع 800 در حوزه عملیاتی شركت بهره برداری نفت و گاز كارون در منطقه 'كریت كمپ' اهواز بازدید كردند.

از دیگر برنامه های این هیات نشست مشترك با هیات رییسه دانشگاه صنعت نفت به میزبانی مناطق نفت خیز جنوب بود كه مباحث علمی و پژوهشی مختلف در آن مطرح شد.

دیدار و نشست رییس دانشگاه صنعتی شریف و هیات همراه با هیات رییسه و روسای دانشگاه های شهید چمران اهواز و صنعت نفت، بخش پایانی این سفر یك روزه بود.

در این نشست روسای سه دانشگاه پیش گفته با مدیرعامل شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب در زمینه های مختلف فنی، تخصصی، علمی و پژوهشی بحث و تبادل نظر كردند. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جبار مرادی
۰۷:۴۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
من نصاب سقف شناور الومینیومی هستم باسابقه کار در انزلی بندر دیر قصر شیرین و
اماده همکاری هستم