اين دارو براي كشور پنج ميليون دلار مصرف ارزي داشت كه هم‌اكنون به يك پنجم كاهش مي‌يابد.كه اين نانو دارودر يكي از بيمارستانهاي كشور به بيماران تزريق شد و داراي اثر بخشي خوبي بود.

به گزارش خبرنگار سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل ،‌ دكتر سيد احمد شيباني در حاشيه برگزاري نخستين همايش سراسري مديريت و اقتصاد دارو كه در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار شد، با بيان اينكه توليد داروهايي با فناوري‌ نانو از سال‌هاي گذشته در دستور كار قرار گرفته است، عنوان كرد: سير توليد نانوداروها در كشور سرعت گرفته و اكنون تعدادي از اين داروها در حال توليد هستند.

وي ادامه داد: نخستين كشور دنيا در زمينه توليد نانو داروها كشور آمريكا است و ايران دومين كشوري است كه به فناوري توليد داروي (دوكسي‌روبيسين) دست يافته كه مربوط به درمان بيماران سرطاني است.

رييس سازمان غذا و دارو با اشاره به اينكه يك برند از دارو با قيمت يك ميليون و 200 هزار تومان و يك برند ديگر از آن با قيمت 700 هزار تومان در بازار عرضه مي‌شد، اظهار كرد: با توليد داخلي اين دارو و دريافت مجوز عرضه آن در بازار، قيمت اين دارو به يك‌ چهارم تا يك‌ پنجم كاهش مي‌يابد.

وي افزود: مهم‌ترين مزيت توليد و عرضه نانو داروي ايراني دوكسي‌روبيسين در دسترس بودن آن براي مردم است.

وي همچنين در ادامه درباره سهم داروهاي گياهي در نسخ پزشكان، اظهار كرد: توليد داروهاي گياهي كه قابل تجويز از سوي پزشكان باشند، از سال‌هاي گذشته در فهرست برنامه‌هاي اساسي وزارت بهداشت قرار گرفتند، اكنون 700 قلم داروي گياهي پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو دريافت كردند و اميد است به تدريج شاهد جايگزيني داروهاي گياهي به جاي داروهاي شيميايي در نسخ پزشكان باشيم.

شيباني با بيان اينكه اكنون دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اقدام به تربيت متخصان طب سنتي نموده‌اند، اظهار كرد: داروها و فرآورده‌هاي طبيعي ابزار كار اين پزشكان هستند و لازم است بيش از پيش گسترش يابند و فرهنگ‌سازي براي مصرف اين داروها و جايگزيني آنها به جاي داروهاي شيميايي انجام شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه داروهاي OTC (داروهاي بدون نسخه) از جمله داروهايي هستند كه بيشترين آمار مصرف را دارند، اظهار كرد: البته اين مسئله غيرمعمول نيست و در ساير نقاط دنيا داروهاي بدون نسخه يا مسكن در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به فروش مي‌رسد. لازم است بر روي مصرف داروهاي با نسخه كنترل بيشتري صورت پذيرد.

رييس سازمان غذا و دارو در ادامه به كمبود داروسازان در كشور اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون 14هزار داروساز در كشور داريم كه در مقايسه با ساير كشورها نسبت بالايي نيست، اعتقاد داريم لازم است در هر بخش بيمارستان يك داروساز در كنار پزشكان خدمت كند و هر داروخانه روزانه دست‌كم شاهد حضور دو داروساز باليني باشد. /ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار