آیین رونمایی از قالیچه بام ایران در شهرستان دماوند برگزار شد.

هنرمند طراح و بافنده  قالیچه "بام ایران" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: هدف من از طراحی و بافت قالیچه بام ایران، معرفی آثار تاریخی و طبیعی بی ‏نظیر شهرستان دماوند بود.

پروانه کفایتی ادامه داد: چندی پیش، این موضوع را با همسرم مطرح کرد و وی نه تنها به عنوان یک مشوق، بلکه در قالب همکار و همراهی همیشگی وارد کار شد.

وی اضافه کرد: حضور و دلگرمی ناشی از همکاری همسرم سبب شد تا به طور جدی کار بافت قالیچه بام ایران آغاز شود.

کفایتی افزود: نقش چند اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی نظیر برج یادمان "شیخ شبلی"، دریاچه "تار"، رودخانه "تارود"، بقعه حضرات "عبدالله و عبیدالله"، کل و قوچ به عنوان دو جانور شاخص و معرف دامنه‏ های پربرکت رشته کوه‏ های البرز و از همه موارد ذکر شده بارزتر، قله همیشه استوار دماوند در این فرش بافته شده است.

هنرمند طراح و بافنده قالیچه "بام ایران"، تزیین حاشیه این اثر هنری فرش‏بافی به قصیده ‏ای زیبا از شاعر شهیر ایرانی، استاد ملک ‏شعرای بهار و به خط استاد حسین نوروزی احمدآبادی، خطاط توانمند ایرانی را از دیگر زیبایی ‏های آن خواند.

وی درباره دیگر ویژگی ‏های ظاهری این اثر هنری اظهار داشت: قالیچه بام ایران در ابعاد یک متر و 90 سانتی‏متر در دو متر و 70 سانتی‏متر بافته شده است.

کفایتی تصریح کرد: کار بافت این اثر از سال 1378 هجری شمسی آغاز و در ابتدای امسال به پایان رسید.

هنرمند بافنده قالیچه "بام ایران" اضافه کرد: نقشه‏ های این فرش در دو رج 80 و 40 و با تکنیک دو ریسه بافته شده است.

وی افزود: قالیچه بام ایران تلفیقی از هنر و صنعت بافت فرش و بافت گلیم محسوب میشود و به صورت گلابتون زربافت بافته شده است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.