اظهار نظر غیرمعمول نخست وزیر اسپانیا در باره اوگاندا طي یك مقایسه اقتصادی ، سبب بروز تنش دیپلماتیك بین دو كشور و درخواست عذرخواهی ، شده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ " ماریانو راخوی " در جریان نشست اخیر وزیران اقتصاد اروپا در یك پیامك تلفنی به رئیس هیات اسپانیایی كه برای دریافت كمك مالی با هدف گریز از ورشكستگی نظام بانكی ، در این اجلاس شركت كرده بود، نوشت: مقاومت كن، اسپانیا چهارمین اقتصاد اروپا است ، اوگاندا كه نیست !

براساس اين گزارش ، دولت اوگاندا در پی فاش شدن متن این پیامك واكنش تندی نشان داد و به نخست وزیر اسپانیا اعلام كرد: ما از هیچكس در خواست كمك و نجات مالی نكرده ایم و از صندوق بین المللی پول نیز درخواستی نداشته ایم.

این اعتراض اشاره به درخواست های مكرر مادرید از نظام پولی جهان و اروپا است تا با اعطای میلیاردها ولار وام و كمك بلا عوض، نظام بانكی اسپانیا از ورشكستگی كامل رهایی یابد.

دولت اوگاندا در بیانیه خود ادامه داده است : با همكاری بانك ملی‌ آفریقایی و بدون اینكه از فرد یا كشوری وام بگیریم ، توانسته ایم تورم 25 درصدی را به 15 درصد كاهش دهیم چیزی كه اسپانیا حتی قادر به گفتن آن نیست.

در این بیانیه آمده است: هرچند كه دولت اوگاندا بر این باور است كه بیان این اظهارات ناشی از ناآگاهی ، نداشتن اطلاعات و بی توجهی است و قصد توهین به یك كشور آفریقایی را نداشته ، اما انتظار داریم كه نخست وزیر اسپانیا از اینگونه سخن گفتن عذرخواهی كند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار