مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی گفت: در صورت خرید نكردن سوغاتی از كشورهای خارجی توسط زائران ایرانی، بیش از 8500 شغل پایدار در كشور ایجاد می شود.

عباداله اكبری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه با اشاره به اینكه زائران ایرانی حج، عتبات عالیات و اماكن مذهبی خارج از كشور سالانه بیش از 2550 میلیارد ریال را صرف خرید سوغات در خارج از كشور می كنند، افزود: در هر سال دو میلیون و 555 هزار نفر زائر از ایران برای زیارت به كشورهای خارجی سفر می كنند كه در صورت اختصاص حداقل 10 میلیون ریال برای خرید سوغات توسط هر زائر این میزان به مبلغ افزون بر دو هزار و 550 میلیارد ریال در سال می رسد.

وی افزود: اگر زائران ایرانی این مبلغ را به داخل كشور برگشت دهند و خریدهای خود را در داخل كشور انجام دهند، این پول علاوه بر تزریق به اقتصاد داخلی موجب تبعات اقتصادی بسیار خوب و گسترده در زمینه اشتغال زایی، تولید، ارزآوری، توسعه صادرات و رفاه اقتصادی عمومی نیز می شود.

اكبری با اشاره به اینكه در حال حاضر در ایران با 300 میلیون ریال به طور میانگین برای یك نفر در حوزه صنعت می توان یك شغل پایدار ایجاد كرد، اظهار كرد: با احتساب هزینه خرید سوغات زائران ایرانی در سال می توان برای 8500 نفر شغل دائمی ایجاد كرد.

مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی همچنین با یادآوری اینكه تزریق این رقم در بخشهای دیگر از جمله خدمات و مشاغل خانگی، اشتغال زایی بیشتری نیز در پی دارد افزود: با این مبلغ در سایر بخشهای اقتصادی و خدماتی به خصوص در حوزه مشاغل خانگی می توان برای چهار الی پنج برابر بیشتر اشتغال دائم ایجاد كرد.

اكبری گفت: ظهور و بروز برخی اجناس فاقد كیفیت مطلوب در بازارهای این كشورها كه قابل مقایسه با كیفیت محصولات داخلی از نظر دوام، مقبولیت و بازارپسندی نمی باشند باعث شده است تا رغبت خرید زائران نسبت به این اجناس كاهش یافته و با همت این عزیزان می توان از ورود مقدار اندك این كالاها نیز جلوگیری كرد.

وی با یادآوری اینكه جلوگیری از خروج ارز از كشور نیز از دیگر اثرات مثبت این روند می تواند باشد اظهار كرد: بازگشت این سرمایه به داخل كشور موجب اثرات شگرفی در عرصه اقتصاد كشور و نیز تسهیل در سرمایه گذاریهای داخلی، جلوگیری از شوك ارزی، رشد صادرات كالاهای غیرنفتی و رشد تولید و تقویت پول ملی در سال حمایت از كار و سرمایه ایرانی خواهد بود.

اكبری گفت: برنامه های تشویقی به منظور تولید كالاهای ایرانی با كیفیت و بازارپسند در زمینه های مختلف و قابل رقابت با كالاهای باكیفیت خارجی در دستور كار این دفتر بوده و در سال حمایت از تولید ملی این اقدامات در بخش صنایع استان قابل لمس خواهد بود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.