ساختار برنامه هاي گفتگو محور بايد در نهايت توسط مجري ‌آن شناخته شود زيرا انتقال مطلب تنها از طريق انسان ها به انسان ها ممكن است.

عليرضا حائري تهيه كننده برنامه هزار و يك شب و زاويه شبكه 4 سيما در گفتگو با خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران گفت: برنامه هاي گفتگو محور به دو دسته تقسيم مي‌شود كه دسته نخست برنامه هاي چالشي همچون زاويه بوده كه در اينگونه برنامه ها مبنا، در تخالف است يعني بيننده بايد متوجه شود كه مبناي مخالفت چيست.
وي ادامه داد: در اين برنامه حرف آخر بايد در ابتدا گفته شود و در نهايت غير طرفين، استدلال هاي خود را بيان كنند.
حائري در رابطه با شكل دوم برنامه هاي گفتگو محور، تصريح كرد: در شكل دوم اين برنامه ها، سوال اول مجري بايد تك جمله، غافلگير كننده و به طور نسبي به صورت اساسي باشد.
وي ادامه داد: عنصر غافلگيري در سوال اول بسيار مهم است زيرا هميشه سوال اول تعيين كننده ريتم و صراحت برنامه است و مبناي گفتگو را تعيين مي‌كند.
وي تصريح كرد: در برنامه هاي گفتگو محور مهمان بايد بداند به طور حدودي چند دقيقه يا چند ثانيه در اختيارش خواهد بود و مجري براي افزايش سرعت برنامه بايد با يك تائيد كوتاه و يا بيان يك عبارت كوتاه كه به طور لزوم از تائيد هم برخوردار نيست، برنامه را به پيش ببرد.
حائري ادامه داد: در برنامه هاي گفتگو محور مجري مي‌تواند سوال قبلي را از مهمان بعدي نيز بپرسد.
حائري تصريح كرد: در اينگونه برنامه ها، مجري نبايد هيچوقت بگويد كه وقت نداريم زيرا اين شكل گفتگو از ادب ما ايرانيان به دور است بلكه بايد بگويد 30 ثانيه يا 5 دقيقه وقت داريم و لحن گوينده بايد ايجابي بوده و نه اينكه سلبي باشد.
حائري خاطرنشان كرد: در دسته اي از برنامه هاي گفتگو محور كه گزارش و پلي بك پخش مي‌شود اين بخش بايد با متن گفتگو در هم بافته شده باشد به صورتي كه گفتگو بايد به نحوي جهت  داده شود كه بحث براي پخش شدن گزارش آماده شود.
وي ادامه داد: هنگام پخش گزارش، مجري و ميهمانان نيز بايد به تماشاي آن بپردازند و از صحبت هاي ديگر پرهيز كنند.
وي خاطرنشان كرد: برنامه اي موفق است كه ساختارش به گونه اي طراحي شود كه مردم در نهايت برنامه را از طريق مجري برنامه بشناسد زيرا تنها عنصر داراي گوشت و پوست و احساس در برنامه مجري يا ميهمان ثابت آن برنامه است زيرا ما در نهايت با مردم و انسان ها طرف هستيم و انسان ها را نيز از طريق انسان ها مي‌توان درگير مطلب كرد زيرا مردم بايد احساس كنند با ديدن اين برنامه به يك پديده روحي و رواني كه همان شخصيت مجري است، نزديك مي‌شوند.
حائري در پايان اظهار داشت: اگر مهمان مدت زمان را بداند، مطالب خود را به نحوي تنظيم مي‌كند كه در بخش هاي بعدي نسبت به آن بپردازد و بدين ترتيب از بلندگويي پرهيز مي‌كند و مطالب را با جملات مختلف تكرار نمي‌كند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار