ایران در تولید مرکبات رتبه هفتم دنیا را دارد .

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران  گفت : سرانه تولید مرکبات در دنیا 17 کیلو گرم اما سرانه تولید این محصول در ایران 56 کیلوگرم است .

گل محمدی با اشاره به ارز آوری و اشتغالزایی بالای تولید مرکبات در کشور افزود : وضعیت آبیاری و تغذیه ای / عملیات باغبانی / کود دهی و آفات و بیماریها از جمله عوامل ضایعات قبل از برداشت مرکبات و صدمات مکانیکی / آسیب های فیزیوژیکی و بیمارهای انباری ازدلایل ضایعات برداشت مرکبات است .

وی با بیان اینکه سورتینگ و صنایع تبدیلی در تولید مرکبات از اهمیت بالایی برخوردار است تصریح کرد بالا بودن هزینه تولید / پایین بودن صادرات / پایین بودن میزان و کیفیت فرآوری میوه / بالا بودن ضایعات مرکبات / پایین بودن متوسط عملکرد و کیفیت میوه و مشکلات ساختاری از عوامل پایین بودن سودآوری در صنعت مرکبات است .

گل محمدی کمبود دانش فنی در مدیریت باغی / بالا بودن قیمت نهاده های کشاورزی / پایین بودن کیفیت نهاده ها و کوچک بودن مساحت باغها را از دیگر عوامل بالا بودن هزینه تولید برشمرد .

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور معرفی چهار رقم نارنگی برای استانهای شمالی و جنوبی کشور واردات ارقام جدید پرتقال و نارنگی با کیفیت / معرفی روش های جدید برای تشخیص همزمان عوامل بیماری های مهم برای مرکبات / معرفی دو گونه باکتری کنترل کننده نماتد مرکبات و استفاده از اسانس ها در کنترل عوامل پوسیدگی پس از برداشت مرکبات را از توانمندیها و دستاوردهای این موسسه بیان کرد ./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.