ایران دارای ظرفیت های توسعه سیاسی ، اقتصادی ، علمی و فرهنگی در منطقه خاورمیانه است که می تواند فرصت هایی را برای این کشور فراهم آورد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گيلان،کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست بررسی جایگاه ژئو اکونومی ایران در خاورمیانه بزرگ گفت : منطقه خاورمیانه از ساحل آتلانتیک در شمال افریقا تا کناره های باختری آسیای مرکزی امتداد دارد و بین حاشیه های جنوبی مدیترانه و سواحل شمال شرقی اقیانوس هند واقع شده و دارای اهمیت راهبردی فوق العاده ای است .

وی با اشاره به اهمیت بررسی چشم انداز ژئو اکونومی کشورهای خاورمیانه بزرگ گفت : جمهوری اسلامی ایران در هر سه محور طرح خاورمیانه بزرگ ، یعنی توسعه سیاسی ، اقتصادی و علمی فرهنگی دارای ظرفیت هایی است که می تواند فرصت هایی را برای ایران فراهم آورد .

مجید قصاب زاده افزود : ایران در زمینه ، اقتصادی می تواند با عضویت در سازمان تجارت جهانی امکان امضای موافقت نامه های تجاری دو جانبه و چند جانبه را برای خود فراهم اورد و با ایجاد منطقه تجارت آزاد خاورمیانه به بازارهای جدید دسترسی داشته باشند .

به گفته این استاد دانشگاه ، گسترش روابط اقتصادی و توسعه زیر ساختها برای اتصال حوزه جنوبی شوروی سابق به بازارهای جهانی می تواند اقتصاد ایران را تقویت کند ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.