رئيس دانشگاه امير كبير گفت:‌ عدم پیوند پیوند بين مراكز توليد علم و فكر و ايده، با مراكز صنعتي یکی از چالش های فرارو است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران رهايي رئيس دانشگاه صنعتي امير كبير در همایش توليد ملي،‌حمايت از كار و سرمايه ايراني با اشاره به اينكه همه مديران مختلف در عرصه بهبود كيفيت توليد با مسائلي روبرو هستند اظهار داشت: در شرايطي كه محدوديت‌هايي بر كشور تحميل مي‌شود و در زمينه مواد اوليه و توليد كشور خود را نشان مي‌دهد اين مسائل به طور روزمره در پيش روي مديران ماست و با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند تا فرايندهاي توليد را طي كرده و محصول قابل رقابت و جوابگوي نياز مردم را فراهم كند كه در اين مسير و با اين محدوديت‌ها و مشكلات را بايد نقد و ارزيابي كنيم. 

 رئيس دانشگاه صنعتي امير كبير با بيان اينكه نهادهاي آموزشي، حكومتي و اجرايي كارهاي هماهنگي را در اين زمينه مي‌توانند انجام دهند افزود: در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني بايد منصفانه و به دور از رودربايستي بايد مشكلات را بررسي كنيم و از تلخي مشكلات نهراسيم تا به نتيجه برسيم لذا در چند سال اخير كه سالهاي نوآوري و شكوفايي، همت مضاعف و كار مضاعف،‌جهاد اقتصادي و اكنون توليد ملي مثل يك زنجير پيوسته و منسجم براي تحول و رشد در كشور بوده بايد در اين مسير تحول براي فكرها و ايده‌ها اهميت قائل شويم و خلاقيت‌ها را براي اينكه چگونه وارد عرصه كار شوند و ايده هايشان را مطرح كنند اهميت دهيم.  
 
رهايي افزود: همت مضاعف و كار مضاعف يعني اينكه براساس آن ايده‌ها و كارهاي نوآوري و شكوفايي تلاش كنيم  و در پروسه توليد هم بحث كار و تلاش مهم است كه وقتي مقايسه مي‌كنيم با كشورهايي كه متهورانه پيشرفت كردند مثل كشورهاي شرق آسيا و در مدت كوتاهي تحول ايجاد كردند يكي از مباني آنها بحث كار بوده است. در زمينه جهاد اقتصادي هم ضمن كاهش مصارف غيرضروري در اين مير با يك حركت جهادي حركت كنيم و در توليد ملي نيز به ميوه آن مي‌رسيم و توليد را ارتقا مي‌دهيم.
 
وي تصريح كرد: باتوجه به افزايش ارتقا توليد كسب مقام اول در شاخص‌هاي توسعه در منطقه اهميت زيادي دارد كه چگونه حركت كنيم و در باره سرعت توليدات علمي هم كه در رسانه هاي عمومي مطرح مي‌شود همين الان مقام اول را در منطقه داريم كه نشان مي‌دهد استعداد ايراني خوب خود را نشان مي‌دهد؛ اما اين پيشرفت ها در شاخصه هاي توسعه ما و مباحث توليدي و فناوري بايد مطرح شود و براي اينكه شعارگونه حركت نكنيم چالش‌ها و محدوديت هاي مربوط به توليد نياز به بررسي شدن دارد.  
 
رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير گفت:‌ بايد ببينيم كه با چه فضا و موقعيتي در جهان روبرو هستيم و دنياي غرب با بحران مالي، ورشكستگي بانكها و شركت ها و روند ناپايداري در بورس و ... روبروست. كشورهاي توسعه يافته درباره بنگاه‌ها و موسسات اعتباري و مالي با مشكل مواجه اند و كاهش نرخ رشد را دارد از سويي ديگر مشكلات تورمي و رفتارهاي موج گونه و متغير در بازارهاي مختلف به صورت عام در ايران و به صورت خاص در طلا و ارز ديده شده كه مباني اقتصادي اين چالش ها و تلاطم ها و مشكلات آن بايد بررسي شود.  
 
رهايي افزود: نتايج فاز اول هدفمندي يارانه‌ها بايد ديده شود و تا فاز دوم ديده شود و بايد ببينيم كه در چه شرايطي در محيط داخلي و خارجي هستيم.  
 
وي تصريح كرد: متاسفانه نظام بانكي كه بايد اعتبار جدي براي توليد داشته باشد بهره‌وري پاييني دارد و اعتباراتي كه بايد پشتوانه توليد باشد خيلي دير و با كندي در  اختيار بنگاه‌هاي توليدي قرار مي‌گيرد و از سويي  ديگر سود بانكي بالاست و مردم را به سرمايه‌گذاري در توليد تشويق نمي‌كند و حداكثر به يك سود كم گرفتن راضي مي‌كند كه اين موجب محدود شدن سرمايه‌گذاري توليدي مي‌شود و اولين سنگ در جلوي پاي‌ آن اين است كه ملكي را به عنوان تضمين بگذارند يعني بانكها عملا خودبه خود ارزش املاك را به مردم نشان مي‌دهند كه در آنجا نتيجه بهتري از سرمايه‌گذاري مي‌گيرند لذا هر از چندگاهي به جاي سرمايه گذاري توليدي پول خود را در خريد و فروش ملك با توجه به افزايش صعودي قيمت آن مي‌گذارند كه اين موضوع كمتر در دنيا انجام مي‌شود.  
 
رهايي گفت: درباره مراكز و كارخانجات توليدي قيمت تمام شده كالاها با دشواري روبرو مي‌شويم؛ محصولات گران در مي‌آيد و تورم نيروي كار،  عدم آموزش نيروي كار براي كيفيت، كمبود سياست‌هاي رقابتي و سياست‌هاي توليدي كمتر مطرح مي‌شود. سياست‌هايي كه مديران توليدي را از نفس مي‌اندازد؛‌مثلا اينكه سه برابر حقوق بايد عيدي پرداخت شود كه مشكلات زيادي را مطرح مي‌كند و از سويي ديگر تامين مواد اوليه با مشكلات زيادي روبرو مي‌شود و اينكه چگونه از مبدا اوليه گمركات ترخيص شود و چگونه به كارخانجات وارد شود؛ اين مشكلات است كه محصولي را كه توليد مي‌شود بايد حتما از استانداردهاي كيفي لازم و مطلوب برخوردار باشد.  
 
 رئيس دانشگاه صنعتي امير كبير افزود: يكي ديگر از چالش‌ها اين است كه پیوند خوبی بين مراكز توليد علم و فكر و ايده، با مراكز توليدي و صنعتي وجود ندارد و مشكل ديگري كه صنعت با آن روبروست بحث تحريم است كه بايد آن را تبديل به فرصت كرد و در محيط‌هاي علمي اين تحريم‌ها مشكلاتي را براي اقشار مختلف ايجاد مي‌كند نوعي فرصت مي‌بينند براي اينكه كشور بايستد و توليدات داخلي خود را ارتقا دهد.  
 
رهايي افزود: بخش خصوصي توانايي آنرا ندارد كه اين كارهاي سفارش تحقيقاتي را به دانشگاه‌ها انجام دهد تعريف پروژه‌هاي كلان در كشور كه دانشگاه‌هاي بزرگ كشور به شدت مشغول برنامه ريزي براي پروژه‌هاي كلان مانند هواپيماها كه هزار عدد آن توسط 150 نفر انجام مي‌شود و مباحث سايبري و امنيت و اطلاعات، انرژي و پالايشگاه گاز كه 40 مورد آن ميان بنگاه‌هاي توليدي و دانشگاه ها در صنايع بزرگ انجام مي‌شود اما اين مسائل در بخش خصوصي شكل نگرفته و پشتوانه لازم را نداشته است و قدرت اين كار برايش پيش نيامده و دست‌اندركاران اقتصادي كشور بايد به اين مبحث با افزايش توليد ملي نگاه ديگري داشته باشد كه درصد توسعه يافتگي با شرايط مطلوب فاصله داريم و با توجه به عقب‌ماندگي‌هاي زيادي ضرورت درك اين موضوع براي دنبال كردن مباحث توسعه پايدار در توليد ملي را بايد دنبال كنيم.  
 
رئيس دانشگاه صنعتي امير كبير ادامه داد: بحث تورم دو رقمي كه موج گونه بالا مي رود  نسبت به عدد يك رقمي تورم در كشورهاي غربي وجود دارد و سالهاست كه بحث مي‌شود تا تورم يك رقمي گردد اما نتيجه مطلوبي نداشته است چند نرخي بودن ارز،‌عدم مديريت واردات و عدم ثبات قوانين و مقررات از مشكلات براي توليدكنندگان است و در بحث هدفمندي نيز در عمل پشتوانه‌اي براي توليد نبوده است و در تصويب قانون خصوصي سازي در مجلس متاسفانه مي‌بينيم كه خيلي از واگذاري‌ها كاذب هستند و بيشتر شبه دولتي‌سازي است.
 
رهايي اظهار داشت: بدهي‌هاي سنگين توليدكنندگان به سازندگان كمر آنها را مي‌شكند و فشارهايي در مدت كوتاه آنها را از پا در مي‌آورد. بخش خصوصي نيز در تشكل‌هاي فعاليت اقتصادي و اتاق هاي فعال در تصميم گيري خيلي مشاركت و اختيار تصميم‌گيري ندارد و نظام دولتي اين  ايفاي نقش را به آنها نمي‌دهد و اين واقعيتي است كه بايد بپذيريم.  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار