رئيس سازمان بسيج سازمان مستضعفين با اشاره به اينكه فعاليت‌هاي بسيج در رابطه با توليد ملي فراوان است از ايجاد يك پايگاه اطلاع رساني جديد به نام توليد ايران خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران سردار محمدرضا نقدي در همايش توليد ملي،‌ حمايت از كار و سرمايه ايراني در دانشگاه امير كبير با اشاره به اينكه بحث توليد ملي بحث كلان و راهبردي است و بايد از منظر فرابخشي به آن نگاه كنيم اظهار داشت: اي كاش دولت‌ها فرمايشات امام خميني در وصيت‌نامه ايشان را عمل مي‌كردند كه چقدر صريح و روشن مطرح كردند و فرمايش امام حاضر مانند امام راحل هر نوع فعاليتي را براي حل مشكل تورم و اشتغال و بحث توليد ملي مطرح مي‌كند كه بحث امنيت ملي و توطئه‌هاي دشمن را نيز در اين مسير بايد در نظر گرفت.  
 
نقدي درباره معماي توليد ملي گفت:‌آيا ما كمبود نقدينگي يا نياز به سرمايه گذاري خارجي داريم از منظر ملي كلان و راهبردي پاسخ مشخص است، همانطور كه رئيس جمهور گفته سپرده مردم نزد بانكها 350 هزار ميليارد دلار است و ذخيره ارزي درآمد نفت 95 هزار ميليارد دلار و در سال 90 مردم در يك ماه 9.5 ميليون سكه معادل 50 هزار ميليارد تومان و همچنين 23 هزار ميليارد تومان خودرو خريده‌اند بنابراين مشكل نقدينگي نداريم.
 
وي با بيان اينكه آيا مشكل زيرساخت‌ها است افزود:‌ سدها تا مرز خشكاندن كامل بسترهاي آبي پيش رفته و برق را به كشورهاي همسايه صادر كرده‌ايم و در جاده و راه‌آهن هم اگرچه كمبود داريم ولي هر روز جاده جديد مي‌سازيم بنابراين در اينجا هم مشكلي نداريم.  
 
رئيس سازمان بسيج سازمان مستضعفين اظهار داشت: در رابطه با انرژي هم رتبه اول فسيلي دنيا را داريم و اگر همه كشورهاي دنيا اين مشكل را دارند ما نداريم،‌محدوديت مواد خام هم نداريم، بيشتر از يك درصد تا 5 درصد سوخت فسيلي داريم و حتي بيشتر اين مواد صادر مي‌شود بنابراين مشكل كمبود انرژي هم نداريم.  
 
سردار نقدي افزود: زمين هم براي كشت زياد داريم،‌طبق گزارش رئيس جمهور 40 ميليون هكتار زمين باير داريم از طرف ديگر هم مشكل علمي نداريم براي توليد و تخصص و فناوري زيرا مرجع آن از خود رفع اتهام مي‌كند و رتبه هفدهم جهان و مقام اول منطقه در تعداد مقاله‌هاي علمي و پژوهشي و رشد علمي كه به 13 هزار مقاله علمي در دنيا رسيده را داريم.  
 
وي تصريح كرد: 15 هزار ميليارد دلار محصولات كشاورزي داريم و بازار مصرف 75 ميليون نفري در داخل كشور كه جمع كالاهاي مجاز و يا قاچاق 80 ميليون دلار مي‌شود و بازار بزرگ جهاني  و برخي محصولات منحصربفرد را دسترسي داريم پس مشكل چيست؟
 
رئيس سازمان بسيج سازمان مستضعفين با اشاره به اينكه نيروي انساني، مديريت و فرهنگ كار و توليد از اركان مهم توليد ملي هستند گفت: مشكل نيروي انساني است كه يك ميليون 600 هزار فارغ التحصيل در سال داريم كه اغلب آن هم فني و مهندسي هستند و 15 درصد آنها بيكار هستند،‌مشكل اين است كه اغلب رشته هاي تحصيلي ما با مسائل اقتصاد و بازار بيگانه‌اند مثلا يك پزشك از ابتداي تحصيل خود با انواع سوزن‌ها،‌ پنس‌ها و دستگاه‌ها درگير كار خود است اما يك مهندس تا مقطع دكترا هم درگير قطعات رشته خود نمي‌شود و اطلاعات او در اين باره در حد يك بي سواد است و اغلب تخصصي ندارند و بيش از 80 درصد مسائل دانشگاه نظري است و يا يك مهندس كشاورزي و يا دكتراي الكترونيك هم همين مشكلات را دارد بنابراين پشت ميز نشيني با حضور در عرصه كار متفاوت است.  
 
سردار نقدي اظهار داشت: ضعف خودباوري دانشگاهي‌هاي ما مشكل جدي است و توصيه امام خميني به دانشجويان كاملا فراموش شده و از سوي ديگر تحقير كردن و آبروي جوانان دانشجو را بردن موجب مي‌شود تا او پس از آنكه در پشت ميز قرا رگيرد به دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي اعتماد نداشته باشد و با شركت‌هاي خارجي كار كند.  
 
وي با بيان اينكه مشكل اصلي مديريت است افزود: ما انرژي، علم و ذخاير داريم اما هيچ كس و هيچ مرجعي نمي‌داندكه چقدر فناوري داريم؛ مثلا در تراشكاري يك قطعه مكانيكي را تا چه حد مي‌توانيم توليد كنيم، يعني اطلاع از ظرفيت‌ها نداريم.  
 
رئيس سازمان بسيج سازمان مستضعفين با اشاره به فرمايش امام خميني در مورد اينكه اثبات مديريت صحيح  در جنگ تحميلي اسلام را ثابت كرد افزود: تقليد كوركورانه از خارجي ها و بعضي از آنها كه در حد ما نيستند درست نبوده است و برخي از توليدات كه در انبارها مي‌ماند تا سرمايه‌ها راكد نماند و علم و دانش روز را در آن صنعت پياده كند نياز به صنعتي دارد كه مواد اوليه اش كه با هزار زحمت تهيه شده با مديريت درست به پيش برود.  
 
سردار نقدي تصريح كرد: امام خميني (ره) از آب كره گرفت و با تمام قدرت هاي شرقي و غربي مبارزه كرد ولي دولت‌هاي ما اين مسائل را ناديده گرفتند كه ايشان فرمودند؛ در بازسازي هم مثل جنگ وارد شويد دولت كارگزاران متاسفانه رويكردش غرب‌گرايانه بود.
 
وي افزود:‌ در ساختن سدهاي بزرگ و زيرساخت‌هاي اقتصادي پس از جنگ تحميلي اين خداخواهي و ولايتمداري و استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي و  ساده‌زيستي لازم بوده است.
 
 
رئيس سازمان بسيج سازمان مستضعفين تصريح كرد:‌ پيشنهاد ما براي توليد ملي،‌ايجاد پيوند و همبستگي ميان اركان توليد و حلقه هاي توليد ملي با تاسيس مجمعي براي هر گروه كالا است كه نمايندگان به مصرف كنندگان و نمايندگان توزيع كنندگان يعني روساي مجمع‌هاي اصناف و توليدكنندگان يعني روساي صنايع بزرگ مرتبط با گروه كالا و نمايندگان جامعه علمي يعني روساي پژوهشكده‌‌ها و نمايندگان دولت از بخش‌هاي مرتبط با كالا بايد در اين مجمع حضور داشته باشند.  
 
سردار نقدي تصريح كرد: بايد علاقه به سرمايه ‌گذاري در هر كدام ا زاين گروه به آن گروه كالاي مشخص باشد و اين كارگروه مشترك مي‌تواند مشوق باشد زيرا سرمايه گذاران در ايران كمتر هستند و سرمايه ها بيشتر گرايشي هستند و افرادي كه وارد مي‌شوند معمولا در آن حيطه خاص هستند.
 
وي در مورد بسيج مستضعفين جهاد سازندگي و كشاورزي بيشترين كار بسيج را در رابطه با توليد ملي، بحث فرهنگ‌سازي را انجام داده است و در امور اقتصايد مسائل قانوني و اركان توليد و ثروت‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد اما در بسيج ما بيشتر فرهنگسازي در مصرف و فرهنگسازي در دولت را مورد توجه قرار داده‌ايم همچنين بازار ما بيشتر آموزه‌هاي وارداتي داشته تا آموزه‌هاي صادراتي و ما در حال آموزش اصناف هستيم تا براي صادرات محور كردن فعاليت‌هاي آنها فعال باشد.  
 
رئيس سازمان بسيج سازمان مستضعفين گفت:‌اردوهاي جهادي سازندگي چند هدف را همزمان دنبال مي‌كند و جنبه سازندگي را به دنبال دارد كارهاي آبرساني،‌ جنگل‌داري، آبخيزداري، سيل‌بندها در مسير رودخانه، برق‌رساني و انواع خدمات براي روستاها بسيج انجام انجام مي‌دهد، واكسيناسيون انسان‌ها و دام‌ها انجام مي‌شود بنابراين بسيجيان در روستاها سازندگي مي‌كنند و نتيجه آن خودسازي است.  
 
وي تصريح كرد: اينكه خروجي بسيج چقدر به توليد ملي مربوط است ما از موقعي كه مقام معظم ولايت اين مسئله را در دستور كار قرار دادند به طور جدي پيگيري كرديم و تحقيقات خود را در اين رابطه انجام داديم و يك پايگاه اطلاع رساني جديد به نام توليد ايران را از امروز بسيج راه‌اندازي كرده است.  
 
سردار نقدي اظهار داشت:‌در رابطه با ارتباط اين فعاليت‌ها با مسائل قانوني توليد بايد بگوييم كه حلقه‌هاي توليد ملي كه پيشنهاد داديم از مجمعي كه توليد‌كنندگان، ‌مصرف‌كنندگان، توزيع‌كنندگان، دانشگاه ها و دولت وجود دارد اين يك پيشنهاد قانوني است، مانند مجامع امور صنفي كه منتها تبديل آن به يك مركز ملي پاسخگو درباره توليد ملي بايد انجام شود و اين نيز يك پيشنهاد قانوني است.  
 
وي افزود: براي طرح ضربتي شبكه هاي آبياري زيرسطح‌ها نياز به قانوني است و بايد از ظرفيت مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها در اين زمينه استفاده كرد كه به جاي دادن پول نقد به روستاييان به آنها زمين‌هاي كشاورزي آبياري و قابل خريد و فروش بدهيم كه تحولي مهم در اقتصاد دنيا به وجود مي‌آيد.  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار