دادگاه استان دیاربكر تركیه روز سه شنبه خانم ' آیسل توغلوك' نماینده منفرد شهر ' وان ' در مجلس ملی این كشور را به 14 سال و هفت ماه زندان محكوم كرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از منابع خبری تركیه ، دادگاه دیاربكر به اتهام تبلیغات برای گروه تروریستی 'پ.ك.ك ' توغلوك را محكوم به 14 سال و هفت ماه مجازات زندان كرد.

وی متهم است كه به رغم عضویت نداشتن در گروه 'پ.ك.ك ' 10 بار برای این گروه سخنرانی تبلیغاتی كرده است.

خانم توغلوك از سرشناس ترین فعالان سیاسی كرد است كه در دوره قبلی قانونگذاری حق نمایندگی وی از سوی دادگاه قانون اساسی تركیه سلب شده بود.

وی در دوره جاری نیز به دلیل اینكه حق عضویت در احزاب سیاسی را نداشت، به عنوان نامزد منفرد به مجلس تركیه راه یافت.

طبق قانون اساسی تركیه توغلوك مصونیت سیاسی دارد و در صورت سلب مصونیت سیاسی وی از سوی نشست عمومی مجلس حكم صادره در مورد وی می تواند اجرا شود.

در ماههای گذشته خانم 'لیلا زنا' دیگر نماینده منفرد مناطق كردنشین تركیه نیز به دلیل مشابهی به زندان محكوم شده بود.

به دلیل مصونیت سیاسی زنا حكم وی نیز تا زمان پایان یافتن مدت نمایندگی اش نمی تواند اجرا شود.

روز پنجشنبه گذشته نیز با وجود تظاهرات و درگیری میان شماری از معترضان با پلیس تركیه ،' بكیر كایا' شهردار ' وان ' این كشور و دو تن دیگر به اتهام عضویت در یك سازمان تروریستی در تركیه دستگیر و زندانی شدند.

دادگاهی در وان ، شهردار و دو تن دیگر از مسوولان این شهر را كه موقتا بازداشت شده بودند، به اتهام عضویت در گروه 'ك.ج. ك' شاخه فعالان سیاسی و شهری حزب غیر قانونی كارگران كرد تركیه 'پ.ك.ك' دستگیر كرد.

در پی دستگیری شهردار وان و برخی از شهرداران مناطق دیگر، تظاهرات و در گیری با نیروهای پلیس و امنیتی از روزهای گذشته ادامه دارد.

پلیس تركیه برای متفرق كردن معترضان به دستگیری شهردار وان و برخی از شهرداران مناطق این شهر كه دست به تظاهرات زده بودند، از گاز اشك آور استفاده نمود و تاكنون 15 تن را نیز دستگیر كرده است .

در پی دستگیری 15 تن از جمله شهردار و شهرداران مناطق شهر وان از حزب صلح و دمكراسی به اتهام تبلیغ برای حزب غیر قانونی كارگران كرد تركیه 'پ.ك.ك' ، شماری از مردم این شهر با حضور در خیابان ها دست به تظاهرات زدند.

حزب صلح و دمكراسی كه در مناطق كردنشین تركیه هواداران بسیاری دارد ، دارای 31 نماینده در مجلس ملی این كشور است.

پلیس استان وان برای متفرق كردن ، تظاهر كنندگان از گاز اشك آور استفاده كرد.

پلیس با حضور در شهرداری وان ضمن بازداشت ' بكیر كایا ' شهردار ، به جست و جو در محل كار و خانه وی پرداخت.

دادستان شهر وان ، دستور بازداشت 15 نفر از جمله شهردار وان را به دلیل عضویت در گروه 'ك. ج. ك' شاخه جوانان و فعالان شهری حزب غیر قانونی كارگران كرد تركیه 'پ.ك.ك' صادر كرد.

برخی از روشنفكران تركیه معتقد هستند كه 'ك.ج.ك.' به عنوان یك سازمان سیاسی با هدف فعالیت علنی پس از پایان یافتن فعالیت های مسلحانه 'پ.ك.ك' تشكیل شده است.

مقامات دولتی تركیه می گویند از سال 2009 میلادی تاكنون نزدیك به 700 تن به دلیل ارتباط با 'ك.ج.ك.' دستگیر شده اند، اما منابع كرد تركیه مدعی هستند كه تعداد دستگیر شدگان بیش از سه هزار نفر است.

برچسب ها: توغلوک ، ترکیه ، گروه پ ک ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار