لاوروف از آمادگي کشورش براي برگزاري نشست درباره سوريه خبر داد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام كرد كشورش برای برگزاری كنفرانس بین المللی در باره سوریه آمادگی دارد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازايتارتاس ، لاوروف  گفت: روسیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد كرد كنفرانس بین المللی در باره مساله سوریه برگزار كند كه در آن همه كشورهای صاحب نفوذ بر نیروهای سیاسی در سوریه بتوانند شركت كنند.

وی افزود: ابتكار روسیه برای برگزاری كنفرانس بین المللی در باره سوریه باید تنها چارچوب برای حمایت از قطعنامه های شورای امنیت در باره این كشور و روند اجرای طرح عنان باشد كه مورد تایید شورای امنیت قرار گرفته است.

لاوروف، كنفرانس مسكو را وزنه ای در مقابل گروه به اصطلاح دوستان سوریه دانست و خاطرنشان كرد: این گروه در واقع دوستان شورای ملی سوریه می باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: روسیه پیشنهاد كرده است كنفرانس بین المللی در باره سوریه بر اساس اصول مشخص و قابل درك برگزار شود.

وی خاطرنشان كرد: در این كنفرانس حدود 15 كشور از جمله اعضای دائمی شورای امنیت و كشورهای همسایه سوریه شركت خواهند كرد.

لاوروف با بیان اینكه ایران هم به طور حتم باید در این كنفرانس شركت كند، اظهار داشت: سازمانهای بین المللی همچون سازمان همكاری اسلامی و اتحادیه اروپا و سازمان ملل هم می توانند در آن شركت كنند.

وزیر امور خارجه روسیه كه فردا برای بحث در باره موضوعات دوجانبه و نیز مساله سوریه عازم تهران می شود، روز شنبه این هفته نیز در اظهاراتی اعلام كرد: ایران كشوری است كه بر دولت سوریه نفوذ دارد و از شركت تهران در كنفرانس مسكو در باره سوریه استقبال می كنیم.

وی گفت: ما می خواهیم كنفرانس مسكو در باره سوریه موثر باشد و اگر همه كشورهای صاحب نفوذ در مساله سوریه در كنفرانس شركت كنند، موثرتر خواهد بود.

وی افزود: ایران از كشورهایی می باشد كه بر دولت سوریه نفوذ دارد و این ادعا كه ایران جایی در كنفرانس مسكو ندارد و در مساله سوریه مقصر می باشد، سبك سرانه است.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان كرد كه دو معاون وی با نماینده آمریكا در مساله سوریه دیدار و گفت و گو كرده و خود وی نیز با 'كوفی عنان' نماینده دبیر كل سازمان ملل در مساله سوریه گفت و گوی تلفنی و در باره كنفرانس مسكو مذاكره كرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار