بانک توسعه صادرات ایران به منظور ارتقای نظام کنترل داخلی خود، با ایجاد مدیریت امور بازرسی و حسابرسی داخلی، ادارات حسابرسی و بازرسی را تفکیک کرده و وظایف خود را بی طرفانه و منصفانه انجام می دهد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران،حبیب احمدی رئیس اداره حسابرسی این بانک با بیان مطلب فوق گفت: بانک توسعه صادرات با بازنگری و اصلاح مستمر دستورالعمل های ارزی و ریالی، برخی از فعالیت های کنترلی و نظارتی واحدهای ستادی را به موسسات معتبر حسابرسی برون سپاری کرده و از مشاوره های تخصصی برای ارتقای نظارت خود بهره مند می شود.

وی اظهار داشت: هیات داوران بیست و دومین همایش سیاست های پولی و بانکی، گزارش مدیریت امور بازرسی و حسابرسی داخلی بانک توسعه صادرات ایران از ویژگی های نظام کنترل داخلی این بانک را جهت ارائه انتخاب کرد که تحت عنوان نظارت بانکی و سیاست های احتیاطی ارائه گردید.

رئیس اداره حسابرسی بانک توسعه صادرات گفت: گزارش مذکور حاصل نتایج به دست آمده از تحقیق در پنج حوزه محیط کنترلی، شناسایی و ارزیابی ریسک، فعالیت های کنترلی اطلاعات و ارتباطات، خود ارزیابی، نظارت و اصلاح نارسایی ها و نتایج حاصله می باشد.

وی افزود: در بخش کنترل داخلی، ارتقاء جایگاه واحد بازرسی و حسابرسی داخلی از سطح اداره به مدیریت، تشکیل اداره مبازره با پولشویی و تشکیل کمیته های تخصصی، از اقدامات بانک در حوزه کنترل داخلی بوده، که در بانک توسعه صادرات ایران به اجرا گذاشته شده است.

آقای احمدی گفت: در حوزه ریسک، در اجرای استانداردهای جهانی به ویژه استاندار بازل 2 و مقررات بانک مرکزی در خصوص کنترل های داخلی و به منظور شناسایی و ارزیابی مستمر ریسک های مرتبط با فعالیت های بانکی، تشکیل اداره مستقل "مدیریت ریسک" جهت تهیه گزارش های مربوط به سنجش ریسک و گزارش های مربوط به ریسک پرتفوی اعتباری، ریسک تمرکز اعتباری، ریسک نقدینگی و... تشکیل شد.

همچنین در حوزه فعالیت های کنترلی، در دو مرحله وضع سیاست ها، رویه ها و پایش میزان تطبیق فعالیتها با سیاست های وضع شده اقدامات لازم صورت گرفت که بهبود نظام های کنترلی و حسابرسی داخلی به عنوان یکی از راهبردهای هفتگانه بانک، تدوین و بروز رسانی مستمر دستورالعمل جامع حسابرسی و بازرسی از شعب، تدوین برنامه رسیدگی سالانه از واحدهای صف و ستاد توسط مدیریت بازرسی و حسابرسی، تدارک نرم افزارهای کنترل و گزارش گیری جهت رسیدگی به عملیات واحدهای بانک و نیازسنجی آموزشی، برگزاری همایش های ادواری در خصوص تربیت و آگاهی نظارت و کنترل از جمله فعالیتهای بانک در حوزه مذکور است.

آقای احمدی افزود: در حوزه اطلاعات و ارتباطات، ثبت کلیه فعالیت های تسهیلاتی در بانک جامع اطلاعات مشتریان، استقرار نرم افزار سراسری مکاتبات بانک، طراحی و اجرای نرم افزار اطلاعاتی مشتریان در سطح بانک، پیاده سازی سیستم های نرم افزاری مختلف جهت مکانیزه نمودن عملیات بانکی شعب که منجر به یکپارچگی اطلاعات، سرعت و دقت در گزارش گیری و گزارش دهی به مراجع درون و برون سازمانی، امنیت اطلاعات و بهبود شیوه های اطلاع رسانی به سازمانهای ذیربط می گردد، از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته می باشد.

وی گفت: در بخش خود ارزیابی و اصلاح نارسایی ها نیز می توان به فعالیت هایی همچون تدوین چرخه کامل گزارش های حسابرسی ادواری مدیریت بازرسی و حسابرسی داخلی از کشف نارسایی تا اصلاح آن ، بررسی گزارش های نقاط ضعف گذشته، بازنگری و اصلاح مستمر دستورالعمل های ارزی و ریالی، اشاره کرد.

رئیس اداره حسابرسی داخلی بانک توسعه صادرات در خاتمه، اعمال کنترل بهتر، ارائه گزارش های جامع و به موقع به مراجع مختلف برون سازمانی، انجام هماهنگی بیشتر در عملکرد و فعالیتهای بخش ها و سطوح مختلف بانک را از جمله نتایج اجرای نظام کنترل داخلی بانک توسعه صادرات برشمرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار