نشست علمی تخصصی استقلال دانشگاه ها ظهر امروز بیست و سوم خرداد ماه سال جاری در پژوهشگاه، فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران (حاضر در محل) جعفر توفیقی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: نشست استقلال دانشگاه ها فرصت مغتنمی است که از حیث تبادل نظر می تواند موثر واقع شود و این موضوع از حیث مغتضیات زمان متغیر است.

وی در ادامه حوزه های علمیه را با موضوعیت دین محوری را از حیث استقلال دانشگاه ها موفق تلقی کرد.

توفیقی دانشگاه را به عنوان یک نهاد که قابلیت های فرهنگی، علمی و اجتماعی تلقی کرد و افزود: مدافعان استقلال دانشگاه ها معتقدند با برقراری استقلال دانشگاه ها می توانند به فضای حداکثری این ابعاد دست یافت.

توفیقی که به عنوان مدافع استقلال دانشگاه ها در این نشست حضور داشت، تصريح كرد : دانشگاهیان معتقدند در صورت حذف قوانین دست و پا گیر دولت، نظیر آیین نامه ای متعدد و ... که کشور ما نیز دست و پا گیر آن است، می تواند پاسخگوی انتظارات دولت و ارتقا خدمات علمی، آموزشی، فرهنگی و سیاسی به جامعه باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: استقلال دانشگاه و آزادی علمی موضوعی است که به صورت کلی مضامینی نظیر مدیریت خودگردان دانشگاه توسط دانشگاهیان و به گونه ای که دانشگاهیان خودشان دانشگاه را اداره و سیستم را کنترل کنند و به ارائه خدمات به دولت و مردم بپردازند.

** تخصیص 30% اعتبارات دانشگاه از محل تخصیص اعتبارات
 وی در ادامه گفت: از آنجایی که اکثر کشورها با صنعت تعامل دارند و بحث تجاری سازی ایده تا علم از موضوعات اصلی دانشگاه ها در کشور است می توان به مفاهیم استقلال دانشگاه ها از قبیل برنامه ریزی آموزشی و درسی ، برنامه ریزی پژوهشی، نظام پذیرش استاد، دانشجو ارزشیابی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: کشور ما نیز در خصوص تاسیس مراکز و پارک ملی رشد و فناوری به جهت ارائه خدمات و ارتقا کشور گام های بلندی برداشته است.
توفیقی در خصوص تحولات مفهومی استقلال دانشگاه ها گفت: هم در دنیای کسب و کار و هم فضای  عمومی، رقبایی در دانشگاه بوجود آمده و دانشگاه تنها محل یادگیری در سطح عالی نیست، زیرا همه جا از زندگی مبتنی بر دانش، سازمان یادگیرنده و جامعه یادگیرنده از کارکرد کارمند دانش از اقتصاد سخن می رود.

توفیقی در ادامه با دفاع از استقلال دانشگاهها اظهار داشت: با نهادینه شدن استقلال دانشگاهها رویکردهای تجاری شدن که در برنامه های سوم و چهارم و پنجم که محقق شده می توان به ارتقاء نظام اقتصادی هم دست یافت.

عضو هیئت علمی تربیت مدرس همچنین از بند ب ماده بیست قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص استقلال دانشگاهها سخن گفت و افزود: ایران از بحث عملکرد اندیشه و علم قدرت دارد اما باید پذیرفت که دانشگاه در کشور ما یک واقعیت حذف نشدنی است و استقلال دانشگاه ها با تیین نقش دولت، نظارت قوای سه گانه به این مقوله می پردازد.

وی در خصوص استقلال دانشگاه ها و در خصوص مقوله جذب اساتید و هیئت های علمی خاطرنشان كرد: استقلال دانشگاه ها و اختیار جذب اساتید توسط دانشگاه ها در صورتی است که اساتید توسط شواری انقلاب فرهنگی تائید شده باشند و با جهت دهی بتوانند جریان سازی مفید علمی، فرهنگی و اجتماعی در کشور را داشته باشند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار