برای نخستین بار در خاورمیانه گونه گیاهی پی پینو با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد در گناباد کشت شد.

مشاور استراتژیک این پروژه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در گناباد گفت: این گیاه که جایگاه اصلی آن آمریکای جنوبی می باشد به صورت پایلوت و به عنوان یک طرح علمی کاربری در شهرستان گناباد که آب و هوای آن مشابه امریکای جنوبی می باشد، کشت می شود.

مهندس محمدعلی عقیلی گفت: این گیاه حاوی آنتی اکسیدان قوی و ضد سرطان می باشد و میوه آن شبیه خیار و خربزه بوده و طعمی بسیار مطبوع دارد و گیاهی پایاست که در آب و هوای قابل کنترل رشد می کند و سرشار از انواع ویتامینها نظیر A و B و C می باشد و بخاطر نداشتن قند برای افراد دیابتی و فشار خون استفاده می شود.

وی افزود: هم اکنون این میوه در انگلیس کیلویی هفت یورو به فروش می رسد.وروش تکثیر ان از طریقه قلمه زدن است و گیاه ان شبیه بوته گوجه فرنگی وسیب زمینی است .

عقیلی تصریح کرد: علاوه بر آغاز کشت این گیاه، هماهنگی لازم برای احداث یک واحد پرورش کرو کودیل (تمساح) با توجه به آب و هوای مناسب این منطقه به عمل آمده که با تولید انبوه آن از پوست این حیوان که بسیار ارزشمند و از زیباترین و گران ترین پوست های جهان می باشد، استفاده خواهد شد.

وی گفت: به خاطر لجن خوری این حیوان از معده آن واکسنی جهت سرطان تهیه می شود.

مشاور ارشد استراتژیک شرکت کشت و صنعت مرغ پردیس ایرانیان در ادامه گفت: در آینده نزدیک در این مجتمع گیاه مفید و نادر کدوی خوراکی آمریکایی که تا دو متر رشد می کند و جهت سرخ کردن نیاز به روغن ندارد و همچنین لوبیای متری و بخصوص نعنای فلفلی برای مصارف دارویی و خوراکی کشت خواهد شد.

مهندس جاهدی مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز با تاکید بر کاشت گیاهان گلخانه‌ای و منحصر به فرد گفت با توجه به شرایط آب و هوایی گناباد و خشکسالی های مکرر و همچنین هزینه های بالای تولید و عدم مقرون به صرفه بودن کشاورزی سنتی گفت :بهترین روش افزایش تولید و درآمد کاهش هزینه ها استفاده از روشهای نوین کشاورزی و کاشته ای گلخانه ای و به ویزه گیاهان منحصر به فرد می باشد.

مهدی طحان زاده، سرمایه گذار این پروژه نیز اظهار کرد: برای اجرای این پروژه در فاز اولیه یک میلیارد تومان هزینه خواهد شد و با توسعه کشتهای گلخانه ای و راه اندازی واحدهای پرورشی تمساح و شترمرغ در زمینی به مساحت 12 هکتار تا 5 میلیارد تومان سرمایه گذاری می گردد.

یادآوری می شود: این پروژه در اراضی روستای ریاب در فاصله 5 کیلومتری جنوب غربی گناباد که یکی از روستاهای هدف گردشگری استان می باشد، واقع شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.