معاون علمي و فناوري وزارت علوم با بيان اينکه استقلال همواره شعار جمهوري اسلامي ايران بوده، گفت: آمريکا و اروپا دست برداشتن از اسلام را شرط لغو تحريم ها مي دانند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مهدي نژاد معاون علمي پژوهشي فناوري وزارت علوم، با اشاره به اينکه اميدواريم همايش توليد ملي حمايت از کار و سرمايه ايراني براي محققين، صنعت گران و نهادهاي مختلف مفيد واقع شود اظهار داشت: طبق آيه قرآني خداوند هيچ راه سلطه اي را از طرف کافرين برمومنين نداده يعني بايد هرکاري را دراين رابطه کور کنيم عقل دنيايي جوامع تأکيد دارد که در اجتماع امروز براي بازيگر قابل بودن در کنار مصرف بايد عرضه هم داشته باشيم و تکيه بر صرف مواد خام راه نجات نيست و صادرات نفت تنها راه تکيه نيست.

مهدي نژاد افزود: اينکه چه چيزي را چگونه و در چه عرصه اي وارد کنيم موضوع فکر و کار دانشمندان عزيز ايران است اما اينکه عامه مردم اين حس و درک را داشته باشند که درمقابل جهان سرافکنده نشويم و درمقابل خواسته هاي مردم خود درمانده نشويم مهم است لذا ما استقلال مي خواهيم و دردوران جمهوري اسلامي همواره همين طور بوده و دنيا بلوک بندي است، آمريکا و اروپا مي گويند شما از اسلام دست برداريد تا ما تحريم ها را لغو کنيم و اينکه مثلا يک بيسکويت را دراختيار شما بگذاريم!

وي با بيان اينکه براي يک زندگي شرافت مند و عزت مند بايد در بازارهاي توليدي فعاليت کنيم تصريح کرد: معاملات مردبوطه مانند عرضه و تقاضا را هم دشمنان ملت ايران به ايران نمي دهند و با وجود اينکه در بوق کرده اند که از لحاظ اطلاعات علمي اين حق بنيادين همه بشريت است اما گفتند که اجازه دستيابي دانشگاه هاي ايران مانند دانشگاه شهيد بهشتي را به بعضي از اطلاعات و قطعات نمي دهيم.
البته 300 راه و جا براي دستيابي به اين اطلاعات و قطعات خود ما داريم. اما اين نشان مي دهد که غربي ها کوچکترين چيزها را هم دراختيار ما نمي گذارند. ولي خدا خواسته که ملت ما دراين راه با ايمان و تلاش حرکت کند و آثار آن در کشورهاي اسلامي نيز هويدا است.

مهدي نژاد با بيان اينکه توليد ملي درسه جبهه مصرف کننده، عرضه کننده، و سياستگذاران هرکدام وظايفي را برعهده دارند گفت: در جبهه عرضه بايد توليد کيفي و برتر تنوع، کاهش هزينه ها، خدمات پس از فروش، و جلب رضايت مشتري مدنظر باشد و درسال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني بايد با تعهد ديني جلو برويم و از اين فرصت براي رسيدن به سطوح بالا استفاده کنيم. ازسويي ديگر درجبهه مصرف کنندگان قناعت، پرهيز از مصرف زدگي و تعصب نسبت به توليدات داخلي بايد داشته باشند و سياست گذاران نيز با بالا و پايين بردن تعرفه ها و تسهيلات دراين زمينه نقش دارند.

معاون وزير علوم افزود: درجبهه فرهنگي نيز از امام جماعت گرفته تا همه کساني که نفوذ و کلامي در مردم دارند اين حرکت همه جانبه مورد توجه است که در همه اينها نقش دانش و فناوري مورد بررسي قرار بگيرد.

وي اظهار داشت: براي کاهش دادن هزينه توليد بايد محصول جديدي را توليد کرد که نياز به دانش و فناوري جديد دارند و خدمات پس از فروش نيز نياز به دانش داد تا اينکه افزايش قطعات و کم شدن ضايعات در نحوه توليد و بالا رفتن سرعت توليد و ورود کالا به بازار براي کمتر شدن هزينه ها لازم است.

همچنين محصولات براساس اينکه چند کشور آن را توليد مي کند نياز به تحقيقات شناسايي، ايجاد، حفظ و نفوذ کالاهاي ملي دارد و همه اينها نياز به علم و دانشي دارند که پوياست و دائم درحال چرخيدن است.

مهدي نژاد با تأکيد براينکه توليد علم و بومي کردن دانش ها وظيفه جمع دانشمندان و پژوهشگران است افزود: باوجود اينکه دولت موظف است بودجه اي را در اين زمينه درنظر بگيرد اما دانشگاهيان بايد روي وظايف خود تمرکز شديد داشته باشند و افراد درسنين جواني که اوج فعاليت ذهني آنهاست در حوزه هاي علوم انساني و فني و مهندسي کارهاي خوبي انجام دهند. مثلا بحث جديد در سيستم هاي کنترل، اتوماسيون، علوم فضايي و ... وجود دارد که هماهنگ عمل کردن و سرعت عمل در حوزه دانش بيشترين نقش را در ارتقاي توليد و افزايش بهره وري دارد و موجب ارتقاي توليدات ملي در سطح جهان مي شود که به نگاهي به پيشرفت کشورهايي مانند چين و کره جنوبي در طي اين مسير که چگونه بر مرکب علم و دانش سوار شدند نيز لازم است و در اين زمينه بايد وظيفه خود را انجام دهيم.

معاون وزير علوم تأکيد کرد: وزارت علوم اقداماتي را در اين جهت انجام داده و همانطور که وزير اعلام کرده تبديل علم به ثروت طبق فرمايشات رهبر معظم انقلاب بايد انجام شود تا طبق فرمايشات ايشان روزي برسد که چاه  هاي نفت را ببنديم و با دانش خود زندگي کنيم که واقعيت مصداقي آن در بيرون است و استعاره اي از مصداق تبديل علم به ثروت است.

وي افزود: درآيين نامه رتبه بندي دانشگاه ها اعلام شده و شاخص نود نود مورد توجه وزارت علوم است. يعني همانطور که رهبر انقلاب فرمودند 90 درصد پايان نامه هايمان بايد کاربردي باشد و دانشگاه ها بايد براي رسيدن به اين 90 درصد اوضاع را رسد کنند و گزارش نمايند. درحال حاضر ايران با 23هزار مقاله در ASA و 31 هزار مقاله در مجلات معتبر علمي ديگر رتبه 17 علمي جهان و رتبه اول در منطقه را دارد و 70 هزار مقاله علمي پژوهشي نيز در کشور داوري شده اما همه اينها هدفمند و هماهنگ و با توجه به نيازهاي داخلي نيست و همه با وجود ارزشمند بودن بايد به حوزه کاربردي بيايند.

معاون وزير علوم تصريح کرد: با همه اين پايان نامه ها بايد به توليد ملي خدمت کنيم و در آمايش آموزشي نيز اين مسئله حاکميت داشته باشد که رشته هاي کاربردي و حوزه هاي کاربردي را تقويت کنيم که اميدواريم جامعه علمي کشور درسال جاري نيز در اين موضوع با شتاب بيشتري حرکت کنند که امکان پذير است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار