در گزارشی جامع و 15 بخشی، دروغ ها و نتايج 15 جنگ گذشته آمريكا را مورد بررسی قرار می دهیم.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، بخش‌هاي هشتم و نهم:

8-جمهوری دومنیکن و 9- گرانادا
 
در سياست آمريكا یکی از بهانه هاي اولیه و مرسوم برای اقدام نظامی، دفاع از شهروندان آمریکایی در برابر تهديدات کشورِ مورد نظر مي باشد كه در اين امر فرافكني و بزرگ نمايي رسانه اي يكي از از اهرم هاي تبليغاتي آنها بوده است.

در مورد حمله ايالت متحده به جمهوري دومنيكن در سال 1965 و گرانادا در سال 1983 و پاناما در سال 1989،اين بهانه تراشي ها نيز به چشم مي خورد. در مورد جمهوری دومنیکن، پيش از آغاز حمله، آمريكا 1856 نفر از شهروندان خود را از اين كشور خارج كرد. بيشترين آمریکایی ها در محله سانتو دومینگو زندگی مي كردند محله اي كه با توجه به شرايط جنگ، اصلا نيازي به تخليه ساكنانش نبود.

همه جناح های وقت در جمهوری دومنیکن با تخليه شهروندان خارجي موافقت كرده بودند.

در مورد گرانادا (جنگي که ایالات متحده مانع پوشش رسانه اي آن شده بود) بهانه آمريكا نجات دانشجويان آمريكايي اعلام شده بود. اما "جیمز بوديت" يكي از مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده، دو روز قبل از حمله اظهار داشته بود:"دانشجويان آمريكايي در معرض خطر نمي باشند و چنين ادعاي كذب محض است".

تنها به بهانه نجات 100 تا 150 دانشجو و نگراني از آسيب احتمالي آنها در اين جنگ، ايالت متحده با اين بهانه وارد جنگ شد. خانواده هاي 500   دانشجو  به پرزیدنت ریگان تلگرافي فرستادند و از وي خواستند تا اين جنگ را متوقف كند و   اگر آمريكا مصمم به اين جنگ است ابتدا فرزندان آنها را از كشور گرندا خارج نمايد.

در مورد جنگ پاناما، بهانه مورد نظر براي آغاز جنگ كمي خنده دار مي باشد.حادثه اي كه در هر نقطه از جهان مي توانست اتفاق بيافتد.

چندين تن از سربازان مست پانامايي يك افسر نيروي دريايي ايالت متحده و همسرش را مورد ضرب و شتم قرار دادند. هر چند بوش مدعي بود چنين مواردي باعث چنين جنگ هاي شده بود،ولي واقعيت امر اين بود كه طرح اصلي جنگ ماه ها قبل از اين حاثه رقم خورده بود.

لشگركشي لیندون بي جانسون، رئیس جمهور وقت به جمهوری دومنیکن در سال 1965 بهانه اي جزء نجات زندگي آمريكايي هاي در خطر و مبارزه با كمونيسم در اين كشور اعلام نشد.  

در جلسه غير علني در کمیته روابط خارجی مجلس سنا، توماس مان دستيار وزیر امور خارجه، اشاره داشت که سفیر ایالات متحده به رئيس ارتش جمهوری دومنیکن در خصوص هدف آمريكا به مبارزه با كمونيسم و نجات جان شهروندان آمريكايي مطالبي را گفته و از وي خواسته بود تا تمايل و عدم تمايل خود را براي تغييرات اساسي در اين كشور اعلام بدارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار