دانشجوی کارشناسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی طرح پژوهشی با عنوان " کسب دانش فنی طراحی و ساخت مخازن هیدرید فلزی مورد استفاده در خودرو" را ارائه و نمونه مهندسی آن را نیز اختراع کرد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات؛ مشهود مشهودی، دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک این واحد دانشگاهی در رابطه با این طرح پژوهشی گفت: استفاده از پیل سوختی و انرژی هیدروژنی به دلیل فراوانی، تجدیدپذیری و دارا بودن وزن بالا نسبت به انرژی ، از دانش های مطرح  روز دنیا است که در صنایع مختلف و از همه مهمتر در صنعت حمل و نقل خصوصا اتومبیل سازی مناسب ترین روش شناخته شده است.

وی با بیان این مطلب که مهمترین مشکل در استفاده از سوخت هیدروژنی ، عدم امکان ذخیره سازی آن با بهره بالا است ادامه داد: از میان روش های مطرح برای ذخیره سازی هیدروژن، مخازن هیدرید فلزی به دلیل امنیت بالا و بهره ذخیره سازی نسبتا قابل قبول، بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به همین دلیل در سند راهبرد ملی پیل سوختی، توجه ویژه ای به آن شده است.

مشهودی گفت: با بومی شدن طراحی و ساخت مخازن هیدرید فلزی در کشور و شناسایی موانع موجود می توان به ساخت مخازن هیدرید فلزی برای مصرف خودرو اقدام کرد.

مشهودی دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت این مخازن را منوط به دستیابی به دانش فنی تولید آلیاژهای جاذب هیدروژن دانست و افزود: تاکنون آلیاژهای Ti-V-Cr-، Ti-V-Cr، Mg-Ni، Mg، La-Ni، Zr-Ti-Ni،Zr-Ti، Fe-Mn و غیره به روش های مختلف ذوب از جمله VAR، VIM و روش آلیاژسازی مکانیکی تولید شده است . همچنین مشخصات هیدروژنی آنها به کمک دستگاه اندازه گیری مشخصات هیدروژنی (سیورت) که در داخل کشور طراحی و ساخته شده، استخراج و دانش فنی تولید آنها بومی شده است.

وی تصریح کرد: با مطالعه شرایط لازم برای کار کردن این آلیاژها، مخازن هیدرید فلزی با ابعاد  شرایط کاربردی مختلف طراحی و ساخته شده و دانش فنی ساخت این مخازن نیز به دست آمده است.

دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک واحد علوم و تحقیقات دستیابی به مخزن مورد استفاده برای پیل سوختی خودرو برای پیمودن حداکثر مسافت ممکن را از اهداف این طرح دانست و گفت: با انتخاب پیل سوختی و تعیین مشخصات آن می توان اقدام به طراحی مخزن مورد استفاده در خودرو کرد.

لازم به ذکر است مخازن هیدرید فلزی جهت تولید مخازن هیدرید فلزی مورد استفاده در خودرو با همکاری تیم تحقیقاتی شامل مشهود مشهودی دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک واحد علوم و تحقیقات و سید مصطفی ساداتی ارمکی دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک هسته ای دانشگاه اراک طراحی و ساخته شده است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار