نماينده مردم تهران در مجلس گفت: طبق آيين‌نامه نمايندگان باید براساس مدارک تحصيلي، تجارب و تخصص براي عضويت در كميسيون‌ انتخاب شوند، اما حداقل شش نماينده در كميسيون امنيت اين سه ويژگي را ندارند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران فاطمه آليا در صحن علني امروز(سه‌شنبه 22 خرداد) ضمن قدرداني از تلاش‌هاي هيات رييسه و روساي شعب براي تعيين تركيب كميسيون‌ها در اخطاري طبق اصل 3 قانون اساسی گفت: تصميم‌گيري براي تعيين تركيب كميسيون‌ها در روز شنبه و بدون اطلاع رساني نمايندگان انجام شد و در این امر تنها به كلي‌گويي بسنده شده به طوریكه وقتي ما يكشنبه به مجلس آمديم ديديم تصميم‌گيري در این زمینه به اتمام رسيده است.

وي با بيان اينكه در دفترچه‌هاي حاوي مشخصات نمايندگان برخي از مشخصات‌ ها خالي بود، افزود: طبق آيين‌نامه نمايندگان براساس سه اولويت مدارج تحصيلي، تجارب و تخصص در كميسيون‌هاي قبلي براي عضويت در كميسيون‌هاي مربوطه بايد انتخاب شوند، اما مشاهده مي‌شود كه حداقل شش نماينده در كميسيون امنيت  اين سه ويژگي را ندارند.

نماينده مردم تهران در ادامه خاطرنشان كرد: فردی دکتری الهیات دارد و اغلب تجربیات او معارف است اما ‌برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی برگزیده شده است؛ نماینده دیگری فوق لیسانس حقوق دارد و کل تجارب او حقوقی و قضایی است و سابقه‌ای ندارد و فرد دیگری فوق لیسانس مدیریت دولتی است و مدیر‌کل حراست بوده ‌اما این نمایندگان برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی انتخاب شدند و این در حالیست که اين شش نفر به صورت خاص سه مولفه آيين‌نامه براي ورود به كميسيون را ندارند.

آليا اضافه كرد: از سوي ديگر براي ورود بنده به كميسيون راي ندادند اين در حالي است كه هنوز شرط مذكر بودن براي ورود به كميسيون‌ها در آيين‌نامه اعمال نشده است لذا از رييس مجلس درخواست دارم كه در اين رابطه بررسي‌هاي لازم را انجام دهد.

  رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين تذكر با تاكيد بر اينكه در تابلوي اعلانات مجلس زمان‌بندي برگزاري جلسات روساي شعب براي تعيين تركيب كميسيون‌ها اعلام شده است، گفت: علاوه بر آن پيامك اين موضوع براي نمايندگان ارسال شد و آقاي فرهنگي نيز در صحن دو بار اين موضوع را اعلام كرد.

علي لاريجاني به بخشي از تذكر آليا در مورد تحصيلات شش نفر عضو كميسيون امنيت اشاره و خاطرنشان كرد:‌ افرادي كه شما نام برديد در دفترچه سابقه اجرايي و تحصيلات مرتبط با عضويت در كميسيون امنيت را ننوشته‌اند اما در جلسه سوابق و كارهاي امنيتي‌شان با ارائه اسنادي توضيح دادند و تاكيد كردند كه نخواستند اين موارد را در دفترچه بنويسند.

وي افزود: به طور مثال شما خودتان در دوره گذشته سابقه فرهنگي داشتيد اما عضو كميسيون امنيت شديد البته بنده معتقد بودم كه شما بايد در اين كميسيون عضو باشيد اما به هر حال اعضا با مقايسه تجارت نمايندگان ديگر به اين امر راي ندادند.

رييس مجلس شوراي اسلامي همچنين تاكيد كرد:‌ البته توصيه بنده نيز به برخي از نمايندگان آن است كه خودشان در كميسيون‌ها براساس تجارب فرهنگي و سياسي‌شان جابجا شوند، اين موضوع راه‌حلي جز اين ندارد مگر اينكه نمايندگان موافق باشند طرح دو فوريتي براي ضابطه‌تر‌مند كردن تركيب كميسيون‌ها ارائه دهند و يا آن را در ذيل اختيارات هيات رييسه قرار دهند.

لاريجاني در پايان تاكيد كرد: تعيين تركيب كميسيون‌ها كاري جمعي است و كار فرماندهي شده‌اي نيست كه همه را ما در مجلس به صف كنيم، طبق ادبيات جمعي اختياراتي به روساي شعب داده كه آنها نيز براساس اين اختيارات اين تصميمات را اتخاذ كردند/ب2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار