مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت آژانس هرگز نگفته که ایران سلاح هسته‌ای دارد و مذاكرات با اين كشور ادامه مي يابد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، "یوکیا آمانو" در مصاحبه با اين روزنامه آمریکایی ادعا كرد که نا امید شده است اما گمان نمی‌کند که فرآیند مذاکرات متوقف شده باشد.

آمانو تأکید کرد: ما هرگز نگفتیم که ایران تسلیحات هسته‌ای دارد و هرگز چنین چیزی را اعلام نکردیم. ما همچنین نگفتیم که ایران تصمیم به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را دارد بلکه ما گفتیم که ما در بخش‌هایی که به فعالیت‌های مرتبط با ابزار انفجاری هسته‌ای می‌شود نگران هستیم و در نتیجه ما باید شفاف‌سازی انجام دهیم.

وی با اشاره با نشست قبلی خود با ایران در تهران گفت: آن نشست مثبت بود. این اولین باری بود که من "سعید جلیلی" را دیدم. مهم‌ترین نشست درباره رویکرد سازمان یافته، با آقای جلیلی صورت گرفت. احساس می‌کردم که اختلافات بسیار اندک است. به من گفته شد که اختلافات مانع ایجاد نمی‌کند.

آمانو در خصوص این مذاکرات ادامه داد: ما باید تحلیل کنیم. اغلب اوقات ما به تدریج قطعات اطلاعات را چون یک پازل جمع‌آوری می‌کنیم و به تدریج و نه به طور کامل متوجه یکسری مسائل می‌شویم و دید بهتری درباره دلیل رخداد این مسئله و بهترین راه حصول پیشرفت به دست می‌آوریم اما این فرایند به زمان احتیاج دارد و قبل از برگزاری یک نشست دیگر به زمان نیاز داریم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص کیفیت تحقیقات اعلام کرد: همیشه راههایی برای مصالحه وجود دارد اما اگر از ما خواسته شود که یک فصل را قبل از آغاز فصل دیگر به اتمام برسانیم، این غیرممکن است زیرا این روش در تلاش‌های راستی‌آزمایی ما نیست. ما گفتیم که ناامید شدیم اما خوب است که در اینباره روشن و واضح باشیم. نتایجی که امروز به دست آمده است، ناامید کننده است، هم‌اکنون می‌بایست در خصوص اینکه چگونه می‌توانیم در آینده پیش برویم، بیاندیشیم.

آمانو درباره اهمیت پارچین گفت: پارچین برای ما یک اولویت است اما پارچین یکی از موضوعات است و تنها موضوع نیست. موضوعات مهمی همانطور که در ضمیمه گزارش نوامبر توضیح داده شد، وجود دارد. بی اهمیت جلوه دادن پارچین اشتباه است اما تأکید بیش‌ از اندازه بر پارچین نیز اشتباه است.

آمانو در پاسخ گفت: در توصیف روابط با ایران، پاسخ به موضع ایران اشتباه است. ما طبق اصول اساسی کار می‌کنیم. ما یک موافقتنامه فراگیر تأمین امنیت داریم و پیرو دیگر قوانین مرتبط ایران نیز هستیم و آن را اجرا می‌کنیم. روابط میان ایران و آژانس نشیب و فرازهای زیادی دارد. من خیلی نگران نیستم.

مدیرکل آژانس در خصوص شباهت بحث‌های ایران و آژانس و بحث‌های ایران و گروه 1+5 گفت: فرایندهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 فرایندهایی جداگانه، مستقل و متفاوت هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار