آتشفشاني در سواحل اورگان با افزایش فشار گاز ماگما و حرکت های پیاپی پوسته زمین جاني دوباره گرفت.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران، محققان سیگنالهایی را که خبر از بیداری آتشفشانهای زیر آب می دهند را کشف کردند.
فوران آتشفشان زیر دریا اکثریت قریب به اتفاق توسط زمین پیش بینی می شود.
بر اساس این گزارش، یکی از فعالترین آتشفشان های زیر دریایی در جهان در سواحل اورگان در اقیانوس آرام قرار دارد محققان این آتشفشان را قبل و بعد از انفجارش در آپریل سال 2011 مورد مطالعه قرار دادند این فوران که با تجزیه و تحلیل سيگنالهایش از قبل پیش بینی شده بود با موفقیت انجام شد.
بر اساس این تحقیق که توسط رباتهای زیر آب انجام شده، فشار پایین، افزایش و کاهش بستر و ابزاری برای ثبت زمین لرزه های کوچک تولید شده توسط حرکت ماگما در پوسته زمین است.
افزایش تدریجی در زیر دریا حدود 20 سانتی متر بود که در طول مدت چند ماه به دنبال حرکت های ناگهانی از 7 سانتی متر در کمتر از یک ساعت قبل از شروع فوران رخ داده است.
این فوران که 6 روز به طول انجامید با تخلیه مخزن سوخت ساخته شده از ماگما همراه بود کاهش حرکات زمین نشان دهنده پر شدن تدریجی مخزن ماگما در زیر سطح بوده و متعاقباً تخلیه آن را نشان می دهد.






در دو ساعت قبل از فوران محققان گزارش از ازدحام شدید زمین لرزه را می دهند.
بر اساس این گزارش، این اولین بار است که ارتباط میان لرزه ها، تغییر شکل بستر و نفوذ ماگما از یک آتشفشان زیر دریایی اثبات شده است.
هزاران سیگنال از زلزله های کوچک ضبط شده که افزایش ماگما و تراوش آن به ترک پوسته زمین را نشان می دهد و ما را در ردیابی به وضوح ماگما کمک می کند.





به گفته محققان هنوز روشن نیست که آیا سیگنال های انرژی لرزه ای هستند که قبل از فوران محوری در این مورد خاص داشتند و یا ممکن است در آتشفشانهای بعدی هم تکرار شوند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار