رعايت قواعد ،رسم الخط و نثر كتاب ها و نشريات مكتوب از وظايف مهم ويراستاران است.

امير رمزي ،ويراستار و كارشناس نشريه به خبرنگار حوزه ادبيات خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:صنعت ويراستاري يك مقوله علمي است و متاسفانه در دانشگاه ها بيش تر از دو يا سه واحد زبان فارسي براي دانشجويان رشته ادبيات به آن پرداخته نمي شود.در نتيجه اكثر ويراستارها به صورت علمي و تجربي به اين امر پرداخته اند.
وي افزود:از نظر قواعد فني بايد به رسم الخط كه از حذف فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي هر سال ابلاغ مي گردد و به نوع نگارش، نثر و قالب نوشت توجه كرد.
رمزي افزود:در بازار كتاب هيچگونه كتاب جديدي در مورد ويراستاري و نگارش وجود ندارد و فقط به چند آئين نامه نگارش كه از طرف بعضي از موسسات منتشر شده مي توان اكتفا كرد.
وي اظهارداشت:بحث ويراستاري از كار نويسنده و ناشر مهمتر است و درون مايه كتاب را از نظر قواعد فني مرتب كرده و در واقع براي ناشر يا نويسنده حفظ آبرو مي كند؛در حالي كه تمامي جوايز و افتخارات نصيب ناشر يا نويسنده مي شود و خبري از تقدير از ويراستار نيست.
وي خاطرنشان كرد:ويراستاري بايد داراي اتحاديه و مجمع شود تا بتوان به رهنمودهاي مقام معظم رهبري كه در نمايشگاه كتاب امسال در مورد نقش ويراستاري اشاره  كردند؛جامه عمل پوشاند./ه
برچسب ها: نقش ، ویراستاران ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار