مدیركل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری گفت: تخریب زیستگاه ها یكی از مهمترین عوامل انقراض گونه های جانوری حفاظت شده در استان است.


'سعید یوسف پور' در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران شهرکرد افزود: با توجه به توسعه راه ها و تغییر كاربری برخی اراضی زیستگاهی در استان،‌ برخی از گونه های جانوری استان در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه، شكار غیرمجاز و تداوم خشكسالی چند سال اخیر نیز باعث كاهش تعداد گونه های جانوری در زیستگاه های استان شده است اگفت: حفظ و احیا زیستگاه ها، افزایش سطح مناطق حفاظت شده ، ایجاد مراكز تكثیر و برخورد با شكارچیان غیرمجاز از اولویت های استان برای مقابله با انقراض گونه های جانوری و حفاظت از آنهاست.
یوسف پور گفت: سال گذشته برای حفاظت از گونه های جانوری، 730 شكارچی متخلف در استان دستگیر و 58 پرونده در این رابطه تشكیل شد.
وی بابیان اینکه، هم اكنون 240 گونه جانوری در زیستگاه های استان شناسایی شده است افزود: امسال به دلیل خشكسالی برخی از این گونه ها در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.
گفتنی است،‌ هم اكنون 10 منطقه حفاظت شده شامل چهار تالاب، آثار طبیعی ملی لاله واژگون، منطقه حفاظت شده سبز كوه، ‌منطقه حفاظت شده تنگ صیاد‌، منطقه حفاظت شده جنگلی هلن، منطقه حفاظت شده شیدا و منطقه حفاظت شده قیصری تحت پوشش محیط بانان اداره كل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
یوزپلنگ،‌ پلنگ ایرانی، قوچ و موش وحشی، كبك، اردك سر سفید، اردك مرمری ، بالابان، ماهی گورخری، ‌خرس قهوه ای و خرس گوتری هم از مهمترین گونه های جانوری استان چهارمحال و بختیاری است./ب
برچسب ها: زیست ، انقراض ، گونه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.