دانشجویان انجمن علمی فیزیک واحد علوم و تحقیقات همزمان با رویداد نادر نجومی گذر سیاره زهره از مقابل خورشید در قالب چند گروه اقدام به ثبت و گزارش نویسی علمی از این رویداد نجومی کردند.

به گزارش سرویس علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات؛ گروهی از دانشجویان مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما این واحد دانشگاهی شامل فرید رضوانیان (سرگروه)، هادی محمودی و محسن صنعتی در محوطه این مرکز با استفاده از تلسکوپ مجهز به فیلتر مخصوص علاوه بر ثبت گزارش و عکاسی علمی از این واقعه نادر نجومی ، اقدام به برگزاری برنامه ترویجی و آموزشی برای دانشجویان کردند که مورد استقبال بی نظیر دانشجویان قرار گرفت .

همچنین گروه های دیگری از این انجمن علمی به همراه شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران و مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (س) و گروه نجوم دانشگاه صنعتی شریف و.... قبل از طلوع خورشید در محل برج میلاد تهران حاضر شده و این پدیده نادر را از ابتدا تا انتها با رسم دیاگرام مربوطه و زمان سنجی دقیق رسم کردند.

 بر اساس این گزارش ، دو گروه انجمن علمی فیزیک شامل محمدرضا شفیع زاده (سرپرست گروه)، امیر ربانی زاده و مانی میرسعیدی به وسیله یک تلسکوپ 5 اینچ و گروه دیگر شامل شیرین زندیان (سرپرست گروه) ، بهنوش افشار، الهام سلمان زاده و  علی رضا آقابابایی به وسیله یک دوربین دو چشمی قوی 25 در 100 توانستند گزارش های دقیقی ثبت کرده و به نام انجمن علمی فیزیک مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما ارسال کنند.
 
لازم به ذکر است گروه اول با استفاده از یک سازه فیزیکی تحت عنوان قیف خورشیدی توانستند دقت بیشتری در رسم حرکت زهره روی خورشید هنگام ثبت گزارش به دست بیاورند.

همچنین برخی دانشجویان انجمن علمی فیزیک واحد علوم و تحقیقات نیز به طور مستقل اقدام به ثبت گزارش از این رویداد نادر کردند و دو گروه شامل  فرشته معماریان (سرپرست گروه)،  امیرسالار همتی و علی اردو و گروه دیگر  بهرام مهدوی پور (سرپرست گروه) و  محمد گودینی این امر را انجام دادند و توانستند گزارشاتی را در این خصوص به ثبت برسانند.

لازم به ذکر است ، مهمترین اهداف مجمع جهانی زمان سنجی اختفاهای نجومی که مرکز اصلی آن در آمریکاست ، پیشبرد و کمک رسانی به رصد اختفا ها، کسوف ها و خسوف ها و دیگر رویدادهای نجومی در سراسر دنیاست. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.