نشست نقد و بررسي برنامه تلويزيوني 90 ،با حضور عادل فردوسي پور مجري و تهيه كننده،امير حاج رضايي،حسام الدين آشنا، حسين پاينده ظهر امروز در سالن همايش هاي معاونت سيما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛رضا فرخ نژاد مديريت مجموعه پژوهش هاي اداره كل آموزش و پژوهش سيما در خصوص دهمين جلسه نقد سيما گفت:اين جلسات با شعار راهبردي و هدف نقد برنامه هاي تلويوزيوني برگزار مي شود تا نقاط مثبت و منفي به چشم آيد و بتواند به ساخت برنامه هاي كيفي تلويزيون در آينده كمك كند.
همچنين عادل فردوسي پور مجري و تهيه كننده برنامه 90 گفت:ما وارد چهاردهمين سال برنامه 90 مي شويم كه در اوايل آن من بيست و پنج ساله بودم و اكنون سي و پنج سال از سن من مي گذرد.
وي افزود:با هدف بررسي بازي هاي ليگ مديران به من اعتماد كردند كه اين برنامه را اجرا كنم و ايده اوليه آن از برنامه مچ آف تودي انگلستان گرفته شده است.
وي درخصوص رفتن آبروي ديگران در اين برنامه افزود:زماني كه شروع كردم به اجرا و تهيه كنندگي اين برنامه هيچ گاه به فكر بردن آبروي كسي نبودم و فقط به رشد برنامه فكر كردم.
وي با اشاره به ورود سياست به اين برنامه اظهارداشت:من هيچ وقت علاقه اي به سياست نداشته و نخواهم داشت و ما سياست را وارد برنامه 90 نكرده ايم.
همچنين؛امير حاج رضايي كارشناس فوتبال و تحليلگر گفت:دغدغه من در فوتبال هميشه فرهنگي بوده و افتخار دارم كه با عادل فردوسي پور در اين برنامه به نقد و بررسي پرداختم.
وي افزود:فوتبال ايران در حوزه كارشناسي جلوتر از كشورهاي ديگر در حركت است و من 55 سال از عمر خود را در اين حوزه گذاشتم و از اين بابت خوشحالم.
وي ادامه داد:اگر ذات و سرشت فوتبال را بشناسيم؛برنامه 90 با ارزشتر جلوه مي كند و به تاثير آن توجه بيشتري مي شود.
وي درخصوص نگاه اين برنامه و تاثيرات آن در جامعه تصريح كرد:نگاه اين برنامه جامع و تاثير آن در اجتماع قابل توجه بوده است و فوتبال و جدول مسابقات در زندگي من از جايگاه بالايي برخوردار بوده است.
وي افزود:در اين برنامه به همه برنامه سازان احترام گذاشتيم و شاهد تاثيرات خوب آن در اجتماع بوده ايم.
همچنين،حسين پاينده عضو هئيت علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت:من عشق و تلاش حاج رضايي و احساس مسئوليت او را تحسين مي كنم و موافقم كه اين برنامه با تجزيه و تحليل فرهنگ روبرو بود.
وي ادامه داد:ديدن برنامه 90 جزو ضروريات دانشجويان من است و ما اين برنامه را از محضر نشانه شناسي و روانكاوي هميشه مورد بررسي قرار داده ايم.
وي تصريح كرد:من زمين فوتبال و تمام حاشيه هاي آن و تماشاچيان را نظام نشانگاهي مي دانم تا معني ثانوي فوتبال را به درستي دريابيم.
وي ادامه داد:برنامه 90 از نظر ساختار و ارتباط آن به مشكلات اجتماعي هميشه مورد بررسي و توجه ما بوده و بحث داوري در آن باعث مي شد كه در زندگي شخصي مان در خصوص قضاوت و داوري دقت بيشتري را داشته باشيم.
همچنين؛حسام الدين آشنا عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق (ع) در خصوص برنامه 90 گفت: برنامه 90 پرطرفدار ترين برنامه تلويزيون است كه معتقدم مي توانست باشكوه تر برگزار شود.
وي ادامه داد:برنامه 90 عملا يك الگوي برنامه سازي موفق را براي ديگر برنامه هاي تلويزيوني ارائه داد و نشان داد كه مي شود به دور از پلشتي هم برنامه ساخت.
وي افزود:مديران و تصميم گيران برنامه 90 نشان دادند كه اگر مجري هوشمندانه انتخاب شود، مي تواند تاثير بسزايي را در رفتار مردم جامعه خود بگذارد.
وي اظهارداشت:رسانه مي تواند الگوي خوبي براي نقد بسياري از مشكلات جامعه باشد و نود با انتخاب مجري به جاي خود توانست با مردم همذات پنداري كند.
وي در خصوص دور بودن اين برنامه از تعارف افزود:از موفقيت هاي برنامه 90 دوري جستن از تعارف بود و توانست تاثير مثبت و بسزايي در اخلاق و رفتار مردم بگذارد.
حاج رضايي با اشاره به اجراي عادل فردوسي پور گفت:كار در فضاي فوتبال بسيار دشوار و پر استرس بوده و بعضي ها فوتبال را جنگ و بعضي ديگر آن را جنگ با تيراندازي مي دانند.
وي درخصوص جو فوتبال ايران ادامه داد:آلودگي جو فوتبال ما به مراتب كمتر از فوتبال ديگر كشورها بوده و در اين برنامه با شجاعت و جسارت عادل فردوسي پور اين موضوع را به خوبي مطرح مي شود.
فردوسي پور در خصوص استقبال تمامي اقشار جامعه از برنامه 90 ادامه داد:خوشحالم كه 90 مورد توجه اساتيد دانشگاه قرار گرفته و مردم صادقانه و با فرستادن پيامك با ما وارد گفتگو مي شوند.
اين مجري درخصوص سانسور كردن بعضي از گفتگو ها تصريح كرد:گاهي صحبت هايي در برنامه مي شود كه من نمي توانم آنها را سانسور كنم،ولي نهايت سعي خود را مي كنم تا برنامه بيشتر سمت و سوي نقد و پرسش و پاسخ داشته باشد .
پاينده در خصوص عدم توفيق اين برنامه توسط پيامك ها افزود:ملاك توفيق برنامه پيامك نيست به اين دليل كه تا اين برنامه پخش نمي شود؛شايعه هاي بسياري مبني بر حذف 90 به گوشها مي رسد.
وي افزود: 90 توانست به خوبي از تعارف هاي ايراني دوري كند كه يكي از دلايل موفقيت آن حضور عادل فردوسي پور بود.
آشنا ادامه داد:مهمترين نقد من به 90 دامن زدن به تب فوتبال زدگي جامعه است.
همچنين؛محمد آقا زماني مدير گروه ورزش شبكه سه سيما گفت:با پخش اين برنامه ما با اتفاقات تلخ و شيرين مواجه بوديم كه همه آنها كمك كرد تا به موفقيت برسيم.
وي در خصوص اجراي عادل فردوسي پور و شخصيت او تصريح كرد:فردوسي پور فردي دلسوز با اطلاعات به روز و شخصيتي قابل احترام دارد كه اين خود نعمت بزرگي است.
همچنين؛غلامحسين شعباني مدير مسئول نشريه دنياي ورزش گفت:در كنار برنامه 90 نياز به 90 هاي ديگري در حوزه هاي متفاوت به جهت برقراري ارتباط با مخاطب داريم كه اميدوارم اين امر با همت مديران صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تحقق يابد.
وي افزود:در بعضي از جاها عادل فردوسي پور دچار سردرگرمي شده و بعضي از جملات مانند كدام داور بهتر است را به مردم ارجاع مي دهد.
در ادامه،عادل فردوسي پور گفت:از يك برنامه تلويزيوني بايد در حد همان برنامه انتظار داشت اين كه ما بخواهيم همه مشكلات مردم را در يك برنامه حل كنيم،فكري كاملا اشتباه است.
وي ادامه داد:از طرف طيف هاي جامعه اين برنامه مورد استقبال قرار گرفت و من در خصوص واگذاري قضاوت به مردم هميشه سعي كردم حقيقت را بيان كنم.
وي با اشاره به حمايت هاي لازم از او و برنامه 90 اظهار داشت:اول خداوند و بعد مردم ،يار من در خصوص اجرا و تهيه كنندگي اين برنامه بودند و من از بابت سپاسگذارم.
وي خاطر نشان كرد:اميدوارم برنامه 90 سال هاي سال ادامه پيدا كند و به طور قطع تغييراتي قابل توجه براي ادامه آن صورت مي گيرد./ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار