نشست هم‌انديشي «فمينيسم و اعتزال نو» به همت دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از قم، در این نشست که اعضاي هيئت علمي دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و کارشناسي دکتر محمد پزشکي عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي حضور داشتند، خانم علاسوند عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با تبیین مسئله فمینیسم و اعتزال نوبه عوامل شکل‌گيري رهيافت نومعتزلي (عقلانی ) در جهان اسلام پرداخت و بسياري از تلاش‌هاي اين رويکرد را معطوف به مسئلة زنان دانست.

وي با بيان اينکه جريان اعتزال‌نو گفتمان عقلاني را بر گفتمان رسمي از دين ترجيح مي‌دهد، تفکيک دين از معرفت‌ ديني را از نتايج اين گفتمان برشمرد و اين فاصله‌گذاري را بيشتر به هدف ايجاد فضايي براي برداشت آزاد از نصوص دين و نيز مشروعيت‌زدايي از فهم ديني فقها قلمداد کرد.

خانم علاسوند مخالفت با دستگاه فقاهت، طبقه مفسرین و روش‌های تفسیری در کنار ارایة روش تفسیری ساختارشکنانه، اهمیت به تحولات اجتماعی و متغیرهای فرهنگی در زندگی زنان، نقد شریعت‌گرایی در ساختار حقوقی، تاریخی‌گری در احکام و اهمیت به مقاصد شریعت به‌مثابة منبع استنباط را از مهمترین شاخص‌های تفکر نومعتزلی برشمرد.

در ادامة اين نشست، پزشکي عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، با ذکر نقاط قوت و مثبت پژوهش صورت گرفته، نظرياتي را در اين زمینه بیان کرد.

در پايان جلسه اعضاي هيئت علمي دفتر مطالعات و تحقیقات زنان به بيان ديدگاه‌هاي خود در مورد موضوع بحث پرداختند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.