نسیم ملایمی از كرانه های جنوبی خزر به آرامی برمی خیزد تا لطافت و طراوت دریا را از پیچ و خم های گردنه 'حیران ' به سرزمین باستانی اردبیل در دامنه های كوه سحرانگیز 'سبلان ' برساند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبيل  سرسبزی و زیبایی های مراتع و جنگل های انبوه واقع در كوه های بلند و دره های عمیق منطقه 'حیران ' هر نقاش و هنرمندی را در هنرنمایی آفریننده هستی حیران می كند.

اردبیل كه به دیار سرما ، سبلان و شیخ صفی شهرت دارد و مركز آن یعنی شهر اردبیل از گذشته های دور به دارالارشاد ، دارالامان ، دارالایمان و دارالعرفان شهرت یافته ، مجموعه ای از شگفتی های طبیعی و یادمان های تاریخی را به عنوان جاذبه های سیاحتی در خود جای داده است.

هر چند شهرت دیرینه ی اردبیل به داشتن هوای خنك عامل مهمی است كه هزاران نفر از ساكنان ایران را در تابستان ها به این دیار روانه می كند ولی استان اردبیل به عنوان مجموعه ای از شگفتی های طبیعی و یادمان های تاریخی جاذبه های كمتر شناخته شده فراوانی را در زمینه گردشگری دارد.

از برف و سرمای یخچال های كناره های دریاچه كوه 4811 متری 'سبلان ' تا منطقه جنگلی 'فندقلو' و 'مشه سوئی ' در نمین ، جالیزهای 'پارس آباد' گرمسیر ، باغها و كوهسارهای خلخال ، آبگرم زیبای 'سردابه ' در اردبیل تفرجگاه 'آخارباخار' در 'هیر' ، دریاچه طبیعی 'نئور' در كوه 'باغرو' ، 'بابا داوود' در روستای 'عنبران ' ، ' قوتورسویی ' در روستای 'آقچای علیا ' در منطقه 'یورتچی ' ، آب معدنی سرد 'جناغا' در روستای 'ایردموسی ' ، آبگرم 'برجلو' در 'نیر' و دهها جاذبه شگفت انگیز طبیعی ، این استان را به عنوان مجموعه ای از پدیده های گوناگون و متنوع طبیعی مطرح می كند.

هوای اردبیل در گرمترین روزهای تابستان خیلی به ندرت از 30 درجه ی سانتیگراد بالای صفر فراتر می رود و حتی در بعضی نقاط كوهستانی و گردشگری استان بیشینه ی دمای هوا اغلب 19 درجه ی سلسیوس (سانتی گراد) بالای صفر است.

در فصل گرما گردشگران فراوانی به اردبیل می آیند كه شاید بیشتر آنان همانند برخی از ساكنان منطقه فقط با آب های معدنی شهر سیاحتی 'سرعین ' آشنا باشند.

از خواص درمانی چشمه های آب معدنی گرم و سرد در استان اردبیل كه صرف نظر كنیم ، برای افرادی كه التیام دردهای جسمی و روحی را از طبیعت جستجو می كنند برای ساعاتی جدا شدن از زندگی روزمره و قرار گرفتن در محیط طبیعی این سرزمین شگفت انگیز بسیار موثر است.

استخرهایی كه گرمای آبهای پرخاصیت آنها در پوست و استخوان نفوذ كرده و با خروج از این استخرها هوای سرد و پاك حاكم بر محیط ، خستگی و ناراحتی ها را از جسم و روان انسان دور می كند.

به لطف جاذبه های طبیعی و یادمان های تاریخی متعدد در اردبیل به ویژه هوای خنك و پاك كوهسارها ، فضاهای سر سبز و پر درخت اطراف آبهای گرم و سرد معدنی ، جویبارهای روان از میان چمنزارهای پر گل و حتی پارك ها ، بوستان ها و محوطه های پر درخت یادمان های تاریخی اردبیل این روزها از معدود مسافرانی كه فرزندان دانش آموز و دانشجو ندارند و از نقاط گوناگون ایران به عنوان میهمان به اردبیل سفر كرده اند پذیرایی می كنند.

افرادی كه برای گردش استان اردبیل را انتخاب می كنند از مواد غذایی نظیر گوشت تازه ، ماهی های لذیذ ، ماكیان و تخم مرغ محلی ، سرشیر ، شیر ، عسل ، كره ، ماست و میوه های مختلف نیز با خواص و طعم طبیعی منحصر به فرد به ویژه در روستاها بهره مند می شوند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
حلوا ی سیا رو نگفتی!