در نامه حقوقدانان دانشگاه تهران به دبير کل سازمان ملل آمده است: کشورهای حامی تروریست به دنبال مهر مشرعیت برای مداخله نظامی در سوریه می‌گردند

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، جمعی از حقوقدانان دانشگاه تهران در محکومیت عدم برخورد سازمان‌های بین‌المللی با نقض حقوق بشر در سوریه توسط گروه‌های تروریستی نامه‌ای را خطاب به بانکی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتند.

 متن این نامه بدین شرح است:

 جناب آقای بان‌کی‌مون

 دبیرکل سازمان ملل متحد ما به عنوان بخشی از مردم جهان که این روزها دغدغه‌های همنوعان خود در سوریه را داریم خواهان اقتدار جدی جنابعالی در خصوص حمایت از جان شهروندان سوری در مقابل حملات گروه‌های سازمان یافته تروریستی هستیم.

 در سال 1945 که سازمان ملل تاسیس شد ملت‌های جهان بر این تصور بودند که ابزار قانون برای حفاظت از صلح و امنیت جهانی مورد استفاده این سازمان قرار گیرد قانونی که بر اساس منشور ملل متحد مبنی بر عدالت و حقوق بین‌الملل می‌باشد.

ابزارهای پیشگیری از تجاوز و حل و فصل مسالمت آمیز از اختلافات، پیش بینی شده تا بلای جنگ و ویرانی دیگر جهان ومال مردم را تهدید نکند. در منشور تجاوز، ‌تهدید به استفاده از زور و توسل به زور ممنوع شد.

لکن طول حیات سازمان ملل متحد بیانگر آن است که آرزوهای بشر از تاسیس سازمان ملل برای صلح، عدالت و امنیت در حد آرزو باقی ماند و حتی در موارد بیشماری ازجمله ماه‌های اخیر سازمان ملل متحد ناتوان از تصمیم‌گیری در جهت برخورد با گروه‌های مسلح تروریستی است که توسط کشورهای خارجی مسلح شده‌اند.

این کشورها در کلام از طرح‌های ادعایی سازمان ملل حمایت می‌کند اما در عمل با پشتیبانی مالی و تسلیحاتی زمینه کشتار مردم سوریه را فراهم می‌کنند.

چرا شورای حقوق بشر سازمان ملل چشم خود را بر روی نقض حقوق بشر مردم سوریه بسته است.

چرا به گروه‌های تروریستی حق کشتار مردم داده می‌شود؟ چرا به اصلاحات در سوریه و حضور مردم در انتخابات مجلس توجه نمی‌شود؟ سازمان ملل متحد خود می‌بایست مشوق تنش‌زدایی و مقابله با جنگ افروزی باشد، چرا به دعوت و درخواست اصلاحات پاسخی داده نمی‌شود برای جلوگیری از جنگ و آتش افروزی باید تشویق به اصلاحات و کمک به تغییر مسالمت آمیز در آن کشور شود.

لکن به جای تغییر بدون خون ریزی و اصلاحات قانونی در سوریه از مداخله نظامی و تجاوزگری سخن می‌رود. سازمان ملل که باید خود داعیه صلح و برقراری امنیت برای همه انسان‌های روی زمین داشته باشد، در نهاد شورای امنیت خود به تطهیر اقدامات جنگ افروزانه در سوریه می‌پردازد.

 کشورهای حامی تروریست در سوریه به دنبال مهر مشروعیت برای مداخله نظامی در این کشور می‌گردند. اما مردم جهان به خوبی آگاه هستند و تنفر خود را از این سیاست بازی خطرناک اعلام می‌دارند.

آقای بانکی‌مون به خوبی واقف هستید که چنانچه مداخله نظامی در سوریه رخ دهد و با پشتیبانی کشورهای غربی و عربی به اختلافات و جنگ‌های داخلی دامن زده شود، این فقط سوریه نیست که در آتش جنگ قرار می‌گیرد بلکه تبعات اقتصادی، سیاسی و مسائل مربوط به امنیت انرژی تمام جهان را فرا خواهد گرفت لذا ضروری است در یک اقدام عاجل و فوری مسیر مسالمت‌آمیز حل اختلافات در سوریه به طور جد پی گرفته شود واز هر گونه مداخله نظامی و ریختن خون زنان، کودکان و مردم بیگناه جلوگیری شود.

با تحقیق دقیق و بیطرفانه نام کشورهای حامی اقدامات تروریستی در سوریه به جهانیان معرفی شود و عاملان جنایت به دستگاه عدالت سپرده شود.

بدون شک مردم سوریه بارها با حضور در انتخابات و تظاهرات نظرات خود را اعلام کرده‌اند اما گروه‌های خارج نشین فقط ادعای حمایت از مردم سوریه را دارند اما دل به کمک خارجی بسته‌اند و در بین مردم پایگاهی ندارند.

لذا پیشنهاد می‌کنیم به سازمان ملل متحد بیش از این اعتبار خود را در سکوت در مقابل اقدامات ضدحقوق بشر در سوریه خدشه‌دار نکرده و براساس منشور ملل متحد، اصول عدالت و بین‌الملل، حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات وحمایت از امنیت، رفاه وحقوق انسان‌ها به وظیفه بیطرفانه خود عمل نمایند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار