ظرفيت هاي ميراث فرهنگي مازندران

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از ساري ، اشياء و آثار باستاني هر منطقه در حقيقت آينه تمام نماي فرهنگ ، آداب ، دستاوردها و سطح زندگي اجتماعي گذشتگان آن منطقه است .
کشف اشيا 7 هزار و 500 ساله در غارهاي هوتو و گميشان در بهشهر و نکا ، شهر تاريخي ناتل در نور ، دهها دهنه پل و بناهاي سلطنتي و نظامي ، فقط گوشه اي از قدمت کهن و غني مازندران است.
در اين استان حدود 2 هزار و 300 اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي وجود دارد و مجموعه باغ عباس آباد بهشهر نيز در ليست آثار جهاني قرار گرفته است که ثبت اين آثار،  زمينه مناسبي است براي حفاظت و نگهداري بهتر از آن که بر اين اساس هر اثر داراي شناسنامه اي از مشخصات فيزيکي ، ويژگي هاي معماري و اهميت و کاربردهاي خود مي شود ، اما آيا با ثبت ملي در واقع اين حفاظت و نگهداري صورت مي گيرد ؟
غار اسپهبد خورشيد با قدمت هزار و 300 سال و با دهان 50 متري يکي از مرتفع ترين غارهاي دنياست که افسانه ها و داستان هاي فراواني از گذشته مازندران و به ويژه سوادکوه در خود دارد . اما فعاليتهاي اکتشافي معدن کاران (ذغال سنگ و کک سازي ) و تبديل بخشي از منطقه به ميدان تير سربازان پادگان دوآب ، خاکبرداري رانندگان کاميون ، عبور جاده آسفالته  از عواملي است که از سالها پيش ، اين غار شگفت انگيز را در معرض تخريب قرار داده است .
تخريب حمام تاريخي ميرزا يوسف ملکي در بابل با قدمت 250 سال به دستور شهرداري ، حمله شبانه براي نابودي امامزاده هفت تن بابل ، تخريب بخشي از باغ گياه شناسي نوشهر با بيش از 20 هزار گونه نادر گياهي و سرقت صدها قطعه اشياء تاريخي در حفاريهاي غير مجاز در مازندران و ... مواردي ديگر از غفلت مسئولان يا سهل انگاري آنان و مردم در نگهداري و حفاظت از اين آثار است.
بازداشت اعضاي باند بزرگ حفاران غير مجاز در سوادکوه ، آمل ، نوشهر ، چالوس ، بابل ، قائمشهر ، گلوگاه و بهشهر آمار کشف و انهدام اين باندها را در يکسال گذشته به بيش از 34 باند رساند .
فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي مازندران 22 فروردين امسال با اعلام اين آمار گفت : جرايم حوزه ميراث فرهنگي در مقايسه با سال 89  ،  20 درصد کاهش يافت .
سرهنگ قاسمي افزود : از 34 باند متلاشي شده با 154 عضو ، 8 دستگاه فلز ياب ، 3 هزار و 500 قطعه سکه اصلي و بدلي مربوط به دوره اشکاني و اسلامي و 550 قلم اشيا ديگر مانند صندوقچه ، جواهر ، کوزه سفالي ، خنجر و مجسمه کشف شد .
سرهنگ قاسمي گفت :‌باندهاي حفاري غير مجاز ، کمتر شده اند اما حرفه اي تر نيز شده اند و بنابراين ميزان کشف نيز کاهش مي يابد .
وي تصريح کرد : کمبود نيرو ، مسلح نبودن و بي دفاع بودن نيروهاي يگان حفاظت ، وضع نامناسب معيشتي و حمايت ناکافي از دلسوزان ميراث فرهنگي ، موجب بروز مشکلاتي براي افراد و خوشنودي کامل باندهاي غير مجاز شده است .
البته سرهنگ قاسمي در مصاحبه ديگري در ارديبهشت ماه اعلام کرد : جرايم حوزه ميراث فرهنگي در مقايسه با 89 ، حدود 40 درصد کاهش يافت .

حسين اسلامي استاد دانشگاه و کارشناس ميراث فرهنگي و نويسنده دهها عنوان کتاب در اين باره مي گويد : بي نظمي ، بازي هاي سياسي ، کمبود اعتبار و شعار زدگي درد کشنده ميراث فرهنگي مازندران است .
وي مي افزايد :‌ سکوت مسئولان و آرامش آنان در مقابل ِغارت گسترده اشياء تاريخي مازندران ، تلاش نکردن براي رفع کمبود نيرو و اعتبار و تشکيل جلسات بي فايده با توجه به اين شرايط جاي سوال دارد.
فتحيان از منطقه گميشان بهشهر نيز مي گويد :‌ گاهي اوقات اهالي با ديدن افراد مشکوک ، خود اقدام به حفاظت از اشياء و منطقه تاريخي مي کنند و گاهي نيز به مسئولان و مأموران مراجعه مي کنند .
شنيده ها حاکي است اعتبار 15 ميليارد توماني ساخت تنها موزه منطقه اي شمال کشور در ساري فقط به علت ناهماهنگي مسئولان در جذب اعتبار ، برگشت خورده است .
اين در حالي است که در ميان همه مراکز استان ها در کشور ، ساري تنها مرکزي است که موزه ندارد./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.