کشورهاي چين و افغانستان بر تقويت روابط دوجانبه تاکيد کردند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری شین هوا، تحلیلگران معتقدند که استقبال گرم مقامات چین از کرزای در پکن و ابراز پایبندی دوباره چین به حمایت از افغانستان، نشانه های روشنی است مبنی بر اینکه کشور جنگ زده افغانستان می تواند به کمک همسایه بزرگش، چین، بویژه پس از خروج نظامیان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و آمریکا از کشور امیدوار باشد.
فیض الله جلال، استاد دانشگاه کابل و تحلیلگر امور سیاسی در این باره گفت : می توان گفت که چین برای افغانستان یک همسایه مطمئن و قابل اعتماد است، زیرا هرگز در امور داخلی این کشور مداخله نکرده است و به همین دلیل است که افغانها پکن را دوست خود می دانند.
وی افزود حسن نیت چین، از سرمایه گذاری های این کشور در معادن افغانستان و دیگر زمینه های سرمایه گذاری به خوبی نمایان است.
همچنین این تحلیلگر، اقدام چین را در انتصاب افغانستان به عنوان ناظر در سازمان همکاری شانگهای، از نشانه های حسن نیت پکن دانست.
هو جین تائو در دیداری که در پکن برگزار شد، به کرزای اطمینان داد که دولتش به ترغیب شرکتهای چینی برای سرمایه گذاری در افغانستان ادامه خواهد داد.
وی همچنین گفت چین همکاریهایش را با افغانستان در زمینه های مختلف آموزشی، فرهنگی، رسانه ای و آموزش نیروی انسانی تقویت خواهد کرد.
وی در عین حال خواستار تقویت همکاریهای امنیتی دو کشور برای مقابله با  سه بازوی تروریسم از جمله تجزیه طلبی، افراط گرایی و جرائم بین المللی همچون قاچاق مواد مخدر شد.
رسانه ها و مطبوعات افغانستان، سفر کرزای به چین و دیدارش را با رئیس جمهور این کشور به طور گسترده پوشش دادند.
چین یک قدرت نوظهور اقتصادی در جهان است. نقش چین در افغانستان برای این کشور جنگ زده بویژه در زمینه تجارت و فناوری از اهمیت زیادی برخوردار است.
این مقاله افزود همکاری راهبردی این دو کشور نقش چین را در افغانستان پررنگتر خواهد کرد.
وحید مژده،‌تحلیلگر سیاسی نیز در یکی از شبکه های تلویزیونی افغانستان اعلام کرد دیدار کرزای با مقامات چین حتی از شرکت وی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای نیز اهمیت بیشتری داشت، چرا که وی در حاشیه این اجلاس بود که توانست تضمین حمایت و همکاری چین را دریافت کند.
همچنین مقامات افغانستان مشغول بررسی طرح احداث یک خط لوله گاز از ترکمنستان به چین از طریق خاک تاجیکستان و افغانستان هستند.
به گفته مقامات افغان، افزایش سرمایه گذاری چین در افغانستان به معنای ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای افغان ها خواهد بود که به تبع آن فقر کاهش خواهد یافت و صلح و ثبات در این کشور تقویت خواهد شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار