فرماندار قیروکارزین از پیشرفت 90 درصدی پروژه تغذیه مصنوعی نربیشه در بخش افزر این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس،عبدالحسن صمدنژاد گفت : پروژه تغذیه مصنوعی نربیشه در فاصله 35 کیلومتری مرکز این شهرستان و در دشت افزر در حال اجراست.

وی زمان آغاز عملیات اجرایی پروژه را سال 89 اعلام کرد و ادامه داد: اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه 10 میلیارد و  800 میلیون ریال بوده و این طرح تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

صمدنژاد با تشریح مشخصات پروژه تغذیه مصنوعی نربیشه بیان داشت: این پروژه دارای وسعت حوزه آب‌ریز 16 کیلومترمربع، متوسط بارش سالانه 463 میلی‌متر، 3.5 متر ارتفاع تاج حوضچه‌ها از روی زمین، ارتفاع دو متری نرمال آب در هر حوضچه و 2.5 متر حداکثر ارتفاع آب در هر حوضچه است.

این مقام مسئول ادامه داد: نوع سرریز اوجی از جنس سنگ و سیمان و روکش بتن مسلح بوده و عرض سر‌ریز 30 متر است و این پروژه دارای حوضچه آرامش تیپ دو به طول 13 متر بوده و 242 هزار مترمکعب حجم آب‌گیری حوضچه‌ها است.

وی حجم خاکبرداری در این پروژه را 243 هزار و 500 مترمکعب، خاکریزی را 139 هزار مترمکعب، بنایی سنگی 3 هزار و 850 مترمکعب، فیلتر 2 هزار و 600 و ریپ‌رپ 800 مترمکعب، بتن‌ریزی 200 مترمکعب و گابیون را 2 هزار و 500 مترمکعب تاکنون دانست و افزود: سیستم انحراف آب به وسیله وجود بند سنگ و سیمان در عرض رودخانه و انتقال آب برای تغذیه از طریق کانال ذوزنقه‌ای شکل به داخل پنج حوضچه بوده که ارتباط بین حوضچه‌ها به وسیله سرریزهای گابیونی میسر است.

فرماندار قیروکارزین اضافه کرد: شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس به عنوان کارفرما، مهندسان مشاور پارس فرازبند در طرح و نظارت و شرکت بهسازان داراب به عنوان پیمانکار در این پروژه فعالیت می‌کنند.

صمدنژاد با اشاره به اهداف اجرای این طرح گفت: بهره‌گیری از سیلاب‌های مشرف به دشت افزر به منظور تغذیه منابع زیرزمینی و به‌ویژه جلوگیری از کاهش افت سطح آب در چاه‌های مورد بهره‌برداری کشاورزان و همچنین کاهش خسارت‌های ناشی از سیل و فرسایش آبی در این مسیرها از اهداف اجرای این پروژه است./س
برچسب ها: سیل ، بند ، نربیشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.