اوضاع و احوال سياسي اصلاح طلبان در مقطع کنوني يکي از سخت ترين دوران ها است و لايه هاي تصميم ساز اين جريان در جلسات مشترک با تئوريسين‌هاي خود به بررسي اين موضوع مي‌پردازند که براي فردا چه بايد کرد؟


به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، انتخابات مهم‌ترين بستر براي ورود جريان‌هاي سياسي و رسيدن به قدرت به حساب مي‌آيد. در حالي که هنوز تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بیشتر از یک سال باقی است اما سیر مختصری در تیتر روزنامه ها و سایتها حکایت از شروع  فعاليت اصلاح طلبان براي ورود به انتخابات سال آتي دارد چرا که اين جريان مهمترین راهکار برای مشارکت در سیاست و مهمترین راهبرد برای ورود به صحنه سياسي را قدم نهادن در عرصه نظام مي داند لذا اين روزها جريان اصلاحات در صدد بازکردن روزنه‌اي کوچک براي حضور در عرصه سياسي کشور است .
 
با توجه به حضور چشمگير مردم در پاي صندوق‌هاي راي و کوچکتر شدن حلقه ي اقليت مجلس نهم اکنون جريان اصلاحات دريافته است که ديگر جايي در صحنه سياسي کشور نداشته و همان رقابت ميان طيف ها و گروه‌هاي اصولگرا مي تواند تنور انتخابات را داغ و فضاي سياسي کشور را پويا نگه دارد.

تنها پس از گذشت چند روز از انتخابات مرحله اول مجلس نهم سيد محمد خاتمي در دیدار با جمعی از اعضای شورای مركزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكی تهران ميگويد: ما هیچگاه انتخابات را تحریم نكردیم؛ باید روزنه های اصلاح را بازگذاشت و تندروی را از سوی هر كس كه باشد محكوم كرد.

همچنين در برخي اخبار شنيده مي شود که اصلاح طلبان پس از پايان انتخابات مجلس نهم در محفلي خصوصي تاکيد مي کنند که برآورد آنان از نحوه مواجه حاکميت با کانديداهاي اصلاح طلب اشتباه بوده و فرصت انتخابات مجلس را از دست دادند لذا پروژه فعاليت و برنامه ريزي براي رياست جمهوري 92 را بايد آغاز کنند.
 
 
پس از آن در 29 فروردين ماه سيد محمد خاتمي  در جمع اعضای بنیاد باران تصریح مي کند: راه برون رفت از مشکلات به صورتی که کم ترین هزینه و بیشترین فایده را داشته باشد و ما را در آینده با مشکلات بزرگتری روبرو نکند این است که با تأمل در گذشته به آینده ای بهتر بیاندیشیم و فضای مناسب را فراهم آوریم.

6 ارديبهشت ماه همزمان با سالروز شهادت جانسوز دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) در مراسم عزاداری حضرت فاطمه(س) که در دفتر سيد محمد خاتمي برگزار شد برخي از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ، اعضای دولت اصلاحات، نمایندگان ادوار مجلس، اعضای بنیاد باران و اعضای مجمع روحانیون مبارز همچون سید محمود دعایی، ساعد باقری، معصومه ابتکار، سید محمدرضا خاتمی، زهرا اشراقی، محمدرضا تابش، محمدعلی سبحانی، محمد جواد اطاعت ، احمد خرم، هادی خانیکی، حجت الاسلام محمد شریعتی، احمد مسجد جامعی ،مرتضی حاجی،ناصر خالقی ، حجت الاسلام مجید انصاری، حجت الاسلام علی یونسی، مرتضی مبلغ، حسن یونس سینکی، جواد امام، نصرالله جهانگرد، محمدحسین رضایی، غلامعلی خوشرو، محمدجواد حق شناس حضور داشتند.

خاتمي در اين جلسه تاکید مي کند: آنچه مهم است اینکه در گذشته نمانیم و به امروز و فردایمان بیاندیشیم.
 
وي در آستانه  2 خرداد در ديدار با جمعی از جوانان، فعالان سیاسی، هنرمندان و روزنامه نگاران در تحلیل وضعیت کنونی جامعه، دفاع و انتقاد از اصلاح طلبی و رفتارهای اصلاح طلبان، لزوم فعال تر شدن اصلاح طلبان در فضای مجازی با توجه به تنگناهای موجود را بررسي مي کند.

سجاديان عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران در 9 خرداد ماه  از تدوين برنامه هاي منسجم و منظم جريانات اصلاحات براي ورود به انتخابات رياست جمهوري خبر مي دهد.

همچنين محمدرضا خباز عضو حزب اعتماد ملي از برنامه اصلاح‌طلبان براي حضور خاتمي در انتخابات يازدهم خبر مي‌دهد و پس از آن خاتمي در سخنراني اعلام مي‌کند؛ کار انتخاباتي رياست جمهوري يازدهم با يک بيانيه حزبي و يک اعلام موضع بايد تا پايان فصل بهار کليد بخورد و اين جريان خود را از ساير اصلاح طلبان تندرو جدا سازد.
 
در همين حال جلسه تعدادي از اعضاي حزب کارگزاران سازندگي از کانديداتوري اسحاق جهانگيري براي رياست جمهوري آينده خبر مي‌دهد و برخي خبرهاي ديگر از ديدار محمد خاتمي،‌مجيد انصاري،‌ موسوي لاري با حجت الاسلام سيد مهدي طباطبايي در منزلش پرده بر مي‌دارند.
 
چندي بعد سيد مهدي طباطبائي در مصاحبه با روزنامه وابسته به محسن رضايي به انتخابات سال آتي اشاره مي کند و مي گويد: براي رياست جمهوري آينده كشور، افرادي شايسته و برگزيده داريم كه با وجود تجربه خوبي كه دارند از مهره هاي سوخته نظام به شمار مي روند و تاکيد مي کند فردي که براي انتخابات رياست جمهوري شرکت مي کند بايد فراجناحي باشد که شايد تمامي اين اظهارات نتيجه همين ديدار هاي پيش آمده باشد.
 
اين در حاليست که بهمن سال گذشته سعيد حجاريان به در خواست سيد محمد خاتمي مامور تدوين مانيفست اصلاح طلبان براي انتخابات مي شود و اخيرا پس از گذشت سه ماه پژوهش توسط کميته 6 نفره از جمله هادي خانيکي،‌عليرضا علوي تبار و حميدرضا جلايي پور کليات اوليه اين مانيفست آماده و توسط سعيد حجاريان تحويل خاتمي شده است.

در همين حال برخي اصلاح طلبان در تلاش براي راه اندازي روزنامه هاي زنجيره اي و ايجاد روزنه اي هستند تا بتوانند مواضع مورد نظر جريان معتدل اصلاح طلب را منعکس کنند.  
 
روزنامه کارگزاران به صاحب  امتيازي حزب کارگزاران سازندگي و مديريت سيد مرتضي سجاديان انتشار خود را از سال 84 آغاز اما در 11 دي 1387 به دلايلي توقيف شده است.
 
چندي پيش غلامحسين کرباسچي دبير کل حزب کارگزاران سازندگي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران انتشار مجدد روزنامه کارگزاران را منوط به نظر وزارت ارشاد دانست چرا که مهلت عدم انتشار اين روزنامه را به پايان رسيده تلقي کرده است.
 
و اما روزنامه نشاط ،روزنامه اي نزدیک به جریان اصلاحات که در سال ۱۳۷۷ و پس از توقیف روزنامه‌های جامعه و توس به مدیریت لطيف صفري و سردبیری ماشاء الله شمس الواعظين منتشر شد و پس از چندی توقیف و مدیر روزنامه بازداشت شد. که علت توقیف اين روزنامه زیر سوال بردن اصول اسلام و انتقاد از رهبر معظم انقلاب از طریق چاپ مقالات بوده است.
 
اين روزنامه  در سال 78 توقيف شده و پس از گذشت بيش از 10 سال از پرونده آن با توجه به اتهام صادره از سوي ديوان عالي قرار موقوفي آن صادر و انتشار آن بلامانع اعلام شده است.
 
لطيف صفري مديرمسئول و صاحب امتياز اين روزنامه در مصاحبه با روزنامه‌ها و جرايد اعلام مي‌کند؛ اگر مشکلات مالي حل شود به زودي روزنامه نشاط منتشر خواهد شد.
 
از سوي ديگر با توجه به افزايش ديدار ها و برنامه هاي سياسي سيد محمد خاتمي، وي به زمان سوزي اصلاح‌طلبان براي بازگشت به عرصه رقابت‌هاي سياسي اظهار نگراني مي کند و با ابراز اميدواري نسبت به چراغ سبزي که احتمالا در 14 خرداد مشاهده مي کنند ورود به عرصه سياسي کشور را پس از آن تبيين مي کند.

هفته ي گذشته سيد محمد خاتمي به بهانه عیادت از مادر خود، در زادگاهش، اردکان به عیادت یکی از جانبازان هفتاد درصد این شهرستان رفته و در جمع جانبازان، ایثارگران و خانواده های شهدای اردکان سخن گفت.

وي در اين جمع نيز از وجود برخی اختلافات، درگیری‌ها، کینه ها و نفرتها که دشمنان از آن استفاده می کنند ابراز تاسف کرده و تاکيد مي کند: همه باید در کنار همدیگر به سربلندی و اعتلای این کشور و تقویت پایه های این انقلاب بیاندیشیم.
 
خاتمي در همه اين ديدار هاي اخير خود سعي کرده با توجه به شرکت در انتخابات مجلس نهم علي رغم بحث تحريم انتخابات اين امر را توجيه کند و مواضع خود درباره مسائل گوناگون را مطرح نمايد.
 
نکته ي قابل توجه آنجاست که اوضاع و احوال سياسي اصلاح طلبان در مقطع کنوني يکي از سخت ترين دوران هاي سياسي اين جريان تا به امروز بوده است چراکه هنوز اگرچه شخصيت هاي مطرح اصلاح طلب اظهارات گوناگوني درباره حضور در انتخابات آينده داشته اند اما لايه هاي تصميم ساز اين جريان در جلسات مشترک با تئوريسين‌هاي خود به بررسي اين موضوع مي‌پردازند که واقعا براي فردا چه بايد کرد؟ /س3

گزارش از نيره ساري خبرنگار باشگاه خبرنگاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار