رئيس جمهور گفت: بايد طب سنتي ايران را احيا کنيم زيرا اين طب با بدن انسان و محيط زيست بسيار سازگارتر و تاثير آن ماندگارتر است.


به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران؛ محمود احمدي نژاد در نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي گياهان دارويي و فرآورده هاي طبيعي و طب سنتي ايران که در مصلاي امام خميني برگزار شد، افزود: در فرهنگ ايراني نگاه به طب، نگاهي انساني و متفاوت با نگاهي است که آن را به صنعت و تجارت تبديل کرده است.

رئيس جمهور گفت: طب ايراني از لحاظ روش، تشخيص و دارو مکتب کاملي است که در اين زمينه بايد به سرعت به نقطه‌اي برسيم که مردم براي درمان و سلامت خود حداقل دو گزينه کامل يعني طب سنتي ايران و پزشکي رايج را پيش رو داشته باشند.

وي افزود: اين انتخاب حق مردم است و هيچ کس نبايد به بهانه‌هاي گوناگون آن را از مردم سلب کند چنانکه در برخي از کشورها دو سيستم کاملا موازي در زمينه سلامت وجود دارد.

احمدي نژاد گفت: البته اين بدان معنا نيست که اين دو نوع طب با هم جنگ داشته باشند بلکه اين دو مي توانند مکمل يکديگر باشند.

وي افزود: همان طور که نظام رايج پزشکي داراي نظامنامه، سازمان نظام پزشکي، دارو، تجهيزات و بيمه است، طب سنتي ايران نيز بايد چنين ويژگي‌هايي داشته باشد.

رئيس جمهور ابراز اميدواري کرد امسال بخش پايه اين نظامنامه براي طب سنتي ايران جاري شود.

احمدي نژاد گفت: بايد از طبي که در زمينه گياهان دارويي و داروهاي گياهي فعاليت مي کند حمايت شود.

وي با اشاره به اينکه سالانه بيش از سه ميليارد دلار دارو و تجهيزات وارد کشور مي شود، افزود: بايد حداقل بتوانيم معادل اين رقم را صادرات در زمينه طب داشته باشيم چراکه سرمايه، سرزمين و تلاش کافي در اين زمينه وجود دارد.

رئيس جمهور گفت: همان طور که براي بخش کشاورزي وام هاي 7 درصدي داده مي شود بايد گياهان دارويي را نيز مشمول چنين وام هايي کنيم چراکه تنها با در اختيار گرفتن بازار برخي کشورهاي آسيايي مي توان 200 هزار شغل در کشور ايجاد کرد.

وي افزود: در طب سنتي ايران روش‌هاي درماني و تشخيصي آسان‌تر، ارزان‌تر و طبيعي‌تر وجود دارد اما اين طب نبايد روي طاقچه خاک بخورد بايد در اين گنجينه عظيم را باز و از آن استفاده کنيم.

رئيس جمهور ادامه داد: ترديد ندارم که در پنج سال آينده طب ايراني در ايران و جهان جايگاه شايسته خود را مي تواند به دست آورد.

نخستين جشنواره و نمايشگاه گياهان دارويي و فرآورده هاي طبيعي و طب سنتي ايران تا چهارشنبه 24 خرداد از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر در مصلاي امام خميني تهران برقرار است.

محمدحسن عُصاره دبير ستاد گياهان دارويي و طب سنتي ايران وابسته به معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور در اين مراسم گفت: در اين حوزه، دانشکده هاي طب سنتي با رشته هاي طب و داروهاي گياهي تاسيس شده است و در آينده داروخانه‌هاي گياهي، مطب‌ها، درمانگاه‌ها و بيمارستان‌هاي طب سنتي ايجاد خواهد شد.

وي افزود: در نمايشگاهي که ايجاد شده است بيش از 189 شرکت خصوصي و دانش بنيان فعال در عرصه گياهان دارويي و داروهاي گياهي حضور دارند.

معاون علمي و فناوري رئيس جمهور نيز گفت: تا قبل از سال 1385 هيچ داروي گياهي تحت پوشش بيمه نبود اما از آن سال تاکنون 125 دارو در فهرست بيمه قرار گرفته و 70 داروي ديگر داراي مصوبه هيئت وزيران است.

وي افزود: منتظريم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي آنها را جزو فهرست بيمه قرار دهد و 70 داروي ديگر نيز قرار است در هيئت وزيران تأييد شود تا در آينده 300 داروي گياهي تحت پوشش بيمه قرار بگيرد.

نسرين سلطانخواه گفت: در 17 استان کشور اطلس گياهان دارويي تشکيل شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار