رییس ستاد ثبت آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی از آغاز مرمت حمام دو قلوي خواجه نصير شهرستان مراغه خبر داد و گفت: اين حمام تاريخي مجموعه اي زيبا و كم نظير از طاق و گنبدهاي متعدد و تزئين شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، تراب محمدی افزود: اين حمام با وسعت 596 متر مربع، هرچند كه بنا بر نام خواجه نصير الدين طوسي ساخته شده اما متعلق به دوران صفويه است.

محمدي این بنا را  از جمله حمام هايی با وسعت زیاد و با تزئینات و کاربندی های زیبا خواند و گفت: حمام خواجه نصير جزو معدود حمام هاي دوقلوي كشور، يعني داراي بخش مجزاي زنانه و مردانه است كه روبروی سرای خواجه ملکم و به فاصله کمی از مسجد ملامعزالدین مراغه واقع شده است.

 وي با اشاره به مشخصات اين حمام، سربينه آن را داراي چهار ستون عنوان كرد و اظهار داشت: یکی از ستون ها توسط دیواری به جرز اصلی حمام متصل شده و ورودی به بخش مردانه توسط یک هشتی کوچک امکان پذیر است.

 رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افزود: در محل میان در، گرمخانه نسبت به محور اصلی سربینه 24 درجه تغییر جهت داده است كه پس از فضاي حجره كوچك ميان در وارد گرمينه يا گرمخانه مي شود.

 محمدي با بيان اينكه متاسفانه قسمت اعظمي از بخش زنانه حمام خواجه نصير، پيش از انقلاب تخريب شده و بلا استفاده مانده بود،تصريح كرد: با آغاز عمليات مرمتي و بازسازي در اين بنا، قسمت زنانه حمام خاكبرداري و زباله روبي شده و پله هاي ورودي بيرون آمده است.

وي با اشاره به اقدامات مرمتي صورت گرفته در اين اثر خاطرنشان كرد: نم زدايي كانال ها، ايزوگام گنبدها، نقطه گذاري طاق هاي بخش زنانه جهت پوشش گنبدها و بخشي از كف سازي ها صورت گرفته و ساير مرمت ها مانند اندودبرداري در آن ادامه دارد.

محمدي يادآور شد: سفيدكاري ديوارها، كف سازي، تعويض ورودي ها و همچنين سفيدكاري و نازك كاري فضاهاي جانبي، ديگر اقدامات مرمتي اين مجموعه وسيع را تشكيل مي دهند كه به زودي اجرا خواهند شد.

رییس شوراي ثبت آثار تاریخی و فرهنگي آذربايجان شرقي خاطرنشان كرد: حمام صفوي خواجه نصير مراغه سال 1384  و به شماره 12434 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است./س
برچسب ها: حمام ، دوقلو ، خواجه نصیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.