مدیر جهاد كشاورزی شهرستان فیروزكوه از آغاز بكار آزمایشی شركت كشت و صنعت 'باریجه' فیروزكوه خبر داد.

'روح الله درویش خضری' در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: با حضور 70 نفر از بهره برداران بخش كشاورزی، شركت كشت و صنعت باریجه فیروزكوه در روستای 'اندریه' از بخش 'ارجمند' با اسانس گیری از گیاه گل محمدی به صورت آزمایشی آغاز به كار كرد.

وی گفت: در حاشیه این مراسم، كارگاهی آموزشی با حضور مدرسان در زمینه نحوه كشت و آبیاری گل محمدی در اراضی آبی و دیم برای بهره برداران و رویت مزرعه این گیاه از نزدیك در دستور كار قرار گرفت.

مدیر جهاد كشاورزی فیروزكوه از ورود نخستین محصول اسانس گل محمدی تولیدی منطقه به بازار تهران خبر داد و افزود: این محصول با قیمت نهایی 15 میلیون تومان به ازای هر كیلوگرم در بازار به فروش رسید.

وی از امضاء تفاهمنامه ای مشترك بین كشاورزان منطقه و مدیریت این شركت خبر داد و تصریح كرد: مطابق مفاد این تفاهمنامه در صورت استقبال كشاورزان از این محصول در راستای اصلاح الگوی كشت منطقه و اقتصادی نمودن فعالیت در این بخش، مدیریت این شركت نیز نهال گل محمدی و اطلاعات فنی در اختیار آنان قرار داده و حتی در خرید محصول نیز با یك قیمت توافقی به آنان یاری می رساند.

درویش خضری ادامه داد: مطابق آخرین برآوردها، این محصول در اراضی دیم و آبی به ترتیب دارای عملكردی به اندازه 2 و 5/3 تن در هكتار است، كه با قیمت سر مزرعه از قرار كیلویی سه هزار تومان از كشاورزان خریداری می شود.

وی گفت: تا پایان سال 90 فقط هزار متر مربع از اراضی منطقه به كشت این محصول اختصاص داشت، كه این آمار اكنون به 300 هكتار افزایش یافته است.

مدیر جهاد كشاورزی فیروزكوه از ورود 280 هزار اصله نهال گل محمدی در 2 نوع پاجوش و گلدانی به منطقه خبر داد و افزود: شیوه كشت و كار به گونه ای است كه تا پایان شهریور ماه كشت گلدانی و از ابتدای فصل بهار كشت پاجوش ها توصیه می شود.

وی خاطرنشان كرد: مطابق آخرین رایزنی های انجام شده در جلسه طرح توسعه كشاورزی شهرستان مقرر گردید به منظور توسعه و ترویج هر چه بیشتر كشت این محصول، برای قطعات با وسعت یك هكتار به بالا تسهیلات با بهره هفت درصد در اختیار كشاورزان و بهره برداران قرار گیرد.

درویش خضری تصریح كرد: این شركت به طور رسمی در هفته جهاد كشاورزی با حضور مسؤولان استانی و محلی به بهره برداری خواهد رسید.

شایان ذكر است مزرعه گل محمدی از سال دوم كشت به بعد به باردهی و بازدهی اقتصادی می رسد و این در حالی است كه در مزرعه پنج هكتاری شركت باریجه، این مهم در طول مدت 11 ماه محقق گردید.

این گزارش حاكی است روستای اندریه در 10 كیلومتری جنوب شهر ارجمند و 35 كیلومتری شمال غرب فیروزكوه قرار دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.