صبح امروز مجلس شورای اسلامی در راستای قانون هدفمندی یارانه ها، گزارش عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حیطه سلامت کشور را بررسی کرد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز 21 خردادماه طی سخنرانی خود در خصوص ارائه گزارش عملکرد وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

مسأله سلامت، مسأله بسیار مهمی است و مقام معظم رهبری در سخن بزرگی فرموده اند که سلامت محور همه چیز حتی عروج انسان است و هر انسانی در حتی اگر در عرصه معنویت بخواهد رشد کند باید فرد سالمی باشد.

وی ادامه داد: همچنین حضرت آیت الله خامنه ای سخن دیگری فرموده اند که ما آن را سرحوله کار خود در وزارت بهداشت قرار داده ایم و آن اینست که ما باید کاری بکنیم که اگر کسی بیمار شد، جز رنج بیماری، رنج و درد دیگری را تحمل نکند و ایشان در ابتدای سال 1389 در سخنرانی خود در حرم رضوی بیان داشتند که مسأله سلامت باید در برنامه پنجم و در طرح برنامه ریزی های گوناگون دستگاه های مختلف مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سلامت به معنای رفاه کامل در جنبه های مختلف جسمانی، روانی و اجتماعی و معنوی است، گفت: سلامت یکی از نیازهای اساسی انسان است که خوشبختانه در قانون اساسی ایران هم در اصول سوم، بیست و نهم و چهل و سوم به آن پرداخته شده و قانون اساسی تأمین سلامت را جزء وظایف حاکمیت قرار داده است.

وی افزود: در قانون برنامه پنجم که از مجلس شورای اسلامی نشأت گرفته، در بند ب ماده سی و شش طبق قانون توسعه، سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر بخش سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز شده و در بند ب ماده سی و هشت وزارت بهداشت به عنوان سیاست گذار و ناظر عالی سلامت در کشور قلمداد گردیده است.

دستجردی با اشاره به اینکه برای ثبات سیاست های سلامت در کشور نقشه های مختلفی مانند نقشه راه سلامت و هدف مشخصی را به نام سند چشم انداز ایران 1404 وجود دارد، افزود: سیاست های کلی مصوب مجمع تشخیص و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در این مسیر چراغ راه ما هستند و بستر این راه هم سه برنامه پنجم، ششم و هفتم توسعه بوده که امیدواریم در پرتو مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ما را به هدف ایران 1404 که رهنمون کنند.

چه مصوباتی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب رسیده است؟

وزیر بهداشت ضمن مرور تکالیف تعیین شده در قانون برنامه پنجم و فعالیت های حوزه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در حیطه سلامت گفت: بند الف ماده سی و دو قانون برنامه پنجم، تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را خواستار بوده که خوشبختانه این شورا هم اکنون به شدت فعال است و آیین نامه این شورا توسط دولت ابلاغ شده و در آخرین جلسه این شورا که در 27 اسفندماه سال گذشته برگزار شد دستورالعمل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری، نقشه تحول نظام سلامت، سامانه جامع و پویای ایمنی محیط و نمایه ایمنی شیمیایی، سند ملی ایمنی و سلامت روغن های خوراکی و نیز مرکز تحقیقات حلال به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: مصوبات بسیار مهم دیگری نیز در جلسات قبلی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب رسیده که از میان آنها می توان به شاخص های پنجاه و دو گانه عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در همه استان های کشور، سند ملی حذف مالاریا، کاهش مصرف نمک و شکر در محصولات غذایی و سند ملی کاهش بیماری های قلبی – عروقی اشاره کرد.

دستجردی اظهار داشت: بند ج ماده سی و دو قانون برنامه پنجم توسعه ما را موظف کرده که سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت مبتنی بر مراقبت های اولیه سلامت را با محوریت پزشک خانواده طراحی، برنامه ریزی و اجرا نماییم و امروز اساس و محور برنامه های وزارت بهداشت برنامه استقرار پزشک خانواده و نظام ارجاع در کلیه شهرهای کشور است که قطعاً با عدالتی در سلامت و نیاز به پاسخگویی مشکلات مردم ایجاد خواهد کرد، دغدغه بسیاری از نمایندگان در خصوص سلامت مردم حوزه های انتخابیه خود را مرتفع می کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با حذف تقاضاهای القایی، پیشگیری و ارتقا سلامت و تأکید بر مسائل بهداشتی با اصلاح الگوی مصرف دارو و خدمات پزشکی، خود یک جهاد اقتصادی است که کارایی کیفیت خدمات سلامت را افزایش داده و بستر ارائه آن هم پرونده الکترونیک سلامت است.

وی افزود: برقراری عدالت در سلامت و رسیدگی به مردم به خصوص میزان دسترسی فقرا به خدمات سلامت و کاهش هزینه های غیرضروری که نتیجه آن ارتقا سلامت کلی جامعه خواهد بود، قطعاً در پرتو برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع محقق می شود.


دستجردی با بیان اینکه آخرین اقدامات صورت گرفته برای استقرار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع دستور العمل نسخه 0.2 است که در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب و ابلاغ شده، گفت: آموزش دانشگاه ها و همه مدیران بیمه ای استان های سراسر کشور، برنامه های عملیاتی، پرونده الکترونیک سلامت و سند امنیتی پیوست آن، راه اندازی مرکز پیام برنامه ها و جلسات توجیهی با همه دست اندرکاران از جمله سازمان نظام پزشکی از فعالیت های در حال اجرا در این خصوص است.

وی تصریح کرد: ما امیدواریم در سال جاری با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بتوانیم حداقل نیمی از شهرستان های کشور را تحت پوشش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار دهیم و نقایص این برنامه در مناطق روستایی را نیز تکمیل نماییم.

وزیر بهداشت افزود: بر اساس بند د ماده سی و دو قانون برنامه پنجم، وزارت بهداشت باید نظام درمانی کشور را تا پایان سال اول برنامه تدوین کرده و به دولت ارائه می داد که این کار در اسفندماه سال 1390 به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس همین بند باید دستور العمل تمام وقتی پزشکان و اداره هیأت امنایی بیمارستان های آموزشی طراحی و اجرا می شد که این دستور العمل سال گذشته به همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد.

دستجردی با اشاره به اینکه تنها دستگاهی که در کشور استقرار نظام حسابداری تعهدی را در همه دانشگاه های علوم پزشکی به طور کامل اجرا کرده، وزارت بهداشت است، گفت: استقرار سامانه امور مالی وزارت بهداشت نیز از دیگر کارهای انجام شده در این وزارتخانه است که برای اولین بار بین دستگاه های اجرایی اتفاق می افتد./ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار