مساحت صنوبرکاری در استان زنجان بیش از 17 هزارو400 هکتار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان سرپرست اداره جنگ کاری منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید سالیانه صنوبر در یک هکتار از جنگل های قابل بهره برداری شمال کشور2.5 متر مکعب برآورد می شودگفت:در استان زنجان میزان تولید چوب سالیانه یک هکتار صنوبر به بیش از 15 متر مکعب می رسد.

معانی با اشاره به اهمیت اقتصادی و اجتماعی صنوبر در توسعه تولید چوبی روستاها، کاهش فشار به جنگل های باقی مانده، ارزش غیر ارزیابی آن به پول نظیر سیمای طبیعی در مناطق مستعد فرسایش و ارزش تفرجگاهی افزود: این گونه ی درختی در کاهش مضرات وحفظ زراعت علوفه ای در مقابل اشعه خورشید و همچنین بهبود عمل فتوسنتز تاثیرگذاراست.

وی خاطرنشان کرد:صنوبر به دلیل چوب سفید و نرم و فراهم بودن منبع تغذیه، دیر شکوفا کردن جوانه در بهار و زودتر خزان کردن در پاییز، نسبت به سایر گونه های جنگلی گونه مناسبی برای اجرای طرح "اگروفارستری"است.

سرپرست اداره جنگ کاری منابع طبیعی استان زنجان، سود آوری،بهره برداری آسان وکوتاه مدت صنوبر را از دلایل روی آوردن باغداران و کشاورزان برای کاشت آن دانست و افزود: این گونه ی درخت علاوه بر خودکفایی چوب در روستا موجب پشتوانه مالی و اسکان دائم روستاییان می شود./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.