براي احداث ايستگاه دوم پمپاژ آب بر روي رودخانه ارس امسال 120ميليارد ريال اعتبار از سوي وزارت نيرو اختصاص يافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از اردبيل ، مدير عامل شركت آب منطقه اي اردبيل گفت: مجوز احداث ايستگاه دوم پمپاژ آب به ظرفيت پنج متر مكعب، بر روي رودخانه مرزي ارس از وزارت نيرو اخذ شده است.
نجفيان تسريع در روند اجراي شبكه بزرگ خداآفرين را از اولويت هاي كاري وزارت نيرو در استان اردبيل ذكر کرد و گفت: امسال از محل فروش اوراق مشاركت، اعتبارات خوبي براي شبكه هاي آبياري مغان و خداآفرين اختصاص يافته است.
استاندار اردبيل هم ديروز در بازديد از ايستگاه پمپاژ شماره يک به طول چهار کيلومتر، که بر روي سد خدا آفرين براي انتقال آب از خداآفرين و پمپاژ به کانال‌هاي منطقه مغان اجرا مي شود گفت: در اجراي اين طرح آب با ظرفيت پنج متر مکعب بر ثانيه وارد کانال‌ها شده و کشاورزان منطقه مي‌توانند ازآن استفاده کنند.
استاندار اردبيل با اعلام اين‌که تا يک ماه آينده اين طرح تکميل و آماده بهره‌برداري مي‌شود، گفت:‌ با عملياتي شدن اين طرح 6 هزار هکتار از اراضي مغان آبياري شده و عمليات کشت دوم محصولات انجام مي‌شود.
صابري اعتبار صرف شده براي اين طرح را 12 ميليارد تومان اعلام کرد و افزود: پيش‌بيني مي‌کنيم ظرف يک سال آينده هزينه اجرايي اين طرح از طريق کشت و عمل‌آوري محصولات برگشت بخورد.
کانالهاي پاياب سد خدا فرين به طول 53 کيلومتر است که 20 کيلومتر آن تکميل شده و در قالب هشت ايستگاه عمليات پمپاژ انجام مي‌شود.
در حال حاضر ايستگاه پمپاژ يک آماده بهره برداري است وايستگاه دوم هم تامين اعتبار شده است.
مدير عامل آب استان اردبيل کل اعتبار صرف شده براي اين  طرح را 137 ميليارد تومان اعلام کرد و افزود:‌ پس از اتمام کامل اين طرح 60 هزار هکتار از اراضي منطقه مغان به آبياري مکانيزه مجهز مي‌شود.
وي افزود: بقيه 33 کيلومتر اين طرح نيز در سال‌هاي آينده عملياتي شده و به مرحله بهره‌برداري مي‌رسد.
ساحل‌بندي رود ارس ازديگر  طرح هاي مهم استان اردبيل در حاشيه رود ارس است.
با اجراي اين  طرح از پيشروي آب اين رودخانه به سوي اراضي کشورمان وخسارت احتمالي به اراضي کناره ارس جلوگيري مي شود.
اين رودخانه حدود 450کيلومتر از مرز آبي جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي آذربايجان و ارمنستان را تشکيل مي دهد./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.