در نشست بررسي آلبوم "خاطرات گمشده"؛
در نشست بررسي آلبوم "خاطرات گمشده"؛
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، اولين نشست نقد و بررسي آلبوم موسيقي "خاطرات گمشده" فريدون آسرايي با حضور عوامل و منتقدين برجسته و با همت كانون ادبي آسمان شب گذشته 20 خرداد ماه در سالن آفتاب تالار ايوان شمس برگزار شد.
سعيد كريمي ترانه سرا و منتقد در خصوص آلبوم خاطرات گمشده فريدون آسرايي گفت: از ميان ترانه هاي سروده شده اشعار حسين غياثي و عبدالجبار كاكائي را بسيار دوست داشته و من مطلب ناقصي را در روايت غياثي نديدم.
وي افزود: ترانه آئينه حبيبه نيك سيرتي در اين آلبوم را بسيار ضعيف و كليشه اي ديدم كه تكرار بعضي از كلمات آن مانند آيينه، بسيار زياد بوده كه اين مطلب بيشتر در ترانه هاي خارجي به چشم مي آيد و معتقدم بخشي از اين ترانه كوچه بازاري بوده است.
وي ادامه داد: خوشبختانه نسل جوان در ترانه سرايي، گام هاي خوبي برداشته و من اين آلبوم را دوست داشتم.
*ترانه هاي غياثي، پيشرفت خوبي داشته است
همچنين افشين يداللهي ترانه سرا و منتقد گفت: ترانه هاي حسين غياثي نسبت به چندين سال قبل در اين آلبوم از پيشرفت قابل چشمگيري برخوردار بوده ولي كلمه سلام در ترانه غياثي ميتوانست جور ديگري بيان شود و دوست داشتن در اين ترانه به خوبي واضح است.
* وزن ترانه هاي آلبوم ،ضعيف بود
همچنين ابراهيم اسماعيلي، ترانه سرا و منتقد گفت: آلبوم به لحاظ وزن ترانه ها قدري ضعيف است و به سمتي رفته كه كمتر كشف در آن اتفاق مي افتد و بيشتر ترانه هاي اين آلبوم مرا بهت زده كرد.
وي افزود: اين ترانه ها من را به اراده اي واحد نميرساند و ما دوست داشتيم فقط مخاطب را با اين آلبوم مبهوت ببينيم.
وي در خصوص ترانه هاي حسين غياثي افزود: ترانه سلام در اين آلبوم بسيار طبيعي شروع شده و در پاره سوم، خيلي سطحي نوشته شده و من با شناختي كه از غياثي دارم او ميتوانست بهتر از اين فراز و فرود شعرش را كنترل كند.
*چارچوب ترانه سلام براي 5 سال پيش بود
همچنين حسين غياثي شاعر بعضي از ترانه هاي آلبوم فريدون آسرايي گفت: من ترانه سلام را بسيار دوست دارم و قبول ميكنم كه اين ترانه جاي كار بيشتري داشت، با توجه به اين مطلب كه چارچوب آن براي 5 سال پيش بود.
همچنين محمد علي شيرازي ترانه سراي پيشكسوت در خصوص ترانه و هنر گفت: ترانه بيان احساس ترانه سرا است و با توجه شادي و غم هاي پيرامون مردم، هنرمند وظيفه انتقال حس را دارد.
وي افزود: گاهي هنرمندان وظيفه داشته احساس مردم جامعه خود را بيان كنند تا توجه مخاطبان به كاستي ها، بيشتر جلب شود.
*صداي آسرايي يك پديده است
همچنين مهرداد نصرتي ملودي ساز، در خصوص اين آلبوم گفت: گاهي با تلاش هاي بسيار در ساخت يك موسيقي سعي در شناساندن صداي يك خواننده را داريم. ولي صداي فريدون آسرايي يك پديده بوده و نيازي به شناساندن ندارد.
وي ضمن ابراز گله مندي از آسرايي تصريح كرد: فريدون آسرايي بايد كمتر ملودي بسازد به اين دليل كه او استادانه، ملودي هاي بد را خوب ميخواند و معتقدم بايد بيشترين تمركز خود را روي اين مسئله بگذارد.
*سبك آسرايي با گيتار نيست
همچنين پدرام كشتكار، موسيقيدان در خصوص صداي گيتار آكوستيك و الكترونيك گفت: صداي گيتار آكوستيك و الكترونيك آلبوم خاطرات گمشده خيلي شنيده مي شود و اين بايد زماني اتفاق افتد كه سبك آن خواننده گيتار باشد.
وي افزود: سبك آسرايي متفاوت است و با گيتار آگوستيك و الكترونيك ربطي ندارد.
وي اظهارداشت: ميكس بد اين آلبوم لطمه بزرگي به خاطرات گمشده آسرايي زد و با توجه به مهارت اين خواننده در خواندن با ميكس بد، صداي او شنيده نمي شود.
*ميكس بد را قبول دارم
همچنين پاشا يثربي، موسيقدان و موسيقي ساز آلبوم خاطرات گمشده گفت: ميكس بد و تاثير آن را روي خوب يا بد بودن شنيدن صداي خواننده را قبول ميكنم.
وي افزود: زمان ما بسيار محدود بود و ما با تمامي تلاش ها نتوانستيم اين مشكل را حل كنيم.
وي در خصوص استفاده از گروه زهي، تصريح كرد: از گروه زهي به اندازه كافي استفاده كردم ولي در بقيه موسيقي هاي اين آلبوم نيازي به ادامه آن را نديدم./ي2