"حسرت" واژه آشنايي براي فوتبال ايران و هوادارانش است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فوتبال ايران به دليل عدم برنامه ريزي مناسب و سوء مديريت در چند دهه اخير همواره ناكام بود و نتوانسته در ميادين بزرگ و بين المللي حرفي براي گفتن داشته باشد.

نسل امروز ما آخرين قهرماني تيم ملي در جام ملتهاي آسيا را نديده و همچنان كه هرگز حضور تيم ملي اميد كشورمان در المپيك را درك نكرده است در رده باشگاهي هم شرايط چندان متفاوتي ندارد چرا كه باشگاههاي ايراني هم در ميادين بزرگ و معتبر نتوانسته اند افتخاري به دست آورند و آخرين قهرماني ما در باشگاه هاي آسيا به دو دهه قبل بر ميگردد.

ناكامي يار هميشگي فوتبال ايران در دهه هاي اخير بوده و تيم هاي پايه ما در سطح ملي هم پرفروغ ظاهر نشده اند و نتوانسته اند در حد نام و اعتبار فوتبال كشورمان ظاهر شوند و شاهد نزول فاحش اين رشته جذاب و پرطرفدار در كشورمان بوده ايم.

تيم ملي كشورمان در آستانه يك رويداد بزرگ ديگر قرار دارد ملي پوشان كشورمان كه به سلامت از مرحله اول گروهي مسابقات مقدماتي جام جهاني عبور كردند، دور دوم مرحله گروهي را هم با موفقيت آغاز كردند و موفق شدند در تاشكند تيم ملي ازبكستان را شكست داده و با 3 امتياز به كشورمان برگردند هر چند كه در تاشكند شانس و اقبال با ما يار بود و اشتباه فاحش كمك داور ژاپن 3 امتياز را به ما كادو داد اما مهم اين بود كه در اولين گام پيروز شويم و با 3 امتياز كارمان را در اين مرحله شروع كرديم.

اتفاقات روز دوم مسابقات هم براي ما بسيار جالب و خوش آيند بود چرا كه ازبكستان مقابل لبنان به تساوي رسيد و امتياز داد تا شانس صعود ما را افزايش دهد البته اگر خودمان قدر اين فرصت طلايي را بدانيم و به بهترين شكل ممكن از آن استفاده كنيم.

تيم ملي ايران در ادوار گذشته همواره در آخرين گام حسرت امتيازاتي كه به راحتي از دست داده را خورده و نتوانسته به هدفش برسد ما با زحمت زياد و خوش شانسي محض به جام جهاني 1998 فرانسه صعود كرديم و در سال 2002 ناكام بزرگ لقب گرفتيم هر چند در سال 2006 به راحتي مجوز حضور در جام جهاني آلمان را گرفتيم و بدون دغدغه به اين تورنمنت بزرگ صعود كرديم اما كابوس عدم صعود به جام جهاني در سال 2010 يك بار ديگر براي ما تكرار شد و در آفريقاي جنوبي حضور نداشتيم تا حسرت اين بازيها تا ابد به دلمان بماند.

تيم ملي حالا و با حضور كارلوس كي روش موقعيت بسيار مناسبي دارد تا شانس صعودش به جام جهاني برزيل را افزايش دهد شاگردان مرد پرتغالي در تاشكند گام اول را محكم برداشتند و در بازي دوم ميزبان قطر هستند.

قطر هر چند هيچ گاه در حد و اندازه هاي فوتبال ايران نبوده اما همواره گربه سياه تيم ما محسوب شده و دردسرهاي زيادي براي فوتبال ايران ايجاد كرده است.

شكست 4 بر يك قطر در خانه مقابل كره جنوبي 2 پيام ويژه براي فوتبال ما داشت: اول اينكه كره جنوبي در اين دوره بسيار قدرتمند است كه توانسته در خانه قطر چنين نتیجه درخشانی را به دست آورد. پیام بعد هم این بود که باید با تمام قدرت مقابل قطر ظاهر شویم و در ورزشگاه آزادی 13 امتیاز بازی را بگیریم چرا که قطر با انگیزه بالایی مقابل ما بازی خواهد کرد و اگر مقابل آنها قدرتمند ظاهر نشویم، درخانه خودمان به مشکل خواهیم خورد.

تاریخ نشان داده که تیم ملی کشورمان هر گاه تیمی را آسان فرض کرده، به مشکل خورده و نتوانسته نتیجه مطلوبی کسب کند.
قطر که در خانه خودش به کره جنوبی باخته، اگر مقابل ایران هم شکست بخورد، شانس صعودش به جام جهانی به حداقل ممکن کاهش می یابد و به همین دلیل بعید است شاهد فوتبال همیشگی اعراب که قطری ها در آن تخصص و تبحر خاصی دارند باشیم چرا که قطر در ورزشگاه آزادی دنبال امتیاز است و حتی به پیروزی هم فکر می کند و همین مساله باعث می شود تا بازی بسته و دفاعی را از آنها شاهد نباشیم که این اتفاق باعث می شود ملی پوشان کشورمان با خیالی آسوده و بدون استرس و دغدغه برنامه های تاکتیکی شان ر اجرا کنند  نتیجه مطلوبی کسب کنند.

تساوی ازبکستان مقابل لبنان باعث شد تا ازبک ها از کورس رقابت خارج شوند و تنها رقیب ما برای صعود مستقیم به جام جهانی کره جنوبی است که در این دوره بسیار قدرتمند ظاهر شد و در گام اول موفق شد قطر را در زمین حریف 4 بر یک شکست دهد.

تیم ملی کشورمان اگر قطر را در تهران شکست دهد، هم به لحاظ روحی شارژ خواهد شد و هم به دلیل صدر نشینی در این گروه با اعتماد به نفس بیشتری در بازیهای آینده شرکت خواهد کرد. شانس طلایی به فوتبال ایران رو کرده و باید نهایت تلاشمان رابکنیم تا در خانه خودمان قطر را شکست داده و راه صعودمان به جام جهانی 2014 برزیل را هموار کنیم.

حسرت می تواند این بار با فوتبال ایران وداع شیرینی داشته باشد و دیگر ناکامی همراه ما نباشد. ادوار گذشته جام جهانی باید برای ما تجربه خوبی باشد و از این تجربیات گرانبها دراین دوره استفاده کنیم تا دیگر کارمان به او و اگر نکشد و منتظر اتفاقات روز آخر نباشیم بلکه می توانیم در همین مرحله و با کسب 3 امتیاز بازی خانگی مقابل قطر، با اعتماد به نفس و آرامش کامل به استقبال بازیهای آینده برویم و بدون دغدغه و با آرامش کامل به جام جهانی برزیل صعود کنیم.

بدون تردید هواداران و طرفداران تیم ملی هم با درک درست از شرایط، مثل همیشه کنار ملی پوشان خواهند بود تا با حمایت همه جانبه از کی روش و شاگردانش شانس صعود تیم ملی به جام جهانی را افزایش دهند و زمینه ساز حضور تیم ملی در رقابت های برزیل باشند. هواداران همواره یار دوازدهم تیم ملی بوده و خواهند بود و امیدواریم مقابل قطر یک بار دیگر شاهد حضور پرشور آنها در آزادی باشیم تا با حمایت هواداران کی روش و شاگردانش راحت تر به هدفشان برسند./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار