شهرستان بافت رتبه اول سطح زیر کشت گردو در کشور، این روزها با بحران دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، از کرمان، شهرستان بافت با 18 هزار و 930 هکتار سطح زیر کشت گردو رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده، این در حالی است که سرمای هوا در سال‌جاری به درختان گردوی این شهرستان که قطب دوم تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود خسارت سنگینی وارد کرده است.

استان کرمان در جنوب شرقی ایران واقع شده است که از شمال به استان خراسان جنوبی و یزد، از شرق به استان سیستان و بلوچستان از غرب به فارس و از جنوب به هرمزگان محدود می‌شود.

این استان در کنار اقلیم بیابانی خود در شهرستان بافت و رابر چهره‌ای دیگر از طبیعت را به خود نمایان کرده است.

رودخانه‌های پرآب، مراتع سرسبز و پرباران، باغ‌های گسترده، انواع میوه‌های سردسیری و کوهستانی سر به فلک کشیده و مملو از جنگل‌های سرسبز این شهرستان را به یکی از زیباترین نقاط ایران تبدیل کرده است.

شهرستان بافت با 2 هزار و 250 متر ارتفاع از سطح دریا مرتفع‌ترین شهرستان استان کرمان است که از عمده‌ترین محصولات آن می‌توان از گردو نام برد.

این شهرستان بیشترین سطح زیرکشت باغ‌های گردوی کشور را در اختیار دارد.

تأثیر خشکسالی‌های اخیر روی کیفیت گردو

محمدرضا پورخاتون معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در کرمان گفت: شهرستان بافت با 18 هزار و 930 هکتار سطح زیر کشت گردو رتبه اول و با برداشت 29 هزار و 220 تن برداشت گردو رتبه دوم تولید گردو را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی‌های چندساله، عدم تدبیر در مورد مشکل کم‌آبی در باغ‌های گردو و گسترش سریع کرم خراط از عمده‌ترین تهدیداتی است که باغ‌های گردو با آن مواجه است، اظهار داشت: تنها راه مبارزه با گسترش این بیماری قطع درختان آلوده و آتش زدن آنها است.

پورخاتون افزود: با توجه به اینکه کشت گردو در مناطق مرتفع، کوهپایه‌ای و کوهستانی صورت می‌گیرد، خشکسالی‌های اخیر روی کیفیت گردو تأثیر گذاشته است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: عدم وجود کارخانه بسته‌بندی گردو در بافت موجب شده است که کشاورزان این شهرستان با ضرر مواجه شوند.

وی با اشاره به کیفیت بارز گردوی کرمان خاطرنشان کرد: این محصول به دلیل استفاده از هیچ عنصر شیمیایی از کیفیت خاصی برخوردار است.

پورخاتون یکی از معضلات گردوی کرمان را نشناختن آن از سوی مردم عنوان کرد و بیان داشت: به دلیل انجام نشدن هیچ‌گونه تبلیغی در زمینه گردوی استان کرمان این امر سبب شده است این محصول باارزش استان را به عنوان گردوی همدان بشناسند.

خسارت سنگین به گردوکاران

وقوع سرمازدگی سبب بروز خسارت چند میلیاردی به باغ‌های گردو در شهرستان‌های بافت و رابر واقع در شمال استان کرمان شده است.

محمدعلی بهروز فرماندار بافت نیز این مسئله را تایید کرده و برآورد اولیه این خسارت را 15 میلیارد تومان اعلام و پیش‌بینی می‌کند با این خسارت، امسال میزان محصول تولیدی در این شهرستان 3 هزار تن کاهش می‌یابد.

بیشترین خسارت در مناطق کوهستانی رابر

علیرضا مرادی فرماندار رابر نیز با اشاره به اینکه بیشترین خسارت در مناطق کوهستانی رابر بوده است، اظهار داشت: وقوع این سرمازدگی سبب شده تا بیشتر درختان گردو که در مناطق کوهستانی و مرتفع این شهرستان هستند، آسیب جدی ببینند.

وی با بیان اینکه 40 تا 100 درصد درختان آسیب دیده‌اند، اذعان داشت: مسئولان شهرستان در حال پیگیری مسئله هستند تا کارشناسان بیمه ضمن بازدید از باغ‌های خسارت دیده، در خصوص پرداخت خسارت اقدام کنند.

خسارت تنها به درختان گردو وارد نشده

وقتی پای درد دل مردم این مناطق می‌نشینیم، همه به نوعی از این اتفاق ناراحت و نگران امرار و معاش خود هستند.

یکی از ساکنان این مناطق که عمری از طریق فروش محصولات درختان خود امرار و معاش کرده، می‌گوید: من سرپرست خانواده‌ای پرجمعیت هستم که تاکنون تمام ملزومات زندگی خود را از طریق فروش محصول درختانم "گردو، زردآلو، آلو ، آلوچه، گیلاس، آلبالو و ... " تأمین می‌کردم.

وی با ابراز نگرانی از خسارات وارده به تمام درختان میوه‌اش افزود: در تمام سال‌هایی که از خدا عمر گرفته‌ام هرگز ایجاد چنین خساراتی آن هم به همه درختان میوه را ندیده‌ام.

وی گفت: امیدوارم مسئولان جهاد کشاورزی به این مشکل بزرگ نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

وی تصریح کرد: گردو که در سال‌جاری با کاهش شدید تولید مواجه شده سومین محصول صادراتی در بخش کشاورزی کرمان محسوب می‌شود و اقتصاد خانوار بسیاری از کشاورزان بافت و رابر به آن وابسته است.

خسارات سرمازدگی به شهر راین هم رسید

مشکل خسارات سرمازدگی درختان گردو و میوه تنها به شهرستان بافت و رابر مربوط نمی‌شود، آمار و اخبار حاکی از آن است، تمام دهستان‌ها و روستاهای شهر راین هم در وضعیتی مشابه وضعیت شهرستان بافت و رابر قرار گرفته‌اند.

اهالی روستای باب طاهونه از توابع راین در گفت‌وگو با خبرنگار ما در کرمان از وضعیت موجود ابراز نگرانی می‌کنند.

این اهالی با اشاره به اینکه اکثر آنها به دلیل وضعیت نامناسب مالی حتی درختان خود را بیمه هم نکرده‌اند از مسئولان انتظار رسیدگی به مشکلاتشان را دارند.

زمستان سال‌جاری در جای‌جای استان کرمان که بعد از تویسرکان مهم‌ترین قطب تولید گردوی کشور محسوب می‌شوند خساراتی به‌جا گذاشت که نیازمند پیگیری جدی مسئولان برای حل این بحران است./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.