كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس يكي از كميسيون‌هاي حساس و كليدي مجلس است كه با وجود اعلام آمادگي تعداد زيادي از نمايندگان هنوز وضعيت رئيس و حتي نامزدهاي رياست اين كميسيون نيز مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، كميسيون های تخصصي مجلس نهم در حالي تشكيل مي‌شوند كه اعضاي احتمالي اين كميسيون‌ها مشخص شده و نامزدهاي رياست كميسيون‌ها نيز مشخص شده اند اما در این میان هنوز تکلیف کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مشخص نشده است.

براساس اين گزارش وضعيت فعلي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نهم با ساير كميسيون‌ها تفاوت دارد و به عبارتي تعيين رئيس اين كميسيون‌ در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است.

طبق اخبار منتشر شده و مصاحبه‌هاي اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي علاءالدين بروجردي (رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس هشتم) و محمداسماعيل كوثري (نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس هشتم) دو نامزد رياست كميسيون امنيت مجلس نهم هستند كه هر كدام شرايط ويژه‌اي دارند.

در همين راستا اسماعيل كوثري در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به سوالي مبني به اينكه آيا نامزدي وی براي رياست كميسيون امنيت در مجلس نهم قطعی شده یا خیر اظهار داشت: تا اين لحظه تصميمي نگرفته‌ام و اعلام آمادگي ام نيز مشروط به پذيرش شرط و مشروطي است كه هنوز اين شرط و شروط پذيرفته نشده است تا بنده نيز نامزدي رياست كميسيون امنيت را بپذيرم. (البته كوثري از اعلام شرط و شروط خود امتناع كرد)

در ادامه اين گزارش وضعيت علاء‌الدين بروجردي نيز مشخص نبوده و احتمال نامزدي وي براي رياست كميسيون امنيت بسيار ضعيف است چرا كه در پي اعتراض جواد كريمي قدوسي نماينده مشهد به اعتبارنامه بروجردي، و اعلام اينكه از موضع خود كوتاه نخواهد آمد. بايد اعتبارنامه وي براي بررسي به كميسيون تحقيق ارجاع داده شد و در صورت ارجاع اعتبارنامه به این كميسيون  طبق آئين‌نامه داخلي مجلس حداقل 2 هفته زمان براي بررسي نياز است كه اين زمان عملا فرصت نامزدي بروجردي براي رياست كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي را از بين برده و عملا و این نماینده مجلس از اعلام آمادگی برای نامزدی ریاست کمیسیون باز خواهد ماند.

در اين خصوص فاطمه آليا عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با وضع وجود احتمال نامزدي بروجردي براي رياست اين كميسيون بسيار ضعيف بوده و گزينه مطرح براي رياست كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اسماعيل كوثري است.

با اين تعاريف و با استناد به وضعيت دو نامزد احتمالي رياست كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس – كه يكي از كميسيون‌هاي اصلي و مهم مجلس شوراي اسلامي به شمار مي‌رود – بايد منتظر بود تا نتيجه جلسه امروز يكشنبه كميسيون امنيت ملي را ببينيم چرا كه سرنوشت رياست این كميسيون به اين جلسه بستگي  دارد.

گفتني است كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي يكي از كميسيون‌هاي تخصصي مجلس است كه براي انجام وظايف محوله در محدوده سياست و روابط خارجي، سياست داخلي، شوراها، شهرداري‌ها، اطلاعات و امنيت داخلي، دفاع و امنيت خارجي و ثبت احوال تشكيل مي شود.

ضمنا كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي يكي از كميسيون‌هاي پرترافيك به لحاظ اعلام آمادگي نمايندگان براي عضويت در اين كميسيون بود./پ3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار