معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت : آبگیری دریاچه‌ چیتگر به‌ زودی آغاز خواهد شد و منبعی برای تلطیف‌هوا در حوزه غرب‌تـــهران بـه‌شمـار خواهد رفت.

 دکترمازیار حسینی درگفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران افزود: سد دریاچه ‌چیتگر به‌ طور‌کامل ساخته شده ‌است و با‌توجه به‌اینکه آبگیری این دریاچه موضوع‌ مهمی است، آن را با‌ دقت‌عمل پیش خواهیم برد.
وي تصريح كرد:گنجایش این دریاچه 5/6 میلیون متر‌مکعب آب است که به‌عنوان یک گستره‌آبی به‌همراه فضاهای‌تفرجگاهی پیرامونی،  درآینده‌نزدیک از مهمترین مکان‌های مورداستفاده شهروندان, منبعی برای  تلطیف‌هوا در حوزه غرب‌تـــهران بـه‌شمـار خواهد رفت.
حسيني با اشاره به اينكه محل‌اصلی تأمین‌آب این دریاچه، آورده فصلی رود‌کن است و این رودخانه در فصل‌بهار بیشترین میزان آب را دارد، به همین دلیل با تصمیم شهردار تهران مقرر‌شد که در اجرای آن تسریع‌شده تا در بهار سال 91 بتوان دریاچه را آبگیری کرد.
 معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت :حدود 80درصد آب دریاچه‌چیتگر از محل رودخانه‌کن و مابقی از روان‌آب‌های حوزه‌میانی و سطحی منطقه تأمین‌می‌شود. طی توافق انجام‌شده با شرکت آب منطقه‌ای تهران، سهمیه این دریاچه از آب رود‌کن، سالانه پنج میلیون مترمکعب خواهد بود. وی افزود: در شرایط‌ حاضر و باتکمیل مقدمات‌کار، کلیه برنامه‌ریزی‌های لازم جهت‌ امکان ‌شروع‌آبگیری صورت‌پذیرفته و به‌این ترتیب، آبگیری دریاچه‌چیتگر به‌طور‌تدریجی از ابتدای‌ تابستان آغاز خواهد شد.
 معاون فنی و عمرانی شهرداری پیشرفت‌ فیزیکی پروژه دریاچه‌چیتگر را 66 درصد اعلام‌ کرد و گفت : بعد ‌از اتمام عملیات‌خاکبرداری و اجرای پوشش خاک ‌سیمان درسال گذشته، عملیات آب‌بندی دریاچه‌ مصنوعی چیتگر با سرعت نسبتاً مناسبی ادامه ‌دارد و تاکنون بیش‌از40 هکتار از بستر این دریاچه زیر پوشش‌های عایقی ژئوتکستایل و ژئوممبران رفته است. 
حسینی در‌ادامه گفت : همچنین عملیات بتن ‌ریزی بند انحرافی روی رودخانه ‌کن پایان ‌یافته و نصب‌ قطعات هیدرومکانیکال دربـدنـه بنـد‌انحرافـی نیز به ‌زودی پایان می‌یابد.
 وی با‌ بیان ‌اینکه عملیات بتن ‌پاشی‌ رویه بالادست‌سد نیز به ‌تازگی پایان یافته‌است از روبه اتمام‌بودن این عملیات در بخش‌های مختلف دایک‌ساحلی ، محوطه چیرامونی دریاچه، خبرداد و گفت : اجرای پوشش‌های آب‌بند دراین بخش‌از پروژه نیز در‌حال انجام است.
 معاون شهردار تهران همچنین از اتمام عملیات نصب لوله تخلیه‌تحتانی در دریاچه‌چیتگر خبر‌داد و گفت : این سیستم سطح آب دریاچه را کنترل‌کرده و تخلیه‌رسوبات آن را نیز به‌عهده دارد.
بر‌اساس این گزارش کلنگ پروژه دریاچه‌چیتگر، مهرماه سال 89 با حضور شهردار‌تهران در فضایی به‌وسعت حدود 133 هکتار واقع در شمال پارک‌جنگلی چیتگر درشمال‌غرب تهران به‌زمین زده‌شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مقرر‌شد در مدت‌زمان 30 ماه احداث آن به‌اتمام‌رسیده و درابتدای سال92 بهره‌برداری شود. /ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار