با توجه به اهمیتی که اقیانوس شناسی دارد، متاسفانه توجه چندانی به اقیانوس شناسی در کشور نشده است.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران، طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز طی سخنرانی در اولین همایش بین المللی اقیانوس شناسی گفت: هر قدمی که در زمینه اقیانوس شناسی برداشته شود به دلیل اهمیتی که دارد مهم تلقی می شود اما متاسفانه توجه چندانی در کشور به آن صورت نمی گیرد.
 وی افزود: آب به عنوان مایع حیات فراوان ترین ماده مرکب بر روی زمین به شمار می آید که این مایع بستر حیاتی را در روی سیاره زمین شکل داده است که به حالتهای مختلف مانند رودخانه،  دریاچه ها و یخچال ها بروز پیدا می کند.
 طهرانچی تصریح کرد: اقیانوس ها به عنوان مهم ترین تنظیم کننده  دمای زمین از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه ای که اگر اقیانوس ها نباشند دمای کره زمین  به بیش از 60 درصد می رسد.
 وی افزود: 67 درصد مساحت کره زمین را اقیانوس ها شکل داده اند و 87 درصد با  بارش  ها بر روی اقیانوس شکل می گیرد که ایران با توجه به 2700 کیلو متر مرز دریایی در سه دریای خلیج فارس عمان و خزر کشور آبی به شمار می رود و بهره برداری از صنایع عظیم آبی به منظور تجارت می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
 طهرانچی تصریح کرد: اگر به مسائل مهم اقیانوسی در زمینه علم و فناوری توجه کنیم می توان جایگاه اقیانوس و علم اقیانوس شناسی در کشور را ارتقاء دهیم که ایجاد یک پژوهشگاه محوری مانند موسسه ملی اقیانوسی اهمیت معقوله را نشان می دهد.

**** تنها 2 دانشگاه به صورت تخصصی به اقیانوس شناسی می پردازد

طهرانچی در ادامه گفت: موسسه اقیانوسی باید تلاش کند تا اثرات بیشتری بر روی  دانشگاهها بگذارد و دانشگاهها باید توجه بیشتری در این زمینه داشته باشد.
 وی افزود: متاسفانه تنها 2 دانشگاه به صورت تخصصی در کشور به این امر می پردازند و  سرمایه گذاری چندانی در این صورت نمی گیرد.
 طهرانچی تصریح کرد: گسترش تحصیلات تکمیلی آنچنان که باید دراین زمینه در کشور صورت نگرفته است و رشته های بسیار معدودی در این زمینه در کشور وجود دارد اما باید به اقیانوس شناسی به عنوان یکی از الویت های جدی نظام علم و فناوری توجه کرد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار