لبنان در روزهاي اخیر شاهد ناآرامی های نسبتاً شدیدی بوده که از شمال این کشور آغاز شده و به آرامی در حال گسترش به ديگر نقاط این کشور است،آیا سناریوی حمص و حماه در طرابلس تکرار می شود؟

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران ،ناآرامي هاي لبنان که آتش  زير خاکستر آن از ترور رفيق حريري و نسبت دادن آن به دولت بشاراسد برجاي مانده، اکنون ازسوي دولت های مرتجع عرب سعي می شود  تا در پس پرده تحولات مصنوعي و ساختگي کشورهاي غربي و عربي درسوريه همچون آتشفشاني بر آن دامن  زده شود تا فوران کند.

اما بابررسي تحولات اخير لبنان مي توان دريافت که نقطه آغاز نا آرامي ها و فوران آتشفشان زيرخاکستر دراين کشور هم زمان بوده با سناريوي غرب براي به چالش کشيدن دولت لبنان و همانندسازي اتفاقات رخ داده در سوريه که طي 15ماه گذشته درمنطقه سني نشين حمص و حما باگروه هاي معارض مسلح درگير بوده وسعي شده با وارد کردن ارتش به صحنه نا آرامي ها رنگ و بويی تازه به پروژه جنگ ميان سني وشيعه بخشيده شود واين کليد واژه پررنگ تر ازسوريه درلبناني که متشکل ازگروه هاي شيعه، سني، مسيحي و وهابيون است جريان يابد وحزب الله که خط مقدم مبارزه بارژيم غاصب صهيونيستي درسال هاي اخيربوده را ازصحنه خارج کرده و آتش جنگ طايفه اي افروخته شود.

اگرچه ترفند غرب درلبنان بيشتربراي تحت تاثيرگذاشتن جبهه مقاومت بوده اما در پس پرده آن  سعي شده با جلوه دادن جنگ ميان شيعه و سني از این طریق از یک سو ماهیت آنچه که در سوریه اتفاق افتاده  را متحول کرده و جنگ طايفه اي را به لبنان سرایت دهند و در پس پرده آن جنگ شورشیان با دمشق را جنگ مردم سنی مذهب با دولت علوی دمشق معرفی کنند.


 
از سویی گسترش بحران به لبنان،  مي تواند منجر به دخالت نظامی مستقیم ناتو  برای سرنگونی دولت بشار اسد  شده و  از سوي ديگر ارتش لبنان با وارد شدن به این قائله، کنترل مرزها را از دست داده و کمک رسانی به نیروهای شورشی  در سوریه آسان تر می شود .


 رویای اصلی ماموران اطلاعاتی سعودی ، قطر و ترکیه که تمامی این عناصر خطی مشی فکری شان هزاران کیلومتر آن سوی آب ها از طریق سرویس های  جاسوسی در واشنگتن تغذیه می شود، ورود حزب الله به درگیری مستقیم و کشاندن شیعیان به نبردی خونین با اهل تسنن در لبنان و آغاز جنگی داخلی همچون جنگ سال 1980 در این کشور برای تشدید بحران در سوریه و لبنان است.


در پایان می توان گفت اگرچه هنوز غرب و هم پيمانان عربي خود نتوانسته اند تاثير گذاري مستقيمی بر جبهه مقاومت  داشته باشند  اما همواره اين خطر وجود دارد  تا با دامن زدن به جنگ طايفه اي  در لبنان و سوريه بحراني امنيتي منطقه آسيب پذير خاورميانه را فراگيرد./پ2

برچسب ها: طرابلس ، رفیق ، وهابیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار